Hälta utan sår, svullnad eller värme.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare frogeyes
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 2 740
F

frogeyes

Kom ut till hästen ikväll. Borstade donade kollade av honom som vanligt. Sen skulle vi går bort och busa i ridhuset. Släppte honom som vanligt och han började röra på sig varpå jag såg en hälta som jag uppfattade sitta högt i vänster bakben. Tittade i alla gångarter och den kom och gick. Han ville avlasta vänster bakben, sköt det in under sig. Tog tillbaka honom in. Hade honom på gången, la på back on track täcket. Donade klart med honom när jag såg att han drog upp benet och avlastade det. Kände och klämde igenom hela benet men hittar ingen värme, inget sår och ingen svullnad. Och han drar inte till sig det. Han haltade dock in i boxen sen och jag är mycket konfunderad. Vad kan det vara?

Kommer självklart ta ut veterinär imorgon om han inte är bättre.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hälta utan sår, svullnad eller värme.

Kan han ha sträckt sig i hagen? Det är väl antingen lerigt och halt, eller fruset och halt, beroende på var du bor. Ömmar han inte någonstans? Det kan ju vara muskler på insidan av låret då du skrev att hältan verkade sitta högt, de är ju lite svårare att känna på, och alla muskler kommer man inte åt.

Nej han ömmar inte någonstans, varför jag blev så konfunderad. Det är väl troligen en rejäl sträckning, pratade med en stallkompis nu på kvällen och det hade tydligen vart full fart ute i hagen mest hela dagen. Hoppas inte att någon muskel är illa tilltygad bara.

sitter nog i ryggen eller korset om det inte finns någon synlig svulnad eller ömhet...

ta ut en ET kanske?

Har varit ute och kikat på honom nu på morgonen. DEn påtagliga hältan var borta men han var ordentligt stel. Kommer kontakta ET under veckan så hon får komma ut och känna igenom honom. Jag gissar att han gått omkull i hagen under gårdagen. Jag hittar fortfarnade varken värme eller svullnad. Han regaerar inte heller vid "kläm och känn".

Precis det "lyckades" min unghäst med! Skulle ta ut henne ur boxen och hon var 5 gradigt halt på ena bakbenet. Benet var kallt, man kunde trycka hårt överallt utan att hon reagerade. Allt var som vanligt fast hon inte kunde röra på sig :crazy: Veterinären böjde alla leder och konstaterade "sträckning högt upp" och häst:devil: blev ohalt på 2 dagar. ET hittade heller inget, hon trodde dock att det var en muskel inne i korset/höften som man inte kunde komma åt genom att palpera.

Hur som haver, vi kom mycket lindrigt undan då hon inte varit halt sedan dess (5 veckor nu). Men jag har aldrig varit så orolig som den dagen, bättre att kunna SE vad som är fel än att hästen är blockhalt utan orsak...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 007
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 841
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 880
Senast: Fibusen
·
Hästvård Har en ponny som skoddes på fredagen, inte visade någonting på lördagen men på söndagen påväg in (från knölig och frusen hage) var han...
Svar
4
· Visningar
1 181

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka