Sv: Halter

Jag har inte sagt något negativt om weanlingklasser, tvärtom är det bra att de finns med så de med tidiga föl kan åka på dem.

När det är mer nackdelar med tidigt på året födda föl på grund av var man bor, så är det ju bara att räkna bort möjligheterna att delta i weanlingklasser långt innan fölungen är född hur gärna man än skulle vilja vara med.

Min weanling var inte avvand vid tävlingen, bara tillräckligt hanterad och van vid att vara borta från mamma några timmar i taget, hon var borta från mamma ca 3 tim den dagen, så det var inga problem alls, hon är född i Maj, så hon blev helt avvand först senare på året. Bara för att fölen fortfarande går med mamma är dom ju inte "off limits" för att bli hanterade, jag tycker snarare att man begår ett stort misstag som fölägare om man inte börjar hantera fölen innan dom är avvanda. Mitt föl hade inga problem att bli badad, fastbunden, borstad, ledd och transporterad själv när hon var 5 mån, jag tycker inte man ska behöva bråka med så grundläggande hantering när dom är så gammla som ett, det blir bara en massa bråk och besvär.

Där är vi av helt olika åsikter. Jag tycker att man ska vänta med att utsätta sitt föl för stress när det är föl. Det räcker alldeles utmärkt att börja när det är ett år gammal vilket jag kan tycka i många fall även det är för tidigt. Att ta fölungen från mamman innan det är avvant är stressfullt, oavsett hur fina intentioner man har.

Där är vi av helt olika åsikter. Jag tycker att man ska vänta med att utsätta sitt föl för stress när det är föl. Det räcker alldeles utmärkt att börja när det är ett år gammal vilket jag kan tycka i många fall även det är för tidigt. Att ta fölungen från mamman innan det är avvant är stressfullt, oavsett hur fina intentioner man har.

hmmmm... så då är min stackars fölunge totalt sönder stressad av att fått vara från mamma medans jag rider stoet från de att hon var 2 veckor??

Ja då har vi verkligen olika åsikter, jag har aldrig märkt att fölen blir stressade av att vara från mamma en stund, däremot blir mamma ofta väldigt stressad. Jag har också stött på extremt stressade ett, två och treåringar som varit ohanterade tills dess att deras ägare helt plötsligt fått för sig att NU minsann är hästen tillräckligt mogen för bli hanterad, visst är ägaren kanske inställd på det, men det har ju inte den stackars unghästen nån aning om, dens liv blir ju ett totalt kaos när rutinerna plötsligt ändras. En fölunge som är välhanterad däremot kan ta den fortsatta träningen med ro eftersom den har rutinerna invanda från början.

Senast ändrad av en moderator:

Att bli hanterad är en sak men att bli bortförd och tävlad bland andra hästar utan sin mamma när man fortfarande diar är en j-a skillnad.

Att bli hanterad är en sak men att bli bortförd och tävlad bland andra hästar utan sin mamma när man fortfarande diar är en j-a skillnad.

Har ingen läst mitt tidigare inlägg? :crazy:
Om stoet är vid fölets sida under bedömningen, vad är problemet? Tillåts oftast om man frågar domaren. Både i weanling och broodmareklasser.

jag hade dratt med mig både sto o föl. Gått in i klassen i ett ypperligt tillfälle att träna för framtiden och sen gått till mamma o låtit ungen få en bra erfarenhet.

Precis.
Ser ingen skillnad mot tex fölmönstringar eller premiering/bruksprov där sto har föl vid sidan vilket är vanligt inomandra raser.
Jag hade dock inte tagit med mamman om jag hade ett avvant 7 månadersföl till exempel. ;) Och jag hade inte åkt med ett lättstressad, nervöst lagd fölunge. Men det hade jag förmodligen inte gjort med en äldre häst heller. Man åker på tävling när hästen är mentalt redo.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
625
Senast: Mli
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 425
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 825
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 268
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka