Hälta vid bedövning.

frittan

Trådstartare
Jag funderade på en sak när jag var på klinik i förra veckan och såg en massa hästar göra böjprov och hältutredas.

Kan en häst vara ohalt på rakt spår och longering MEN bli halt på rakt spår och longering om man bedövar till exempel kotan? :confused:

Sv: Hälta vid bedövning.

Det låter väl inte helt omöjligt att hästen trampar konstigt om den är bedövad. Den känner kanske inte riktigt hur hoven bör sättas ner?!
Varför bedövade dom en ohalt häst :confused:

Tror det snarare var så att när kotan bedövades så syntes smärtan på ett annat ställe. En häst med dubbelsidig kotledsinflamation t.ex. kan se mer eller mindre ohalt ut, men om du bedövar den ena kotan ser du hältan på det icke-bedövade benet.

Det låter väl inte helt omöjligt att hästen trampar konstigt om den är bedövad. Den känner kanske inte riktigt hur hoven bör sättas ner?!
Varför bedövade dom en ohalt häst :confused:

alltså jag vet inte om jag såg fel, men tyckte hästen var ohalt rakt och vid longering men halt vid böjprov. och när de bedövade så var den halt direkt när de sprang rakt fram innan de ens gjort böjprov... men KAN det vara så eller såg jag fel? :confused: samma ben i så fall som den visade hälta på vid böjprov resp efter bedövning...

Det kan mycket väl vara så att veterinären sett en liten störning (eller känt till någon förutsättning som inte framgått för dig, t ex en tidigare skada). Genom att bedöva bort får man inte helt sällan fram något annat, och sedan får man hålla på till hästen inte längre blir "bättre" när man dövat.

Det kan bli en riktigt lång utredning med otur.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 615
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 984
Senast: Lutten
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 002
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka