Halv öppna?

cristobal

Trådstartare
Eftersom jag rider islandshäst så stöter jag ofta på att man ska rida halv öppna, och då jag är dressyrintresserad, undrar jag om ni dressyrare använder den övningen?
Alltså att man rider en öppna, men utan böjning i hästens bål...
Varför/varför inte i så fall?

Sv: Halv öppna?

Benämningen har jag aldrig hört, ej heller att rida en rak Öppna. Var ligger vitsen med det? Då är det ingen öppna om hästen är rak:confused:
I Öppnan så kommer just tvärningen av böjningen- man öppnar en volt som är ett böjt spår.

Är det en svag sk. vikning?

Svag Öppna eller "öppnatänk" är samma sak. En liten böjning som ger en liten tvärning med framdelen.

Det är nog ett förvanskat ord som ngn har hittat på för att förklara ngt.

AR´s skolor är inte heller som vi på dressyr tänker- att HELA bakdelen ska bära mer vikt, inte bara det ena benet.

Aldrig hört talas om.. Då blir det ju ingen öppna! Utan nån sorts skänkelvikning?

Nja,den här övningen finns tom beskriven i flera böcker om islandsridning, mest som en lösgörande övning inför töltarbetet.
Hästen är då alltså i princip ställd, men från bogen och framåt, inte hela kroppen. Och går rakt fram, spårar.
Oftast har jag fått göra detta i skritt, men på några hästar också i tölt.
Har för mig att jag hört begreppet bogen-in, för denna övning.
Men, om det är okänt för dressyrfolket, så kanske det har specifikt med islandsridningen att göra.

Shoulder-in finns ju.
Men om du även flyttar in bogen från bakdelen blir det ju öppna, annars är det bara en böjning av halsen.

Shoulder-in finns ju.
Men om du även flyttar in bogen från bakdelen blir det ju öppna, annars är det bara en böjning av halsen.

Shoulder-in ÄR väl det samma som öppna? Efter vad jag läst i engelska hästtidningar så verkar det så iaf.

Eftersom jag rider islandshäst så stöter jag ofta på att man ska rida halv öppna, och då jag är dressyrintresserad, undrar jag om ni dressyrare använder den övningen?

vet inte riktigt vad poängen med denna övning skulle vara för en vanlig dressyr pålle då du själv beskriver det som en förberedande övning inför tölt-arbetet.

att den är lösgörande i vissmån... säkert men inget jag använder mig av!

Ställd kan väl hästen bara vara i nacken? :confused:

Jag tycker att det låter som ridning på rakt spår med ställd häst...

KL
Tex beskriver Reynir i sin ridbok hur denna övning är lösgörande för tex spänningar hos en häst som töltas mycket över tygeln, samt för att korrigera galopproll och för att förbättra takten.
Hästen går på rakt spår, endast ställd i hals o nacke (rätta mig om det är fel vokabulär PF), varken skänkelvikn eller öppna, även om det liknar öppna, fast den går inte på tre spår...

Hur som helst så tackar jag för svaren. Det verkar inte som något man använder i dressyrträningen alls. Knappast inom AR heller kan jag tänka mig.
Jag ska kolla lite med tränaren nästa vecka, och få förklarat för mig mer exakt varför man utför övningen. Vet bara att jag hört något om att få hästen mjuk i insidan, på yttertygeln och att inte störa takten i bakbenen, vilket tydligen är lätt hänt, särskilt på femgångare.

Senast ändrad:

Har inte heller hört det uttrycket. Däremot tror jag mej ha hört bogen-in förr i hoppdressyr dvs markarbetsövningar. Det innebar om jag inte minns fel att helt enkelt leda in bogen någt steg, men inte så mycket mer, dvs inte öppna heller. Det var rent lösgörande som jag minns. Samt även bogen-ut. Detta var på en volt. Men kan minnas fel, det är ett bra tag sen.

Jag har sett både dressyr- och hoppryttare rida halv öppna, men de vet inte om att det kallas halv öppna. :)
Jag rider halv öppna efter att ha skrittat fram på lång tygel, tycker det är en bra övning. Skrittar hästen överilat/passaktigt brukar skritten bli mer taktmässig. Att skritta rakt fram i omväxlande vänster och höger halv öppna är svårare än det låter.

Det är lättare att få igenom förhållningar i halv öppna än med rakställd häst. En töltande häst hamnar lättare över tygeln än en travande. Rätt utförd halv öppna får hästen i bättre form utan hårda tygeltag.
Hästen ska följa ytterhanden något framåt och innertygeln ska vara lös.
Vissa kallar övningen med hästhalsen mera böjd och då ofta på voltspår, alltså böjd häst med överböjd hals halv öppna på böjt spår, mycket lösgörande om hästen klarar av övningen och inte skjuter ut ryttaren.

Tack för bra svar!
Har också sett vid framridning före hopptävlingar att de håller på med ngt liknande...

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
597
Senast: Mli
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 493
Senast: Nevermind
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Snett igenom är en jättebra ridväg för ryttare på alla nivåer. Men eftersom den används så ofta finns det en risk att hästen lär sig hur...
Svar
0
· Visningar
212
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka