bapro
Trådstartare
När jag plockade in min 5-åring från hagen på söndagkväll var han väldigt halt på vänster bak, ville inte riktigt trampa ner ordentligt och var fylld i benet, nedanför hasen allstå mellan senorna och gaffelbandet samt i kotan. Jag tänkte direkt att han vrickat sig, men tyckte att han var ovanligt svullen för att det skulle vara det som va felet. På söndag morgon när jag släppte ut honom var han fortfarande väldigt halt i skritt och nu även svullen på samma sätt (men inte riktigt lika mycket i höger bak) När man klämmer på båda bakbenen så ömmar han, han håller upp benet som en pissande hund ungefär och visar att han tycker det är obehagligt (men det är ju inte så konstigt eftersom det är ganska svullet och han är ganska "mesig") Igårkväll när han kom in från hagen var han även lite fylld i båda frambenen och jag tog tempen oh den låg på 38,7 (lite förhöjd allltså) Tänkte att jag skulle avvakta till idag med att ta ut veterinären beroende på hur det skulle se ut på morgonen. Så igårkväll lindade jag benet han haltar på med zinkaband och ett stödbandage på det andra bakbenet. I morse hade han ingen feber men var fortfarande svullen på alla ben, dock hade svullnaden gått ner lite på det halta benet. När jag gick ut en promenad med honom i morse var han inte alls halt i skritt och det syntes knappt i trav heller - mycket bättre alltså. Så då pratade jag med min hovslagare som var här och skodde (han skodde unghästen också även om det inte var ultimat att sko honom när han ömmar i benen, men det gick bra... Det var min enda chans på flera veckor att få på skor med brodd på honom så jag var tvungen att sko. )Hovslagaren tror att han är lite överansträngd bara och är inne i en växtperiod och därför är svälld i benen. Han gick ganska hårt pass i ridhuset dagen innan benet svällde upp och han blev halt. Han var dagarna innan han blev halt (torsdag - söndag lite seg att rida och jag reaggerade även på att han var ovanligt lös i magen) Jag hade endå tänkt att han skulle få en lugn period nu med bara skritt ett par dar i veckan då underlaget börjar bli dåligt ute och han kan behöva en viloperiod...
MEN VAD TROR NI?, jag har aldrig vart med om något liknande tidigare?? Vi kvällsfodringen märkte vi dessutom att en 6-åring i stallet (inte min) var svullen på samma sätt i hasen där hon har lite småsår(men ingen som bör bli lymfangit eller liknande, kändes inte som en sån svullnad heller att känna på) Hon var ganska halt också och det var hon inte på förmiddagen (hon är också skodd idag) Den hästen har feber också, 39,6grader. Skitkonstigt. Vi ringer nog veterinären imorgonbitti hur som helst, men frågan är VAD kan detta vara?? Kan det ha nåt samband och kan min häst vara halt för att han är överansträngd i alla ben, nu haltar han ju knappt längre... Men allt började ju med vänster bak i söndags... Hjälp ? :S
Ska vi dra detta ännu längre så gjorde vi träckprov på alla hästar i stallet i måndags som jag fick tillbaka igår och det visar sig att just dessa två hästar har blodmask och bör avmaskas snarast... Ingen annan häst i stallet hade mask... Konstigt sammanträffande?
MEN VAD TROR NI?, jag har aldrig vart med om något liknande tidigare?? Vi kvällsfodringen märkte vi dessutom att en 6-åring i stallet (inte min) var svullen på samma sätt i hasen där hon har lite småsår(men ingen som bör bli lymfangit eller liknande, kändes inte som en sån svullnad heller att känna på) Hon var ganska halt också och det var hon inte på förmiddagen (hon är också skodd idag) Den hästen har feber också, 39,6grader. Skitkonstigt. Vi ringer nog veterinären imorgonbitti hur som helst, men frågan är VAD kan detta vara?? Kan det ha nåt samband och kan min häst vara halt för att han är överansträngd i alla ben, nu haltar han ju knappt längre... Men allt började ju med vänster bak i söndags... Hjälp ? :S
Ska vi dra detta ännu längre så gjorde vi träckprov på alla hästar i stallet i måndags som jag fick tillbaka igår och det visar sig att just dessa två hästar har blodmask och bör avmaskas snarast... Ingen annan häst i stallet hade mask... Konstigt sammanträffande?