roge

Trådstartare
har för mig att jag har hört, att om hästen har ont i t.ex. vänster fram, så kan de se ut som den är halt på höger bak.
Någon mer som hört detta?

Sv: Hälta

inte helt ovanligt att de igentliga probelemt kan sitta i tex ryggen. S.I leden eller i allfall högt upp och bak. men efter en viss tid visar sig som en sekundär hälta lågt fram. diagonalt.
typiskt när det är kotleder fram, att det igentligen sitter högt bak.

Inte lika vanligt att den primära hältan sitter fram och sedan plötsligt syns som en sekundär hälta bak.

Man måste försöka förstå va som är det primära problemet.

Eftersom man ofta kollar om hästen är ren eller inte i trav så sätter de ju ner hö fram och v bak samtidigt, svårt att avgöra om det sitter fram eller bak då.

Och som remmis säger, har de ont nånstans vandrar ofta smärtan vidare eftersom de går och avlastar det onda benet och lägger därmed mer vikt nånannanstans, eller spänner sig på ett sätt som gör att de får känningar i ryggen. Behandlar man då inte den skadan som orsakade det i första taget kommer hältan snart tillbaka.

Min häst har varit halt på höger bak, härom dagen hittade jag en "stengrop" i vänster fram, långt bak på hoevn alltså såg ut som denn har gjort ont.
Funderar på om hältan kommer ifrån det.
men nu är hon inte halt längre så får väl se.

det är nog inte troligt, om inte hästen har gått med stenen i hoven en längre tid.
En diagonal hälta uppkommer pga snedbelastning.

Be en veterinär göra en hältutredning så slipper du leva i ovisshet!

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 025
Senast: Freazer
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 541
Senast: Liten
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
644

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka