Hälta och ömmhet - några ideer??

O

Osis

Min pålle fick en hovböld på vänster framhov för ca 3veckor sedan. Hovslagaren kom och tog bort den när han skodde om.
Tyvärr så kunde hästen min inte stå stilla på det frambenet så när hovlagaren skulle verka högerbakhov så råkade han ta bort för mkt.

Hästen min var halt i ca 1 vecka efteråt, nu ömmar han fortfarande i hovarna (det är svårt att se vilken men jag tror att det är fler än 1) när man rider eller när han har gått en stund.

Kan det vara något annat änn verkningen som fortfarande spökar?
Jag ska ringa veterinären i veckan så han får komma ut och se om han ser något.

Att tillägga är att hästen för tillfället inte alls har någon bra hovkvalitet utan äter biotin för det.

Någon som kanske tror vad det kan bero på? Haltandet alltså? :confused:

En ny hovböld på gång på bakhoven kanske? Stengallor kan de också få om det blir verkade för hårt. Du kanske ska be hovslagaren komma och kolla på hästen igen. Är det bara så att den är ömfotad pga av verkningen så kanske du ska be hovslagaren att lägga på en sula som dämpar lite.

Min hovslagare gjorde en "dyna" av skumplast som han lade under skon på min pålle då han hade varit tvungen att verka hoven rätt hårt. Funkade kanonbra, pållen gick som vanligt igen efter en halv dag (han ömmade rejält innan han fick "dynan").

jag ringer hovslagaren i kväll nnär jag komer hem och rådgör med honom. tack!

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 312
Senast: mily
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 282
Senast: valley
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 952
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård