Hälta utan svullnad eller värme

Dezzieduzz

Trådstartare
Hittade mitt 5åriga sto i hagen i söndags med ena frambenet i luften och hon vägrade sätta ner det. Har 3 hästar på lösdrift, så hon åkte in själv i boxen för att vila det. När jag kände igenom henne kunde ja inte märka att hon ömmade, ingen svullnad, inte varm nånstans och inga sår. Hoven verkar inte vara något med heller, hovböld eller liknande.

Ringde veterinär 2 dagar senare då jag inte tyckte hon blivit mkt bättre, endast en liten skillnad. Hon kunde då ställa ner hoven och gå på det, men hon haltade fortfarande märkbart. Tempen låg på 36,4 och idag hade hon 37,7. Bör ju inte vara feber då tycker jag eftersom hon normalt ligger på 36-37.

Eftersom jag inte har haft problem med hälta på mina hästar nån gång så har jag rådfrågat andra äldre kunniga, som tycker att hon ska stå inne o vila ett par dagar. Har ju ingen aning om hon blivit sparkad av dom andra, gått omkull eftersom det är halt, eller vrickat sig eller liknande.

Sv: Hälta utan svullnad eller värme

Om en häst hoppar på tre ben så ringer man veterinären omedelbart! Det finns inga ursäkter i världen för att inte göra det.

Om hon stödjer på benet så kör in henne till närmsta klinik för undersökning idag. Stödjer hon inte på benet ringer du ut distriktsveterinären.

Antagligen hovböld eller hovbensbrott. En röntgenplåt vore nog inte så dumt.

Mina har betett sig så vid ligamentskador, den ena under kotan, den andra på båda sidor om knäleden. Jag hade åkt till kliniken direkt!

Igårkväll hade mina andra hästar tagit sig in till henne så hon hade inte fått vara ifred, var på man kunde känna svullnad på insidan av skenbenet. Lite vattning svullnad, så jag har ring veterinären igen och kollar upp närmaste klinik man kan åka in till

Håller med dom andra! Man åker in akut om hästen hoppar på tre ben! Kan vara en hovbensfraktur, då blir dom inte varma eller svullna!

En fd arbetskamts häst var jätte halt men det släppte efter några dagar men dom tog i alla fall ut en veterinär o han bedömde att vad det än var så var d på tillbakagång. Så dom lät hästen vila i några veckor, försökte sedan köra igång försiktigt men hästen blev halt igen så dom lät honom vila igen o så höll dom på i ca tre mån. Till slut så åkte dom till klinik o där konstaterade dom hovbensfraktur o det hade läkt ihop fel så det hade blivit som en falsk led. Dom förskte i ett år med sjukbeslag men det blev inte bättre så dom fick ta bort hästen. Trist för om dom tagit det i tid så har det god prognos!

Hon ville ju som sagt inte sätta ner det först, men hon haltade inte något extremt när jag tog in henne. Hade hon absolut inte kunnat sätta ner hoven hade jag definitivt åkt in direkt. (kanske uttryckte mig lite dåligt eller missuppfattades)

I vilket fall var vi inne på ATG kliniken igår efter rådfrågning av veterinärer i närheten som tyvärr inte hade möjlighet att komma ut eller ta emot henne då dom inte haft tillgång till röntgen för nuvarande. Vet kunde inte hitta något benbrott eller liknande, utan bedömde att hon fått en rejäl spark bara och ordinerades boxvila, meta cam i 12 dagar och ev återbesök om hon får överben som fortsätter växa. Jag håller med om att jag inte har någon vana av hältor, utan fått rådfråga alla jag känner.

Vad skönt att det inte var någon fraktur! Men det är alltid better to be safe than sorry sas! Dom som fick ta bort sin grämde sig länge att dom inte åkte in på en gång!! Vi får hoppas att hon blir fräsch snart o att det inte blir några men i form av överben el dyl! Lycka till!!:)

Ja visst är det! Jätte tacksam för alla svar iallafall, hoppas på att hon blir bra nu och slipper en massa återbesök osv. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 003
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 803
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 879
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna
  • Småhunds ägare

Hästrelaterat