Hälta hos häst

I

izza

Kom igår till stallet och hittade hästen halt på hö bak, ville inte alls stödja på benet. Ingen svullnad eller värmeökning (vilket är lite svårt att känna pga MYCKET päls) Åkte hem för att hämta termometer och när jag kom tillbaka efter ca 1 timme så kunde hon gå utan att halta, men markerade i trav. Ingen feber, pigg annars och ville äta. Pratade med vet som tyckte avvakta till idag.
Idag fortfarande feberfri och pigg. Går på benet men är tydligt halt, men inte alls som när jag såg henne först igår. Ingen svullnad.

Min tanke är att avvakta till imorgon, om hon då inte är bättre ta ut vet. Misstänker att hon nog sträckt sig precis innan vi kom då hon blev så mycket bättre bara en timme senare. Skillnad om hon varit tydligt svullen, haft feber eller varit allmänpåverkad.
Låter det vettigt?

Sv: Hälta hos häst

Vet inte vad det kan vara, men din teori låter ju inte omöjlig... Min häst hade antagligen en sträckning föut, han blev väldigt halt utan svullnad/värme och var det ca en vecka, det gick sakta neråt... Hade ut veterinären som också trodde på sträckning och det gick så småningom bort...

Hur som helst hoppas jag hästen blir ohalt snart! :)

Flummflicka - hur lang tid tog det innan din häst var bra? Mit sto på 10 år har också sträckt sig på en ridtur, men det är nu nästan 6 veckor sen... Hun haltar i skritt men kan trava, galopera, sparka mot kompisen och annat kul :banana: Häromdan gick vi en promenad, och jag tyckte det såg bra ut, men gick igen i går, och då var det inte bra...

Men ingat svulnad, puls, värma eller annat....

Det tog en vecka... Men jag fick även medicin (Butta) så det borde ju hjälpa på traven. ;)

Haltar hästen bara i skritt, inte trav eller galopp? Har någon veterinär kollat på henne?

Hälta pga. hovproblem ger oftast inte heller värme/svullnad. Hästar kan ha tex. hovböld/hovbensfrakturer utan förhöjd värme i hoven. Men ta ut vet. om det inte är bättre snart, det är det bästa!

Pratade med vet. for 3 veckor sen, han sa att avvaktra lite, kan dröja en månad eller så om det är en försträckning.

Ibalnd går hon bra, i dag t.ex. men i går var det inte bra...

Det var i skritt med en liten lätt ryttare. Nu får jag ta tag i hästklinik och få kollad upp henne ordentligt.

Kanske borde ni även kolla erlichias? Eller VET ni att det är en sträckning... tänkte bara eftersom om jag fattade rätt kunde hältan komma och gå?

Hm, hun började halta präcis när det hänte på en ridtur, och det är aldrig HELT borta... Och erlichias är väl mest vanligt på sommarhalvåret eller ??

ska åke med henne til vet. på fredag, då får vi se....

Hur gick det? Vad sa vet? Hoppas att det löser sig för din häst.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
458
Senast: Grazing
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 681
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 379
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 154
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama