linnsan

Trådstartare
jag har en d-ponny valack som snubblade när jag galopperade på en grusväg och sedan dess så har han haltat när man travar på grus..han vill heller inte galoppera lika snabbt på grus..på gräs och asfalt så markerar han inte det minsta och är lika pigg och glad i övrigt..kan det vara så att han ömmar och antagligen fick en smäll av en sten som kanske gjorde att han började ömma.. var halt under dagen på alla under lag och även dagen efter men har sedan dess bara ömmat/haltat på grus.. vad kan detta vara?
tacksam för svar!:idea:
 
Sv: halt?

Låter jättekonstigt att han haltar på grus men inte på andra hårda underlag som asfalt. Låt en veterinär undersöka hästen så får du nog reda på vad det är. Du låter väl hästen vila tills den är symptomfri på alla underlag? :)
 
Sv: halt?

Jag tycker också det är konstigt att han haltar bara på grus. Kanske är han lite ömfotat just när han går på grus och du inte märkt det tidigare? Eller också så märker du att han haltar mer på grus än annat underlag? Han kanske har fått sig nån stukning eller sträckning. Ibland om dom sträckt sig i nån muskel, så kan sånt sitta i hur länge som helst, och då behövs kanske nån massör eller liknande tas ut.
 
Sv: halt?

Min pålle haltar eller ömmar på mackadam (vet ej hur det stavas).Först fattade jag int vad hon gjorde när hon började halta, men efter att många hästar i stallet har haft stenar i hovarna som suttit fast, så har jag fattat.
 
Sv: halt?

Låter väl mest som att han är hovöm... Förmodligen klev han på en lite större sten som tryckte till ordentligt under hoven och därav att han snubblade till, sen orsakade väl den stenen en blödning i hoven(som en blåning)som gjorde ont nån dag. Funkar som när du springer barfota, grus gör ont för det trycker ojämt men gräs är mjukt och asfalt slät..
Är han möjligtvis nyverkad?? Ibland tar hovslagare lite väl mycket under hovarna och då blir sulan för tunn och hästen känslig för att gå på grus.. Samma blir det ju om han går barfota och sliter på sulan så den blir tunn, vissa hästar kan gå barfota hur länge som helst och andra hinner man bara ta av skorna så ömmar de..:crazy:
 
Sv: halt?

han går barfota och är ny verkad så jag tror också att det är som du sissan skriver att han fick en smäll av en sten och sedan blev hovöm av det..tror jag ska köpa hovboots och ha dem tills han blivit bättre:)
några förslag på några bra hovboots?
 
Sv: halt?

Jag missade att han var barfota.. Då är det inte så konstigt om det gör ont i sulorna på grus om han är nyverkad. Hoppas att det ordnar sig!
 
Sv: halt?

linnsan skrev:
jag har en d-ponny valack som snubblade när jag galopperade på en grusväg och sedan dess så har han haltat när man travar på grus..han vill heller inte galoppera lika snabbt på grus..på gräs och asfalt så markerar han inte det minsta och är lika pigg och glad i övrigt..kan det vara så att han ömmar och antagligen fick en smäll av en sten som kanske gjorde att han började ömma.. var halt under dagen på alla under lag och även dagen efter men har sedan dess bara ömmat/haltat på grus.. vad kan detta vara?
tacksam för svar!:idea:

låter jätteidiotiskt att galoppera på en grusväg överhuvudtaget. Om hovarna inte är uppbyggda så dom klarar det kan det leda till väldigt svåra skador. Tänk dig att du att du går barfota på en grusväg, hur känns det då? PRECIS lika dant för hästar. Antagligen blev han öm, ja men inte konstigt, man galopperar inte på en grusväg!?
Eller - kanske, om den är mjuk och blöt men inte om den är torr som den är nu på sommaren.
Visst, om din häst har jättestarka fötter - barfota som klarar grusvägar och är van att gå på grusvägar - klart du kan galoppera.
Men annars - bara idioti
jag själv skulle aldrig galoppera på en grusväg oavsett hur starka fötter min pålle har
 
Sv: halt?

har galopperat på grusvägar sen han reds in för ett år sedan och han har aldrig haft ont av det förrän nu... så jag tror att han fått ont av en sten som kanske smällde till hoven i galoppen..han har även galopperat när han var 2,5 år på grusväg för han gick då som handhäst..så van det är han..
 
Senast ändrad:
Sv: halt?

En barfota häst får ofta tåliga hovar, men inte hur tåliga som helst.
Att galoppera på en grusväg tycker jag inte verkar såå hälsosamt för hovarna. Spec med tanke på att den inte finns hårda biltillpackade vägar i en hästs naturliga miljö, om det nu var en sån grusväg...

Om du köper boots blir ju hoven skyddad så dom är bra!

Roligt med barfotahäst som går oömt fram överallt annars :)

http://naturligahovar.se/
http://nh.ebutiken.nu/
http://www.easyboot.nu/
http://www.barfotahast.has.it/

/Lisa
 
Senast ändrad:
Sv: halt?

tack för länkarna..ja han har gått oöm innan..men ska ta och köpa ett par boots så fort som möjligt:)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 090
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 033
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp