Hältutredning - kostnad?

Tossa90

Trådstartare
Ser ut som jag kommer behöva åka in till veterinärklinik å göra en hältutredning på min ponny. :(

Är det någon som varit in med sin häst o vad har de kostat då?
- Tänker på en komplett utredning med röntgen/ultraljud, böjprov, bedövning, - bedömning vid longering å ridning m.m.

tack å förhand

Priser från 1 klinik på olika besiktningar kan ge ett litet hum.

Besiktning köp/försäljning 3 640 kr
Besiktning köp/försäljning röntgen 14 bilder 7 700kr Besiktningsröntgen 14 bilder 4 345 kr
Tillägg för röntgen av hals och rygg 2 745 kr
Friröntgen travhäst 2 630 kr

Jag har fått gjort en med rubbet d v s lite mer än vad som anges här och det gick på 70 000 och tog över ett år .

Det beror ju också på "hur tidigt" de hittar det som är fel. Det kanske inte behövs ultraljud om de hittar något på röntgen tex.

För mig kostade böjprov + bedömning vid longering + ultraljud + lugnande osv knappt 7000kr

Röntgen behövdes aldrig göras eftersom felet kunde ses på ultraljudet

Pris exempel från en annan klinik

Klinikavgift 500:-
Rörelseutredning 1-3 anestesier 4800:-
Sedering 350:-
Röntgen 1-4 bilder 1800:-
Ledbehandling 1 st 420:-
Hy-50 + Cortison1220:-
Bandage, enkelt 80:-

Jag brukar kunna komma undan med 3500 - 4000 kr, men det beror ju helt på hur långt tid, hur mycket släckning av leder, antal plåtar, ytterligare utredning etc som krävs.

Min ena kändes som att vi hade klippkort på kliniken ett tag och jag var så glad att jag inte hade tak för ersättning på hältor på den hästen.

Den andra var mer "typisk", hältorna lokaliserades första besöket och hon blev frisk på två återbesök. Tror vi betalade typ 4500+800+400 när försäkringen tagit sitt.

Var inne med min häst i april.
Grundavgift 320:-
Hältkontroll inkl. böjprov, longering 1350:-
Bedövning 1170:-
Sedering 278:-
Röntgen grundavgift 550:-
Röntgen has 3 bilder 726:-
Röntgen rygg 4 bilder 1232:-
På dessa priser tillkommer moms.

Priser från veterinärbesök i juni (moms tillkommer).
Klinikavgift: 350:-
Rörelsekontroll med provokation 423:- (per ben/gång)
Bedövning ca 400:-
Sedering ca 250:-
Röntgen 5 bilder 2036:-

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 922
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 480
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 116
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 772
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama