HÄlta . LÄs

K

Krulidut

Jag har en häst på foder under sommaren, i förrgår var jag och red då han plötsligt börjar halta, jag hoppar av och går hem igen och så sitter det en sten under men INTE *tyvärr* på den/det skadade benet/hoven
han är inte svullen inte varm i hoven, han kissar normalt, bajsar normalt, svankar inte om man klämmer på ryggen JAG BLIR GALEN
sååå jag lägger in lite bilder samt en film på hältan.

jag funderade på fång men han har ingen puls i ben eller hov, han är lika varm i alla och bajset är normalt (bilder kommer på the perfekt poo..)
han har gått på ganska stort bete dvs mkt gräs men det har inte vart vall utan det var skog där innan som de röjt.. nya hagen nu vet jag inte men tvivlar på odlad mark :crazy:
nu går han i paddock och får 5 dl kraft ponny och vatten och sedan får han (kommer bild..) 2 hö korgar dagligen dock ny slaget? han äter men inte kastar sig över det, han får en korg morgon och en korg på dagen/kvällen..
bilder kommer i nästa inlägg

Senast ändrad av en moderator:
Sv: HÄlta . LÄs

bilder
sjukhst006.jpg

sjukhst011.jpg
*insmörjt med helosan i karlederna pga mugg.*

sjukhst008.jpg

han är nordsvenskkorsning

film kommer på hältan snart

snälla svara :( har fler bilder om ni vill se :cry: blir galen efter som, han inte är varm eller svullen någonstans *sliter håret*

Ja det var ju ingen liten hälta.

Har den förändrats? Bättre/Sämre?

de är omöjligt att säga vad det beror på men tycker du ska kontakta vet. för någon borde titta på det där

mvh

oförändrat :( tyvärr

villken grad kan man säga att hältan är?
han är lkika dan i vanlig skritt

joo, ska för det första ringa han ********* ägare... :(
sedan får vet. komma efter som det inte är min pollis och i kontaktet mellan mig coh ägaren så står han för vet.

Han är ju tyvärr rejält halt! Och du behöver ha en vet till att titta på honom. Kan mkt väl vara fång trots att du inte känner värme eller puls MEN oftast sätter sig det mer jämnt på alla fötterna. Det kan finnas en fot som blir värre med det är inte så vanligt.
Men det kan vara en hovböld eller så har han vrickat sig rejält. Hur som helst så behöver du få någon kunnig att titta på honom och ge råd om hur du ska gå till väga.

Så ring vet imorgon!

okey , ringde ägaren nu han skulle kolla på dte och ev. hämta vet till imorgon.

kunnig på väg :( *hoppas det ör inte allt för alvarligt*

Det är alltid svårt att ge råd när man inte ser saker och ting live, mkt kan förändras om man får hela bilden.

Men ut av det jag kan se så tycker jag han är så halt att jag skulle ta in honom i box (om du har möjlighet) så att han inte rör sig så mkt. Ring ägaren så fort som möjligt och rådfråga vad h*n vill att du ska göra!

ägaren kommer, han är även special. på fång. jo han kan vara inne på natten om det behövs. dock halm bäd :(

berättar senare hur det går :cry: det mä'rkliga är ju att han somsagt inte visar puls ökad värme elelr svullnad på nått ben

Delvis knapplån.

Mitt sto blev halt för ca 3-4 dagar sedan. Ungefär lika halt som din på v-fram. Kollade hovarna- hittade inget. Kollade rygg, ben, puls osv- hittade inget. Tog ut hovis idag och han trodde först på hovböld. Så han skar upp lite i hoven och ut ploppade det en sten :p
Kan det inte vara något sådant?

Halmbädd duger bra. Men jag tror inte att det är fång eftersom att det var så markant på bara ett ben. Utan jag tror mer på hovböld. Och är det hovböld så förvärras det inte av att röra på sig (nästan tvärtom) men om det är ngn annan orsak så kan det bli värre ju mer han rör sig. Så jag hade troligtvis tagit det säkra före det osäkra och tagit in honom över natten.

När min ena häst fick ett kraftigt fånganfall så hade hon varken värme eller puls. Det är långt ifrån alltid som de har det. T.o.m vet var från början osäker på om det verkligen var fång. Men det var det tyvärr.

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 966
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 568
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 497
Senast: Krystalline
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 449
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka