Hälta pga ledvrickning

Koppen

Trådstartare
Mitt varmblod har haft en gammal hälta pga en tidigare ledvrickning. Är det någon här som kan berätta vad detta innebär och hur jag ska sköta detta för att hon inte ska bli halt igen? Hur påverkar detta ridningen? Kan jag hoppa med henne? Hon är inte halt idag och gick igenom böjprovet. Jag rider henne en timma varje dag, dels i skogen varvat med dressyr samt en del hoppning.
Innebär ledvrickningen att ridningen är begränsad resten av hennes liv?
Hon är fö väldigt pigg och glad och älskar all sorts träning!

Sv: Hälta pga ledvrickning

så länge skadan är ordentligt utläkt och rehabiliterad är det bara att tuta och köra! (jmf med att du vrickat foten ordentligt...)

skadan uppkom genom ett trauma på leden, inte långsam utslitning, därför är risken att det kommer tillbaka lika stor som att det uppkom första gången (förutsatt då att det är utläkt etc som det ska)

om du är orolig kan du linda benen på nätterna (kanske med backOnTrack), hjälper blodcirkulationen, och alltså påskyndar läkningsprocesser.

du behöver nog inte oroa dig! rid som vanligt. dressyra, hoppa...
se till att visitera noga varje dag bara :smirk:

Sv: Hälta pga ledvrickning

åh vad skönt att höra!
nu kan jag rida min älskling med gott samvete! :bow:

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 141
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 482
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 241
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar