Halta föl

Glamoroza ox

Trådstartare
Hur vanligt är det att föl t.ex sträcker sig & blir halta?

Min lilla sprattelhöna var häromdagen när jag skulle ta in dem & kraftutfodra stoet halt.
Kollade över hennes ben men såg inga svullnader & hon verkade inte ha ont när jag klämde & kände mig fram.
Lät dem iallafall stå inne över natten för att hon (fölet) skulle hålla sig stilla, med alla ben på marken :angel:

När jag tog ut dem dagen efter så var hon lite småstel i början, hade kraftiga funderingar på att ringa vet. men lät dem ändå gå i hagen lite. Kollade dem igen efter en stund & då var det inga halttendenser alls.

Hagen dom går i är en backe som övergår i platt mark & hon springer ju runt en del & leker som de flesta föl brukar..

Sv: Halta föl

Det är visst rätt vanligt...min sträckte sig ordentligt vid ett tillfälle nu i sommar och han var ruskigt halt. Tog dryga veckan sen syntes inte ett spår av någon hälta. Hovis kollade efter bölder m.m. men vi hittade inget som kunde förklara hältan...ingen värme, ingen svullna och inga ömheter...Men, jag hade kontakt med veterinär varje dag:o...men då han blev synbart bättre dag för dag tyckte dom att vi kunde ha is i magen och avvakta...och för oss gick det ju bra...;)

Sv: Halta föl

Min fölunge var också halt en dag, gick över till nästa dag. Tre dagar senare var hon JÄTTE halt och hade feber. Det visade sig att det var en hovböld trots allt. Den här sommaren har ju varit ganska blöt och det ökar risken för hovböld. Mina hästar går på en vall och man tycker det inte ska finnas något att skada sig på eller få i hoven men en rejäl böld var det och veterinären var osäker på om det skulle bli bra. Min fölunge är idag ohalt och jag hoppas det inte har blivit några men av detta. Ville bara berätta och rekommendera att du tempar fölunge, fast det kanske du redan gör, varje dag.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 096
Senast: __sofia__
·
Hästvård Min ridtravare på 20 år var för drygt 2-3 veckor sen plötsligt halt när jag hämtade honom från sommarhagen. Han släpade hoven efter sig...
Svar
4
· Visningar
1 029
Senast: Noak
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 072
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 819
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V