Hålvägg vs bärrandsröta??

M

Minan

Nu har jag läst hur många trådar som helst, och här och var låter det som att hålvägg, WLD och bärrandsröta är samma sak?
Kan det verkligen stämma?

Min totto har en liten hålvägg på ena sidan i ena framhoven, helt torr och fin, möjligtvis är bärrandsresteerna i kanterna lite mjuka och muggiga, men torra. Hon går i torr fin stor hage, speciellt så här års. Nu är det endast blött när det har regnat som vilken hage som helst, men den torkar upp snabbt igen.

Hur kan jag bäst hjälpa henne att bli av med den? På hovis låter det som att enda sättet är att sko.

Jag inbillar mig att hon har en liten snebelastning men borde inte hovis kunna räta ut det, alt be mig hålla efter genom o fila lite lite granna på motsatt sida någon gång i veckan?

Enligt hovis behöver hon inte alls verkas mer än var 8'de vecka, hon är ungis och skrittas endast korta korta sträckor på grusväg, i övrigt rids hon i skogen de få gånger hon rids.

Det känns så onödigt och sätta skor på henne om det går att lösa på något annat sätt.

Hon hade hålvägg i vintras, med efterföljande hovböld. Då skars hovväggen upp, tvättades ur noga, fylldes med tjärdrev och på med både sula och skor fram.

Jag tänkte man kanske kan mota olle i grind här om man är ute i tid?

Förslag??
:confused:

~Minan

Sv: Hålvägg vs bärrandsröta??

Hur långt upp har hålväggen gått, och hur lång bit av bärranden gäller det?
Har den inte blivit stor kan man fila bort den.

Håll hornväggen något lite lägre än bärranden, så frestas den inte på så att det blir hålvägg. Men har det redan blivit det, så fila så det avlastas ordentligt. Fila bara på hornet, inte bärranden.

Har inte varit uppe och kollat själv än, hon blev verkad idag.

Men när jag kratsade hovarna igår såg det inte värre ut än typ som om en liten sten kilat sig in vid bärranden.

Ska bli spännande o se hur det ser ut efter att hovis varit där idag...

Är det så lite så kan man nog ta bort det. Se till att fila lite på kanterna i forts så det inte blir nya bara...

Nu har jag läst hur många trådar som helst, och här och var låter det som att hålvägg, WLD och bärrandsröta är samma sak?

Inte samma sak. Hålvägg kan komma av WLD och röta, men kan också vara mekanisk pga av att hornet är för långt. Då trycks det utåt när hästen trampar, och det håller inte ligamenten för, så blir det små bristningar.
Har den röta kan det ju lossna för att det är så uppmjukat också..

Min hovis verkar inte helt förtjust i att jag ska fila lite själv och hålla efter... Även fast jag har frågat om han inte kan visa mig hur. Jag kommer ju inte göra honom arbetslös direkt, vill ju bara hjälpa min tottis...

Det var torrt o fint, har kollat. Han hade skurit upp / bort, kanske 2½ cm på längden och kanske ½ - 1 cm på höjden...

Kan jag göra ngt annat för att hjälpa henne? Jod? Gips? bara kratsa och borsta ur noga?

Från min synvinkel så är hålvägg mekaniskt och pga hoven flyter ut så att bärranden får sånna tänjningar att den inte orkar hålla ihop riktigt.

Kanske dra ned på tiden mellan verkningarna?
Jag har aldrig mer än 5v mellan när jag har en hovslagare.
Min uppfattning redan tidigare men jag var på seminarium med Chris Johnston (stavning?) om just hovar, dess mekanism och verkning, han rekommenderade 5-6veckor max.

Min egen personliga uppfattning är att så många hästar inte "klarar" att gå barfota för att de inte får rätt skötsel. Jag filar lite här och där varannan vecka på min häst. Så fort det sticker upp någon kant så filar jag.
Om jag väntade i 5 v skulle det nog bli hålväggar som bara den... :crazy: det skulle inte gå.

TS: jag har haft ett antal hovisar, 4 st, och de har alla varit positiva till egenskötsel och lärt mig hur jag skall göra. Nuförtiden brukar jag bara be om en koll ibland när någon i stallet ändå hämtar en hovslagare.
Så om din hovis har den attityden tycker jag du skall konsultera en annan. Du skall inte beh sko din häst för att han vill vara ensam om kunskapen! :mad:
Ring runt och fråga och säg att du vill ha tips och konsultation!

Det var torrt o fint, har kollat. Han hade skurit upp / bort, kanske 2½ cm på längden och kanske ½ - 1 cm på höjden...

Kan jag göra ngt annat för att hjälpa henne? Jod? Gips? bara kratsa och borsta ur noga?

Om det är torrt och fint, och han har skurit bort hålväggen behövs inga kemikalier.
Vid röta kan man spraya med virkon s. Det hjälper bättre än jod. Men nu har den ju ingen röta, så borsta bara rent från gödsel. Håll koll ifall kanten börjar glipa, fila isf, för annars trycks det in smuts som spräcker.
Själva nagelhornet skall inte gå ovanför bärranden, för då går de på det istället, och då trycks det ut=hålvägg. Håll alltså hornet lika kort som vita linjen så blir det inte så. Den kan tom vara en knapp mm lägre än bärranden utan att hästen blir öm. Nu menar jag sluttande, du skall inte skära bort det.

Har en häst bärrandsröta i hovarna är det enklare att det utvecklas hålväggar. Vid röta släpper hovväggen från hoven och vid belastning kan hålväggar bildas. Det är alltså inte samma sak.

Hur kan jag bäst hjälpa henne att bli av med den? På hovis låter det som att enda sättet är att sko.

Öppna upp hålväggarna. Eftersom grus o jord m.m trycks upp i hålväggarna blir de bara större o större för varje steg (inte mycket men det tänjer). Detta gör ont på hästen. T.o.m om hästen fläker upp är det bättre än att inte göra något (även om hoven ser lite deformerad ut). Ny hov växer snart ut igen. Dessutom; om man öppnar upp får inga bakterier fäste.

Jag inbillar mig att hon har en liten snebelastning men borde inte hovis kunna räta ut det, alt be mig hålla efter genom o fila lite lite granna på motsatt sida någon gång i veckan?

Hålväggar handlar inte om snebelastning. Teorier om att fila på motsatt sida ger däremot en sne hov... Bättre att öppna upp hålväggarna i stället...

Enligt hovis behöver hon inte alls verkas mer än var 8'de vecka, hon är ungis och skrittas endast korta korta sträckor på grusväg, i övrigt rids hon i skogen de få gånger hon rids.

8 veckor låter i mina öron som lite väl lång tid, speciellt när hon har hålväggar. Det är bättre att ta lite o ofta.

Hej!
Hålvägg är när hovväggen släpper från resten av hoven. Det är bl.a. en komplikation på fång då lamellranden breddas och blir porösare. Det i sin tur innebär att små gruskorn (även större) kan tränga upp. Några enstaka korn kan ta sig långt upp utan att man ser det med blotta ögat och alltså ligga innanför hovväggen och rotera, och på så sätt rotera upp ett hål som inte behöver synas någonstans utifrån. Man kan höra hålväggen om den är stor genom att slå med hammare på hoven, vid hålväggen hörs ett ihåligt ljud. Den typ av hålvägg kan man förebygga genom att sko. En stor hålvägg kan ta flera år innan den blir så stor att hästen blir halt och det kan ta flera år innan den blir stor. WLD, eller bärrandsröta (en del säger hovväggsavlossning ) kan även det bli till hålvägg, om den inte sköts,eller om man sköter den har otur, men fördelen med WLD är att man hela tiden ser den och kan behandla. Orsaken till WLD kan vara olika faktorer. Häst som rids barfota och det tränger upp grus som breddar lamellranden, unghästar vars lamellrand inte är så stark OCH ihop med detta, baktrier i marken som övervintrar bättre nuförtiden p.g.a. de milda vintrarna, som i sin tur luckrar upp hoven, då blir det som du skrev, röta. Jag behandlar detta på unghästar genom att ta en söm och pilla bort all smuts och grus i hålen upp. Ja, för det är ju så att har det väl börjat med lite röta, då hjälper gruskornen som sätter sig där att ännu mer förstöra hoven så att den åker isär. Gruskornen trycker liksom isär hoven. Därför är det viktigt att vara noga där så att allt kommer bort. Därefter så rullar jag små tunna bomullstussar, jag gör dem som trådar, doppar de i utspädd jodopax, för att till sist trycka ner dem i de rentvättade hålen. Där sitter de sedan. Jodopaxen motverkar bakterietillväxten och bomullen hindrar småsten och grus att ta sig in. Sedan byter man bomullen beroende på problemets storlek. Är det mkt kan man byta varannan dag. Är det lite byter man kanske 1-2 ggr/vecka. Är det riktigt illa får man ju sko, men då är det samtidigt ofta svårt att få bra sömfästen. Det verkar som du har det lindrigt. Det min hovslagare gör då är att han klipper bort lite av hovens bärande vägg som ligger precis intill WLD, då slipper närmaste delen, som är lite känsligare av stor belastning att få så stort tryck. Det finns säkert annat än jodopax, som någon skrev, som är bättre, fördelen med bomull- jodopax är att det blir så lättabetat, det går att göra smala bomullsstrimmor som lätt går att trycka ner. När du har tryckt ner en strimma och det finns mer plats, tryck ner en till.

Senast ändrad:

Hej!
, det går att göra smala bomullsstrimmor som lätt går att trycka ner. När du har tryckt ner en strimma och det finns mer plats, tryck ner en till.

Men hallå, läs ordentligt!
Den har inte röta, och inget ska "tryckas in" i hålväggen när det nu går att skära bort den. Då vidgar man den ju bara. Det bästa är att skära bort den (vilket nu har gjorts), om man trycker in bomull så dödar man ju bakt, men sprängeffekten kvarstår, och förstärks.

Ang hålvägg vid snedbelastning så är det så att hålväggen uppkommer där trycket är. Alltså är det DÄR man skall fila, inte på motsatt sida, då förstärker man bara problemet, och hålväggen belastas ännu mer och spricker upp mer.

Men hallå, läs ordentligt!
Den har inte röta, och inget ska "tryckas in" i hålväggen när det nu går att skära bort den. Då vidgar man den ju bara. Det bästa är att skära bort den (vilket nu har gjorts), om man trycker in bomull så dödar man ju bakt, men sprängeffekten kvarstår, och förstärks.

Ang hålvägg vid snedbelastning så är det så att hålväggen uppkommer där trycket är. Alltså är det DÄR man skall fila, inte på motsatt sida, då förstärker man bara problemet, och hålväggen belastas ännu mer och spricker upp mer.
Var jag så otydlig att det inte gick att förstå då ber jag om ursäkt. När jag skrev om att trycka ner bomullstrådar så menade jag vid WLD, och det är inte riktigt samma. Att jag gör såhär är för att hovslagaren och veterinären jag har jobbade, veterinären utförde viss forskning, med stora lösdriftsstallar med travare där de hade enorma problem med detta. Alla behandlades på detta vis just för att det inte skulle bli hålvägg utav det. Om man städar rent med söm och det är lindrigt kanske man får upp sömmen 3-6 mm på vissa ställen, är det mkt så kan det vara flera cm. Då räcker det inte bara att städa, man måste också förhindra att nytt grus kommer upp, och det kan man i viss mån göra med dessa bomullstrådar även om en sko som håller ihop hoven är det mest effektiva. Bomullstråden spränger inte sönder hoven vid WLD. Om WLD inte har drabbat hela hoven så skriver jag även att man klippa för att lätta på belastningen. Och de hålen jag skriver om längre ner i min första tråd är inte hålväggshål om jag nu ska vara extra tydlig. Jag menar de hål, eller avlånga hål, som blir när man gör rent med söm. Jag skrev allmännt även om WLD, det är knappast förbjudet, jag skrev inte hur hon skulle göra utan hur jag gör. Det kanske skulle vara du som ska läsa lite nogare i fortsättningen eller har jag skrivit fler felaktigheter?

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 939
Senast: skuggi
·
Hästvård Bakgrund: Nu kommer en lååång historia, var beredda. Köpte min 8-åriga kallblodstravare i slutet på febr detta år. Han är skolad...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 899
Senast: Lindon
·
U
Hästvård bytte hovis som skodde första gången förra skoningen och bakhovarna är lika fina som förut, inte ens torra i denna värmen o ser hur fina...
Svar
1
· Visningar
845
Senast: skuggi
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 899

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31
  • Ägare av hund offentligt?

Hästrelaterat