Hälta avspeglar sig i musklerna?

Puppan

Trådstartare
Hur tänker ni om detta:
Borde en långvarig hälta (inte nylig, utan en som funnits i flera månader) avspegla sig i form av spända muskler, olikt musklade områden?
Eller kan en häst som är halt vara mjuk, liksidigt musklad och avspänd?

Sv: Hälta avspeglar sig i musklerna?

Den måste kompensera skulle jag säga (helt utan utbildning i området :D). Däremot kanske inte "vem som helst" hittar var hästen kompenserat mest. Vem som helst innefattar även yrkesfolk inom området.

Jag tror det märks på muskelaturen om hästen varit/är halt.. Det blir ju trots allt ett annat rörelse mönster som borde sätta sina spår på andra "ställen" också..

Eller kan en häst som är halt vara mjuk, liksidigt musklad och avspänd?

Nej skulle jag säga. Den kan vara liksidigt musklad om den varit halt bara en kort tid men inte om den haft ont en längre tid. Då den har ont kommer den att "hålla emot" nån annanstans och det gör att den inte kan släppa igenom rörelserna och vara avspänd o liksidig. På sikt syns det i muskulaturen.

Är den halt/rörelsestörd av smärtan tycker så håller den ju emot i muskulaturen. Den kan ha smärta, om den är tålig eller jämt halt, och inte ha oliksidig muskelpåverkan.
Men är den halt så är ju det pga den skyddar sitt skadade område genom att spänna muskulaturen ojämt. Precis som vi måste spänna oss för att linka/halta måste hästen det. Det sätter sig mu7skulärt på ett djur som står/belastar benen så mkt.

Jag har varit med om detta, att hästen avlastat och bara musklat sig på vänster sida.
Men det var för att hon inte gick rakt, hon satte de ena bakbenet mitt under sig i alla gångarter i båda varven vilket inte var lyckat,,, En osteopat rättade till detta och den en massör som underhöll muskelaturen så var problemet löst, det tog 8 mnd.... nu rids min häst i båda varver utan att snubbla på sig själv,:)
Var hos en veterinär innan jag påbörjade alt.behandlingarna, men dom dömde ut henne på första besöket.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
481
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 984
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 525

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka