Om nu piaff och passage 'ska' hålla samma takt, så borde det finnas en anledning. Jag ska villigt erkänna att jag inte själv är framme vid varken piff eller puff än, men tycker ändå det teoretiska resonemanget är intressant. Om man alltså struntar i vem som skrivit eller sagt vad när, och funderar på hur och varför istället, vad skulle då vara anledningen till att man föredrar samma respektive olika takt?
Jag själv tycker det verkar kunna finnas logiska skäl till att rida dem i olika takt, och har mycket svårare att komma på någon för att rida dem i samma.
Såhär tänker jag: Piaffen är förarbete för att stärka hästen till levad, och den förfinas efterhand till att inte innehålla något skjut alls, bara bärkraft. Ju närmre levaden hästen stiger, desto snabbare blir stegtakten (iallafall på de hästar jag har sett -iofs begränsat urval).
I passagen finns ett påskjutsmoment, som i sig tar tid, eftersom det genererar en svävfas.
Jag tycker alltså att om man för att uppnå samma takt snabbar upp passagen så borde man tappa detta kraftfulla uppåtskjut, och om man saktar ner piaffen borde man tappa bärighet -och samtidigt riskera att få en piaff som gungar mycket i sidled.
Ni som tycker de ska ha samma takt, hur tänker ni?