Hälta vid litet sår!?

F

Frågvis

Vår lilla B-ponny kom in med ett sår från hagen igår. Strax under framknäet så har hon ett pyttelitet sår, ett smalt streck, ca 7mm långt och det verkar inte alls vara djupt. Det blödde lite men slutade nästan genast. Hon ömmade lite runt såret men vi tvättade av med Jodopax och varmt vatten. Hon satte ner benet men vilade inte tyngden på det benet. Hon gick villigt framåt men haltade lite.

Då hon har haft fång och inte ska stå still så släppte vi ut henne imorse. När jag kom hem från jobbet tittade jag på henne i hagen och då gick hon omkring men linkade lite. När vi sedan tog in henne så märkte vi att hon blivit lite svullen nedanför såret, ovanför kotleden. Hon är inte mer halt än att hon går runt i boxen men dock är hon halt.

Tyvärr fick jag inte tag på min vet. ikväll. Nu funderar jag på om jag ska linda frambenen eller bara låta dom vara. Så små sår brukar jag alltid bara tvätta av och sedan brukar det bli bra... Hon är en liten olycksfågel och har fått en hel del små sår på benen innan men då har hon ju varken blivit halt eller svullen... Och vilket är värst, släppa ut henne i hagen med sina kompisar eller låta henne vara inne och riskera fång. Hon har fått fångkänning förrut när hon stod inne en hel dag (på grund av vädret). :cry:

Så någon vänlig själ som har något råd innan jag fått tag på vet? Och hur kan ett litet sår ge hälta?

Sv: Hälta vid litet sår!?

Jag glömde skriva att hon inte har feber och att hon äter som hon ska...

Såret kan vara en del av en skada som ligger djupare. Det kan ju tänkas att ponnyn fått såret av en spark och att sparken orsakat andra skador. Du nämner ju att hon varit svullen vid såret oxå.

Den häst jag ska leasa nu fick ett sår på bakbenet som inte såg särskilt farligt ut. Ägaren tvättade rent och inget mer. Senare visade det sig att det var en griffelbensfraktur.

Att hon sedan har fång gör ju inte saken bättre.

/Z

Usch nu blev jag riktigt orolig. :cry:

Måste få tag på vet imorgonbitti...

Tack för svaret. :)

Det FINNS hästar som 'r vääääldigt pipiga och anser de brutit benet för minsta skråma. Men det verkar ju inte stämma på din eftersom hon haft sår förr utan hälta.

Så jag skulle hålla henne så stilla det går (fången komplicerar ju, men om hon iaf kan hålla sig lugn och i skritt) och ta ut veterinär imorgon för säkerhets skull. Det BEHÖVER ju inte vara något allvarligt men tyvärr KAN det dölja sig en hel del hemskheter på insidan, så lika bra att kolla det direkt. Är det då inget så vet du ju det och kan sova lugnt.

Att svullnaden går neråt, alltså flyttar sig neråt dag för dag är förresten ett BRA tecken =)

Kommer precis in från stallet. Tre yrvakna hästar undrade vad matte gjorde ute i stallet mitt inatten... Men iaf... inte svullet alls längre eller mkt lite iaf. Hoppas hon är bättre imorgon men vet. blir det iaf.

Jag har suttit och funderar hela kvällen och tror kanske att risken för fång är större än att hon blir mer halt i hagen. Men det är svårt, kanske blev hon svullen för att hon varit ute? Men vi har en lugn flock med hästar, de är bara tre stycken och känner varandra väl. Vår lilla b-ponny är väldigt pigg att rida men vi har aldrig någonsin sett henne mer än skritta runt i hagen, inte ens när hon ska ut. Undagtaget är förståss när hon ska in men idag så hämtade jag henne innan hästarna förstod att de skulle in...

Tack för svaret... jag vet att jag är en orolig hönsmamma även för mina hästar... :D

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 520
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 915
Senast: starcraft
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 743
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Stora shoppingtråden III