Hälta av mugg??

Sv: Hälta av mugg??

Blir de lyfangit av de, kan de nog bli halta. Men innan de gått så långt vet ja faktiskt inte. :confused:

säger som ylinn..

Om man inte gör något åt muggen så kan det leda till lymganfit.. och därmed hälta

Annars så bör inte hästen bli halt pga. enbart mugg

Det beror ju på hur illa det är, blir det väldigt sårigt och varigt så det liksom "stramar" i varje steg så kan hästen bli halt, annars är det väl olika från fall till fall.

Men jag har sett hästar som haltar då de har haft riktigt svår mugg.:(

Det kan man faktiskt om hästen svår angripen av mugg/rasp.

Ja det kan det!
Det är ju typ en inflammation, så det kan bli hälta av mugg.

En gång blev min häst så halt att hoppade på 3 ben. En annan gång så var var han "bara" halt. Muggen kan bli som "självsprickor" som fläks upp varje gång hästen rör på sig.
(Ska kanske tillägga att när han blev så halt att han ej stödde på benet så tillkallades vet ut akut. Denna hälta kom på ett par timmar.)

Senast ändrad:

Ok!
Tack för svaren:bow: :bow:

En liten följdfråga som ni egentligen svarat på:
Om hästen inte haltar men tar tydligt kortare steg än vanligt så kan det bero på muggen??

ja det händer, huden blir ju inflammerad, sprucken, öm som f*n, det gör helt enkelt ont

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 278
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 012
Senast: jemeni
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka