Halter och Showmanship.

K

Kleman

Okej, har inte en aning om det finns nån sån här tråd redan men nu startar jag en ny iallafall.
Har en års-hingst som jag iår ska starta i halter och showmanship, men jag har aldrig tävlat i det innan och har inte så stor koll på hur allt ska vara. Några saker som jag undrar över är om det är obligatoriskt att visa tänderna på hästen?
Och sedan var sjutton jag får tag i hovlack, har letat överallt :confused:

om nån har allmäna tips eller nått som kan vara bra att veta så får man gärna dela med sig :)

/Malin

Sv: Halter och Showmanship.

I halter ska du kunna visa tänderna på hästen, där skrittar du in i emot domaren som sen flyttar sig och då börjar ni trava svänger sen vänster i 90 graders vinkel och ställer sen upp din häst där domarbiträdet anvisar plats, en uppställd häst står med frambenen bredvid varandra och samma sak med bakbenen, träna på att lufta och ta på benen, ställa ner dom där du vill ha dom osv.

I showmanship leder du hästen efter ett mönster som anslås innan start, här får du inte röra hästen utan ska kunna ställa upp den ändå. i showmanship bedöms du som handler (inkl. hästens grooming)och i halter bedöms hästen.

Hovlack hittar du i dom flesta westernbutiker bla. här
http://www.tumbleweed.se/wpt/view/8/108/2108/

Välkommen med fler frågor :D

Tack så mycket :)
jag har ju bara hålt på med ridgrenar innan så jag är inte så hemma på detta :)

Men i halter går väll alla ekipage in på led va? Och i showmanship behöver man inte visa tänderna på hästen?

haha, ursäkta alla frågor men det är bättre att fråga en gång för mycket än att bli överraskad på tävling ;)

Nja, det är väl en slags "löpande band" prinsip då du har domarens uppmärksamhet medans du går in sen ställer du upp hästen och är det många i klassen så kan det ta en stund innan domaren kommer till din häst och det är dags att visa tänderna (:D) och för en extrör bedömning uppställd, stå snett framför hästen med tårna pekandes mot hästen befinn dig på samma sida om hästen som domaren för att inte skymma, detta är speciellt viktigt i showmanship där du som handler bedöms!
I showmanship står man oftast uppställda både innan och efter det individuella mönstret.
När är det dags för första tävlingen?

Senast ändrad av en moderator:

Denna tråden kommer jag ha koll på, ska ställa upp i showmanship med pållen och har ingen aning om hur det går till, så tips på övningar och sådant skulle va bra om det kom me i tråden :p

okej :) men skymmer man inte om man står på samma sida som dommaren? men ialla fall, när dommaren då byter sida om hästen, så gör jag det också va? :)

jag ska åka på en träningstävling den 13 april och ställa upp i showmanship. vi har nämligen precis registrerat honom så jag har inga AQHA papper på honom än så kan inte haltra honom än. Men hur är det, måste man vara medlem i SQHA också eller är man det automatiskt när man är medlem i AQHA? :confused: jag blir så förvirrad av allt.. haha

Denna tråden kommer jag ha koll på, ska ställa upp i showmanship med pållen och har ingen aning om hur det går till, så tips på övningar och sådant skulle va bra om det kom me i tråden :p

jag har aldrig gjort sånt här förr heller, men jag har tränat min häst med mycket ledövningar, att han håller sig jämte mig hela tiden och att han går utan att man måste "dra" i honom, lärt honom små korta kommandon osv. :) han lyssnar jättebra och tycker det är roligt.

vad är det för häst du har? :)

lycka till!

okey, min pålle går brevid utan minsta problem men ska kolla på allt runt om kring, så måste träna mycket på hans konsentration :p
Har en liten appis :love:

Träna på att ställa upp och låt en kompis gå runt hästen och låtsas vara domare i hatt och rock. En del unghästar reagerar när någon går bakom dem första gångera. Försök att träna med andra hästar. Ställ upp och låt en annan häst trava upp bakom och ställa upp en hästlängd ifrån.

okej :) men skymmer man inte om man står på samma sida som dommaren? men ialla fall, när dommaren då byter sida om hästen, så gör jag det också va? :)

jag ska åka på en träningstävling den 13 april och ställa upp i showmanship. vi har nämligen precis registrerat honom så jag har inga AQHA papper på honom än så kan inte haltra honom än. Men hur är det, måste man vara medlem i SQHA också eller är man det automatiskt när man är medlem i AQHA? :confused: jag blir så förvirrad av allt.. haha

Du symmer inte domaren eftersom du står snett framför hästen, det finns oxå ett "säkerhets tänk" med detta om nu tex. pålle skulle vilja sparka åt domaren kan du avstyra det hela.
Ska försöka förklara ett bra tanke sett, du delar hästen i fyra bitar, om du tänker dig ett kryss som löper från öronen till svansen och sen tvärs över manken, då har du fyra rutor, du ska vara på samma sida som domaren men inte i samma ruta, det är ett jäkla trampande fram och tillbaka :D
Du är inte automatiskt med i SQHA när du är med i AQHA, om jag inte minns fel så kräver man inte det för att få deltaga på tävling heller,
Det är förvirrande :)

Träna på att backa rakt, stå uppställd en längre stund, visa tänderna, flytta benen, trava i gång omedelbart vid kommando, om du ska ha en annan grimma att visa i så häng på den innan, halter grimmor med silver på är stela och tunga och ovana för hästarna, om du har tänkt använda kedja så träna på det, en del hästar tycker det är lite otäckt, kunna göra en "spinn" åt höger,

Som handler är det viktigt att du har din blick framåt och gärna följer domaren då h*n inspekterar din häst. visa hästen med elegans :banana:
Det är vad jag kommer på just nu :)

okey, min pålle går brevid utan minsta problem men ska kolla på allt runt om kring, så måste träna mycket på hans konsentration :p
Har en liten appis :love:

Det är viktigt att dom kan stå still, i en halter klass så kan det bli väldigt svårt för domaren att bedömma annars.

träna på att kunna gå till rumpan utan att hästen rör sig, sen kan du utveckla det till att ta upp ett ben osv. detta kräver träning då nog alla pållar knatar efter första gångerna :)

åh tack, massa bra grejer att tänka på där :)
i showmanship får man ju inte ta i hästen, men man får flytta benen i halter? :)

har också sett på en del videos på youtube att innan en showmanship så ställer visaren upp på höger sida om hästen, vänd mot hästens huvud och när dommaren nickar så byter dom sida till vänster och leder fram hästen. Är detta också en sån där sak man ska tänka på?

åh tack, massa bra grejer att tänka på där :)
i showmanship får man ju inte ta i hästen, men man får flytta benen i halter? :)

har också sett på en del videos på youtube att innan en showmanship så ställer visaren upp på höger sida om hästen, vänd mot hästens huvud och när dommaren nickar så byter dom sida till vänster och leder fram hästen. Är detta också en sån där sak man ska tänka på?

Japp, du får flytta benen i halter.

Ja det ska du nog oxå tänka på, finns massor av detaljer.....:)

Kanon, jag börjar få koll på detta nu :)
tänkte åka upp till April Open och kika på halterklasserna, iaf hingstklasserna som är sist, så får Tuffis följa med nästa tävling :D

Kanon, jag börjar få koll på detta nu :)
tänkte åka upp till April Open och kika på halterklasserna, iaf hingstklasserna som är sist, så får Tuffis följa med nästa tävling :D

Det är väldigt bra idé :bump:

vill bara inflika att man INTE får ta på hästen i showmanship (I WRAS, Hur AQHA bedömmer vet jag ej).
Öva mkt på uppställning, det tar många poäng!
Trail At Hand är också en rolig gren som WRAS har, även där får man inte ta på hästen.
I en lägre klass tycker jag inte att hovlack behövs, hovarna blir så dammiga/skitiga så att det inte syns iallafall efter ett tag..

Sträck på dig! "bestämda steg", visa att du är stolt över din häst och har roligt!

Vet någon vad som gäller ang. utrustning i Showmanship? Måste man ha grimskaft med kedja och hur får man sätta fast kedjan i så fall? Jag har tävlat där det var obligatoriskt med kedja men man kunde fästa den dubbel genom ringen i grimman så den inte fyllde någon korrigerande funktion på hästen utan mest tjänade till att domaren lättare kunde se vad du gjorde med din hand.

Vad gör man om domaren ber en visa tänderna på hästen? Får man då ta i hästen med båda händer?

/Maria

Vet någon vad som gäller ang. utrustning i Showmanship? Måste man ha grimskaft med kedja och hur får man sätta fast kedjan i så fall? Jag har tävlat där det var obligatoriskt med kedja men man kunde fästa den dubbel genom ringen i grimman så den inte fyllde någon korrigerande funktion på hästen utan mest tjänade till att domaren lättare kunde se vad du gjorde med din hand.

Vad gör man om domaren ber en visa tänderna på hästen? Får man då ta i hästen med båda händer?

/Maria

Du behöver inte visa tänderna i showmanship

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 272
Senast: lizzie
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 978
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 524
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv