Hälta, hovböld el. hovbensfraktur?

saraaandersson

Trådstartare
Kan börja med att skriva att jag pratat med min veterinär idag och hästen träffar hovslagare imorgon och veterinär på måndag morgon. Står på boxvila och stödbandage på friska benet. -enligt vet. rekommendation.

Idag när jag tog in min häst var hon halt i skritt, har lite svårt att vända sig, men det går.. Hon är halt på vänster fram, men stödjer på hoven och har den "nere" i backen när hon står still -även på hårt underlag. Hon är pigg som vanligt, ingen feber och är inte rädd för att ta sig framåt.
Tänkte springa med henne ifrån hagen och det var när hon travade som jag först såg att hon var halt (var lite stressad idag) och hon var inte motvillig till att springa. (travade när jag började springa, på löst grimskaft).

Kan tillägga att jag red henne igår, hon är en islandshäst och töltade bra. Traven var dock fyrtaktig och inte så mycket sväv, men det är ett problem som hon haft länge, även om jag tycker hon var lite sämre igår. Ville inte riktigt runda sig för h-skänkel i någon gångart.

Jag misstänker att det är hovblöd ("hoppas" på det!) eller hovbensfraktur.

Vad har ni för erfarenheter?

Sv: Hälta, hovböld el. hovbensfraktur?

Mitt sto satte knappt ner tån i marken när hon hade fått en hovbensfraktur, hon hoppade fram på tre ben. Visserligen var hon väldigt halt den gången när hon fått en hovböld också, men inte alls på samma vis. Frakturen gjorde henne väldigt allmänpåverkad, hon svettades och hyperventilerade. Så med min erfarenhet låter det mer som en hovböld.

Ja du jag har en halt häst just nu::( Hon ska vila 1 vecka till sen blir det mer undersökning. Hon är bara halt i traven.

När min förra fick hovböld haltade han i alla gångarter och var i princip blockhalt. Vägrade trava om det inte var under hot och avlastade. Vi åkte till klinik och öppnade en stor hovböld. I regel blir de väldigt halta av hovbölder. Dessutom brukar de bli varma och så reagerar de för tryck.

tack för svar!

Hovis har tittat på henne idag, vi har hittat exakt vart hon har ont, men inte hittat någon hovböld, så troligtvis sitter den isåfall högt upp. Nu står hon med spritbandage och smärtlindrande. Imorgon, på morgonen kommer både hovis och veterinär ner till stallet, då blir det smärtstillande och att gräva lite mer, så spricker den förhoppningsvis..
annars blir den en tripp in till stan för röntgen och det hoppas jag inte!

Tycker ni har en bra plan och gör saker helt "rätt".:)
Hoppas det inte är något allvarligt, tycker både bölder o frakturer kan visa sig på olika sätt beroende på hur de sitter och på hur hästen är som individ etc

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 722
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 195
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 005
Senast: Jamtland
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 883
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka