hälta! orolig

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Jennifer80
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 861
J

Jennifer80

Vad tycker ni om det här, ( jag redan pratat med vet. också)!

Igår vid 15:00 kom jag hem och gav hästarna mat då verkade pållen vara helt okej! 2 timmar senare travade min häst till mig när jag skulle rida och då såg jag att han var halt. Nickade med huvudet när han travade.
Jag tog in honom, fanns ingen svullnad, sår eller värme någonstans i ngt ben. Travade på kvällen på asfalt fortfarande halt.

I morse min kompis släppte ut hästarna ( min i en liten egen hage), tyckte hon att han verkade vara bättre.
Nu när jag kom hem vid 15:00 sprang jag med honom och han visade lite lätt nickande med huvudet men inte som igår.

Gjorde ett lättare böjprov ( efter vet. rek) men han visade inte ngt speciellt på det. Vet sade skulle det inte vara bra fam till torsdagkväll skulle jag åka in med honom.

Vad tror ni? Hur vanligt är det att hästar vrickar eller sträcker sig i hagen, visar sig det på ngt sånt sätt`?
Hästar som har fått en spricka i benet är de mycket halt?

Även om vet. sade att det lät inte så farligt och jag ska avvakta, dör jag nästan av min oro!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: hälta! orolig

det är ganska vanligt att dom sträcker sig eller trampar snett. dom hästar jag har sett med sprika i benet har varit block halta å även smärt påverkade med det är ju individuellt. hoppas att det inte är något allvarligt. mvh Tail

tack för ditt svar, det gjorde det lite lättare i alla fall!

De kan ju bralla loss rätt bra i hagen, och kan säkert överantränga sig/vricka/stuka. Jag skulle ta det lugnt ett tag, det verkar ju vara på väg åt rätt håll.

Låter som hästen har vrickat till sig lite.. Det är nog ingen fara. Vila den ett par dagar (fast den får gå i hagen) och kolla igen.
Nu är jag absolut ingen veterinär men så hade jag nog gjort med min egen häst.;)

:bow: Jippi! :bow:
Hästen visade ingenting nu när jag sprang alldeles nyss med honom innan jag tog in han. :banana:
han var fruktansvärd pigg så att han till och med började galoppera bredvid mig :angel: .

Men jag såg inte ngt nickande med huvud nu, och det lät rent med fint rytmen när jag lyssnade på hans trav.

Han får vila några dagar till, sedan kan jag ju börja skritta honom lite, tänkte jag!

Gud vad skönt att det inte verkar vara ngt allvarligt!!:banana: :banana:

Å vad skönt att det inte var något allvarligt!!
mvh Tail

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 445
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 208
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 804
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 628
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka