R

ronjabus

Hur gamla ska hästarna vara för att ställa ut i Halter? Tränar ni era hästar fysiskt innan, mer än att ställa upp dem alltså? Får man bedömningen på papper efteråt? Hur delas poängen ut?

Sv: Halter

Det finns klasser även för weanlig (föl) så kan vara med så snart den är ledtam.
Ingen varken skriftlig eller muntlig kritik, domaren bara rangordnar hästarna så som han/hon bedömer dem för dagen. De enda poäng man får är isf AQHA/APHA-poäng som delas ut enligt ett system som står beskrivet i resp. regelbok baserat på antalet deltagande hästar.

Hur/om man ska träna en Halter-häst på något särskilt sätt låter jag någon annan mer kunnig svara på :)

Malin

I Sverige finns inga weanlingklasser. Det börjar med yearling dvs åring.

Det är weanlingklasser på varje harvest. Inte så ofta några deltagare dock men då och då är det allt några med. Och kanske kan det bli fler framöver nu när det börjar komma lite fler tävlingar på höst/vinterkanten.

Hur gamla ska hästarna vara för att ställa ut i Halter? Tränar ni era hästar fysiskt innan, mer än att ställa upp dem alltså? Får man bedömningen på papper efteråt? Hur delas poängen ut?

Det finns rätt många trådar om halter här på westernforumet ocm du söker lite :)

Jag tror att SQHA inte tycker att det ska finnas weanlingklasser med. Fölungar är för unga för att vara med och tävla. Det har funnits förr men jag är ganska säker på att det inte finns längre.

Jag ser nu att weanling finns med på Harvest proppen men jag undrar om det inte är fel på proppen? Jag vet att SQHA inte anser att föl skall tävla men även jag kan ha fel hur osannolikt det än verkar.

Då SQHA följer AQHA så erbjuder dom en weanlinghalter per år och den ligger på sista showen dvs Harvest. I övriga länder erbjuder dom många fler weanlingklasser. Man får dock bara en bedömning i weanling - om man vinner så blir det inga poäng oavsett hur många som är med i klassen.:)

Här i Sverige brukar man dock inte starta sina hästar förränns dom är yearlings och då har man haft ganska god tid på sig att träna sin häst inför halter. Egentligen så är det inte så märkvärdigt att träna halter om man lägger in det i den dagliga hanteringen dvs att man gör det till en vana att ställa hästen "square" varje gång man hanterar den.....man behöver dock tänka på att träna hästen att springa med en så det inte blir konstigt för den när detta ska ske inne på arenan.:laugh:

Kram Sorrel

Jag var med med min weanling i både open och amateur och det gick alldeles utmärkt.
Bilden på min avatar är från den tävlingen.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har tagit reda på hur det är. Fölet måste vara avvant från sin mamma för att kunna visas i weanlingklassen. Personligen så tycker jag att det är onödigt att skynda på avvänjning för att visa i halter. Låt föl vara föl.

Visst är det en självklarhet att fölet är avvant - hur ska man annars kunna visa det :eek:

Jag tror mest att det sved att du hade fel.....

Sorrel

Hmm Sorry Kenneth!!! Det var inte ett påhopp och jag ber om ursäkt för att mitt för dagen urusla humör gick ut över dej......:confused:

Vill oxå tillägga att de flesta av de svenska unghästarna/fölen just inte är avvanda därav få eller inga deltagande hästar i weanling.....

Kram Sorrel

Men jisses, är det någon som förespråkar oavvanda föl eller för tidigt avvanda föl i halterklasser?

Många föl föds i januari-februari och är således ofta tillräckligt mogna och avvanda för att absolut kunna visas i september till exempel, det är väl upp till ägaren att avgöra detta!

Det brukar vara weanlingklasser emellanåt i Enköping. Vet dock inte hur det varit på senare år...
Dessutom behöver dom ju inte vara avvanda eftersom stoet får vara med, precis som fölet får vara med i en broodmareklass.

Hahaha Nej Wranglan det är ingen som förespråkar för tidig avvänjning av föl....detta är ju bara en diskussion som alla andra. Som du vet så är det ju inte så många av dom svenska fölen som föds så tidigt på året även om jag vet ett sto som är beräknat till 1 mars nästa år....

Visst kan man även hinna att visa i oktober det är ju som du säger upp till uppfödaren/ägaren att avgöra om fölet/unghästen är mogen eller ej.

Sorrel

Jag vet ganska många föl som kommer i januari, februari. Inte säkert att någon av dom kmer att visas på nån weanling för det men av helt andra orsaker...

Jag poängterar bara att ett föl kan vara nog så "gammalt" när det är dags för weanlingklasser, men långt ifrån alla föl är mogna. Många är dock. Så attslakta weanlingklass rakt av är fel enligt min uppfattning,sedan får andra tycka vad dom vill. Kenneth tyckte det var fel att skynda på avvänjning för att tävla halter och det håller jag med om till 100%, men jag ville klargöra att det inte var det det handlade om utan väl avvanda, äldre föl.

Som du vet så är jag för weanlingklasserna och vill absolut inte att dom ska försvinna...:D Och även om du vet ett par ston som kommer att föla tidigt så är det fortfarande inte så att det är särskilt vanligt i Sverige - än ;)

Nej det tror jag inte du vill... det var inte riktat till dig specifikt.

Men jag vet ganska många ston som fölar jan-feb nästa år, inte bara ett par stycken och jag tror att det kommer bli vanligare här också.

Som du vet så är jag för weanlingklasserna och vill absolut inte att dom ska försvinna...:D Och även om du vet ett par ston som kommer att föla tidigt så är det fortfarande inte så att det är särskilt vanligt i Sverige - än ;)

Exakt, och där jag bor vore det inte schysst mot fölet att behöva födas mitt i vintern.
Då är det bättre att det föds bortåt april-maj när det börjar bli plusgrader mer regelbundet på dagarna.
Sen så är ju föl olika snabbt mogna för att gå en weanlingklass också.
Precis som alla inte är mogna att tävla ridklasser när de är 3 år.

Det har du rätt i men det kan inte ligga på tävlingsarrangörernas ansvar enbart att folk inte tävlar sina hästar innan dom är tillräckligt mogna,redo för det. jag tycker att arrangörerna här i Sverige gör vad dom kan iom att dom endast erbjuder weanlingklasser sent på året och dom brukar inte direkt vara överfulla av deltagare så den problematiken ni beskriver tycker jag inte ens finns faktiskt. De föl jag sett i weanlingklass har iallafall absolut varit redo för det.

Sedan finns det både för och nackdelar med att föl föds tidigt, det är upp till var och en hur man vill göra med det. Det var inte det denna tråden handlade om.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
625
Senast: Mli
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 425
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 825
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 268
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka