Halva mineralbaljan redan borta!

M

Mariika

Ställde in en mineralbalja (10kg) till hästarna (2st) förra veckan, och nu är halva redan borta! :eek:. Visst har betet börjat sina (ska byta hage imorgon) och de kanske behöver lite extra. Men hur mycket bör de egentligen äta? Kan de känna att de har brist på vissa mineraler etc. eller äter de bara för att de tycker att det är gott? (vilket de iofs har visat sig göra) :confused:. Bör jag ta ut baljan och ställa in den lite då och då, eller låta dem slicka i sig hela? :confused:

Sv: Halva mineralbaljan redan borta!

De flesta hästar äter bara för det smakar gott, knappast för det råder brist. Mineraler brukar dessutom vara ganska så spetsat med salt..bara för att det just ska smaka godare ;)...Själv har jag aldrig mineraler på ett sommarbete...tycker det är lite som slänga pengar i sjön. Saltsten finns givetvis..men inget annat. Skulle det råda allvarlig mineralbrist i marken så skulle det knappast växa speciellt bra.

Mynta2 skrev:
Skulle det råda allvarlig mineralbrist i marken så skulle det knappast växa speciellt bra.

Där sa du något bra :idea:. Första gången jag har mineralbalja. Har alltid bara haft en saltsten, men nu när nya foderhästen kom så stod det att hon skulle ha tillgång till en mineralbalja, så jag tyckte att det var lika bra att ställa in en :smirk:.

Kolla innehållsförteckningen, många hästar gillar melass ...

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 460
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
26 866
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 735
Senast: emptyrings
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 361
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar