F

festisgurkan

Hej allihopa, jag har ett problem jag jättegärna vill ha lite hjälp o råd med. Min häst haltar när jag travar, eller det känns som det iallfall. Åkte till veterinären som gjorde böjprov och kände noga på benen. Ingenting visade sig. Han fick massage också och då sa massören att han ömmade lite i baken. Jag undrar om det är att han är otränad eller en dold skada.
Han är 4år och riden sedan ca ett halvår

Sv: Haltar???

Gör den hoppsa steg med frambenen?
Min gjorde det ibörjan när hon inte var så stark o gick för sakta,
bad man henne öka tempot så försvann det.

festisgurkan skrev:
Hej allihopa, jag har ett problem jag jättegärna vill ha lite hjälp o råd med. Min häst haltar när jag travar, eller det känns som det iallfall. Åkte till veterinären som gjorde böjprov och kände noga på benen. Ingenting visade sig. Han fick massage också och då sa massören att han ömmade lite i baken. Jag undrar om det är att han är otränad eller en dold skada.
Han är 4år och riden sedan ca ett halvår

Om han är så ung kan det vara benhinneinflammation (remonthälta, tygelhälta). Hur hårt går han? Hur ser ridningen ut?

Om man föröker samla honom så hoppar han fram lite, men som du säger försvinner det i snabbare fart, rider jag ut så märks ingenting. Endast i ridhuset. Jag undrar om det kanske har med att underlägget är för mjukt eller nått?? Eller så e det helt enkelt bara trams????

han går inte speciellt hårt heller, tex en vecka för honom ser ut såhär: mån- lättare dressyr, träning på halt gå lite på volt serpentinbågar slappna av i galpppen. Tis- bus i ridhuset lek. Ons- longering endast skritt och trav. Tors- lättare dressyr. Fre- löshopp
Lör- uteridning bara skritt Sön-uteritt med trav och galopp.
Det e ca en vecka för honom. Dessutom går han i hagen till 4 halv 5 varje dag

Röntgade veterinären när du var på hältutredning?

Tror inte att det är underlaget utan att du går för fort fram.
Ta lite längre tid på dig så går det säkert bort sakta men säkert.
Om det nu inte är ngt annat som är fel.
Min har som sagt blivit bättre ju starkare hon blir.
Lycka till!

Jag ska tänka på det, tack för tipsen. Han röntgades inte för veterinären ansåg att i och med att han inte markerade minsta lilla, inte ens i igångsättningen, så var det inte lönt, eller rättare sagt nödvändigt.

prova att skritta under 2 veckor och variera med promenader för hand. I den här åldern är det jätteviktigt med pauser både fysikt och mentalt.

Lycka till!

Hmm... Det kanske är så att det räcker med träning varannan dag eller så nu i början? Jag tycker att det låter som om du är lite överambitiös... Han kanske helt enkelt har ont i sina muskler...? ;) Jag skulle inte ha tränat SÅ mycket!!

Men det känns ändå inte att han övertränas, dels för att jag har pratat med en instruktör som rider in unghästar, han har ridit i landslaget och det är han som har gjort upp schemat med mig.
Men man märker dessutom hur kul han tycker det är, sträcker sig alltid efter bettet och alltid pigg och glad, han blir väldigt lätt rastlös och uttråkad om han får stå inne, även om han har fri tillgång till hö och lekboll.
Om jag skulle känt att han inte orkat skulle jag avbrutit med det samma men sådan respons har jag inte fått, som tur e :D . Han vilar minst en gång i veckan, de är det jag menar med lek, vi busar lite tillsammans, från marken, går ut och betar mm. han är 4,5 år ska fylla fem den 3 februari. Hur rider ni era unghästar?
kram

Jag hade samma problem med min häst. Jag var hos vetrinären säkert 5 gånger men dom hitta inget tillsisst krävde jag att de röntgade honom runt om... de visade sig att han hade lösabenbitar i tre kotor och pålagringar i bakknäna. De benet han var halt på var de enda benet som inte hade några lösabenbitar. Han avlastade benen parralellt. Tyvärr gick det inte att rädda honom.

Röntga din häst så kan du vara lite mer säker på att det inte är några sådana tråkigheter...

aaaa ska göra det, snabbt som attan då...vill inte förlora min underbaraste pojke!! Tack så mycket för alla svar

Egentligen så kan det finnas massor av orsaker.Kommer det från bakdelen kan det vara leder, muskelspänningar, ngn dold fraktur någonstans, kan vara bäckenet som fått sig en smäll.Vadsomhelst.
Om jag vad du skulle jag åka å röntga hästen för att kunna utesluta fraktur mm.

Men det visar sig inte alltid på röntgen.En häst jag hörde talas om hade ridits med krossat bäcken i 6 månader å ingen fattade vad det var å det syntes inget på röntgen. :eek:
Ibland får man helt enkelt börja utreda själv vad som kan vara möjligt problem för det kan vara svårt för veterinärer att ställa diagnos i vissa fall.

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 793
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 844
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 304
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka