Hälta i samband med piphas?

Puppan

Trådstartare
Brukar hästar bli halta i samband med piphas?
Min häst råkade i luven på en annan i hagen och de sparkade varandra. Känner inte av några varma partier eller svullnader, men han han varit oren i bak och nu ser jag att ena hasspetsen är svullen. Han ömmar inte när man trycker där. Det är ändå skillnad mellan bägge hasspetsarna och han har inte sett ut så där.

Det har gått en vecka sedan bråket och han är ungefär lika ojämn i gången (kanske lite, lite bättre) som då.

Sv: Hälta i samband med piphas?

En galla i piphasbursan brukar inte förknippas med hälta, men ett slag mot hasspetsen kan förstås orsaka smärta.

Kanske bäst att kolla så att det inte finns en annan anledning till problemet.

Sv: Hälta i samband med piphas?

En följdfråga:
Det verkar som om hältan är på väg att ge sig, och nu ser man tydligt en ful svullnad på hasspetsen, typisk piphas (enligt de bilder jag sett).
Är det OK att rida igång, förvärrar det piphasen eller är det nu bara ett skönhetsfel?
Blir det bättre om man linimentar området eller ska jag bara låta det vara?

Liknande trådar

Hästvård Hej, för ungefär en månad sedan åkte jag in till klinik med min häst då hon ställde sig när jag satt upp. Hon har definitivt stegrat...
2
Svar
33
· Visningar
3 240
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 633
Senast: bellala
·
Hästvård Storyn: Igår (fredag) var min donna halt när jag tog in henne. Hon kändes ofräsch i torsdags men eftersom att hon liksom "värmde av"...
2
Svar
23
· Visningar
3 740
Senast: Sirap
·
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 494
Senast: Krystalline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka