Hältundersökning

M

Madi cruz

Hejsan!
Tänkte höra om det är någon här som vet vad en hältundersökning på en oförsäkrad häst kan kosta?

Tacksam för svar :-)

Sv: Hältundersökning

Det är nog extremt olika, helt beroende på var man är och hur mycket och hur länge man måste hålla på och vad man behöver göra. Men jag var inne för två månader sen knappt med min häst och räkningen gick på knappt 2800 kr, varav 1300 kr var röntgenbilder. 700 kr var själva hältutredningen, sen var resten stationsavgift, bedövning och material. Men hältutredningar kna lika gärna springa iväg i väldigt många tusenlappar.

Kostnaden är densamma oavsett om hästen är försäkrad eller ej, skillnaden är att man slipper stå för hela kostnaden själv, men hur stor del beror på försäkringen.

jag var inne på klinik för ett par veckor sedan. hältutredning med böjprov, longering och en bedövning i hasen. det tog nästan 2 timmar och gick på 3600kr.

Tänk på att det oftast behöve ett, eller flera, återbesök också. Behöver hästen behandlas igen kostar det nästan lika mycket som det första besöket men är den ok vid återbesöket blir det ju såklart mindre.

Allmän undesökning + longering + böjprov + bedövning av leder + behandling + röntgen + korrigerande skoning= ca 7000 kr. Sedan tillkom återbesök.

När jag var inne med min för någon månad sen så röntgades han i hovar och kotled fram samt haserna, han böjdes och bedövades samt sprutades med tuppkamm och cortison.
Gick på 4838kr exkl metacam.

När jag för tre år sen gjorde det så betalade jag 3074kr för böjprov, ridprov, 4 st röntgenbilder och tuppkamm eller cortison(vet inte vad Hy-50 är förkortningen för) och butta.

Så det skilljde lite i utredning och pris.

Jag var inne på klinik för någon månad sedan
och fakturan såg ut så här.

Klinikavgift 340:
Hältutredning 914:-
longering 231:-
bedövning led 4st *263 = 1052:-
röntgen 4 bilder 1250:-
extra bilder 4st* 184= 736:-
summorna + moms så klart ;)

Efter behandling i 4 leder blev summan 9135:- :crazy:
Tur att föräkringbolaget betalade det mesta så min summa landade på
3353:- :banana:

Här går en undersökning på ca 1500-2000:- om ingenting ska göras. Min räkning vart på 3200.- ungefär, och då behandlades och bedövades en kota, samt att hon fick metacam.

Hältundersökning med bedövning av några leder och röntgen gick på ca 10 000 kr när jag var in med en triangelmärkt häst för drygt ett år sen på en av de större klinikerna häromkring

Ja, de är en del pengar.
I mitt fall vet jag egentligen inte vad som är bäst. Började som skötare på min häst när hon va 10, tog över henne helt och hållet när hon va 18. Grejen va den att han som ägde henne innan mig hade ingen försäkrig på henne så jag tänkte att det va de första jag skulle göra när jag tog över henne, men det enda man kunde försäkra på en äldre häst va en katastorf försäkring så de va de jag fick ta. Hon har hållt sig frisk i alla år, visst har de vart lite små skavanker här och där men inget allvarligt. Men nu på senare dar har hon börjat halta en del i just höger varv. Hon är varken varm eller svullen om benen.
När jag tog in henne från hagen för ett ganska bra tagsen nu va hon verkligen jätte halt. Trodde nästan att de va de sista för oss, men hon hade tydligen mer att ge och återhämtade sig bra. Så jag red igång henne lite lätt igen och här är vi nu....
Jag är i alla fall trött på att gå runt ovetade på vad de kan vara med min gamle kompis, hon betyder väldigt mkt för mig och kan jag bara få ha kvar henne som en glad promenad häst är jag jätte nöjd. Bara hon inte går och har ont! Svår att veta hur mycket det är värt att lägga på en 21 åring :-(..

En häst får aldrig någonsin utsättas för onödigt lidande, oavsett ålder. Att låta hästen gå och ha ont "ett ganska bra tag" för man inte har en försäkring är verkligen inte ok. Åk med hästen till veterinär eller avliva, båda altenativen kostar. Du har väll en buffert? Det bör man ju ha om man inte har en häst försäkrad för även om man beslutar att avliva (vilket jag aldrig skulle göra utan att veta orsaken) så kostar ju också det.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
478
Senast: Anonym456
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 423
Senast: Zetly
·
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar