Kaktusblomma

Trådstartare
Behöver lite hjälp med funderingar på hur jag bäst underlättar för min häst som igår hade dragit ena bakskon sne och var väldiggt halt. Jag tog självklart av skon, fick henne sen att gå ut ur boxen vilket inte gick innan (fick locka ut henne med en morot, hö var inte gott nog att gå ut ur boxen för...), och hon haltade kraftigt första steget för att sedan gå rätt bra. Jag lindade benen under natten och så fick hon gå ut i hagen som vanligt i morse utan lindor, men hon hade då haltat på vägen ut. Har ni tips och tankar om vad jag kan göra?

Hästarna rör sig inte normalt så mycket i hagen så hon kan själv välja hur mycket hon vill röra sig. De alternativ jag har är ju att sätta henne i sjukhage eller ha henne på box och att ha eller inte ha lindor på henne ute.

Sv: Halt

Vet du varför hon blev halt? Är hon varm, svullen etc?
Förmodligen skulle jag ha is i magen ett par dagar, låta henne gå i hage som var plan och inte massa fryst 'buckel' gegga som många hagar består av nu, om det är möjligt alltså.
Visar hon ingen förbättring eller blir värre så skulle jag uppsöka veterinärklinik.

Anledningen till att hon blev halt sitter nästan 100 % i att hon vred skon snett. Om det sedan är någon form av vrickning i benet/sträckning eller något som själva skon åsamkat vet jag inte. Jag hittade ingen direkt värme som skiljde sig från de andra benen, däremot tyckte jag att alla benen var lite varmare än vanligt. Lite gallig i bakbenen men inte mycket.

Att ha is i magen har jag, jag avvaktar några dagar med tänkte mest på hur jag kan underlätta för henne. Hagarna är lite knöggliga, men vi har sjukhagar som är rätt plana.

sätt på en sjuksko ? så brukar vi göra när det blir tappsko och hovis inte kommer på en gång.

Hovis ringde och kom ut idag så skon är på igen. Hon verkar dock ha vrickat sig ordentligt så hon är fortfarande halt. Fortfarande ingen värme och ingen svullnad men enligt hovis var det normalt och att det bara var att ge henne några veckors vila och sedan sätta igång henne försiktigt.

ja, då är väl en plan liten sjukhage det alt. som jag valt. nattbandage på natten och inga lindor dagtid om hästen inte är svullen eller påtagligt varm eller har puls.

Jo det är väl vad jag hade tänkt mig också, skönt att höra att fler resonerar som jag. Hon ska alltså vara utan lindor dagtid även om hon avlastar det onda bakbenet hela tiden?

ska och ska :angel: det beror ju på vem man frågar ;) men jag hade låtit hästen gå olindad dagtid (i minimal hage om det är en livlig häst) om inte benet varit svullet eller varmt eller kraftig puls.

hoppas det går snabbt över ;)

Jo det förstås... Hon har inte vart speciellt livlig innan och det är första gången jag har henne i sjukhage, benet/hoven är som sagt inte svullet, varmt och utan puls. Jag får se hur jag gör med lindandet, är jag som har morgonfodringen imorgon så jag kan ju se lite hur hon verkar.

Jag hoppas också att det är snabbt övergående så att vi kan få komma igång igen. Hon hade precis en veckas vila för att hon hade gått så bra senaste tiden, jag la dessutom vilan så att jag skulle kunna rida nu över julen när jag är ledig och har massor av tid - tji fick jag...

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: MiniLi
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 100
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 006
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka