H

haringenfantasi

stanna/ göra halt

vet inte om jag ska lägga den här tråden på NH eller hästhantering (eftersom jag inte sysslar med nh i den bemärkelsen.) Men får se om vi får några bra svar här.

Jo, till saken;
Lekte lite med medryttarpållen i ridhuset igår, dvs han var lös och går några meter bakom mig.
Han följer efter på alla mina konstiga vägar och gjorde t o m liknande bakdelsvändningar när jag gick nära runt honom.
Travar när jag börjar springa och är hur lydig som helst :D .

Det enda problemet vi stöter på är att när jag stannar så stannar han inte fören han är ikapp/jämsides mig, skulle vilja att han behöll den där metern emellan och stannade direkt när jag stannar.
Gjorde så att då bytte jag riktning(gick åt andra hållet så han fick vända sig) så jag hamnade först igen.

Någon som har något tips?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: halt?

har också en fräck häst som tar sig en och annan frihet när hon får chansen. rådet jag fick då var att snabbt vända sig om och göra sig stor och hålla repet framför sig i hästens ögonhöjd och på det viset backa hästen. det blir då så att det är hästen som får backa ur din zon och inte han/hon som flyttar runt dig, om du förstår. vår häst blir då lite stött och backar, sneglar surt, och håller sig så på det avståndet. (den dan!!) :cool:

Om det var min häst skulle jag nog använda en lång pisk att helt enkelt stoppa honom med. Kanske börja att använda det från sidan - att jag jobbar med honom bredvid mig istället för bakom - och lära honom att spöet kan säga "stop" så att det inte blir några tveksamheter sen. Jag skulle då stoppa honom genom att helt enkelt "göra halt" och sen, fort, sätta spöet emot honom. Som ett vanligt tryck. Anledningen till att jag använder spö och inte hand är för att jag vill ha avstånd, bla för att han då ser mitt kroppsspråk tydligare.

Sen är det bara att överföra det. Hästen kommer kanske inte veta exakt vad den ska göra först, men kommer av reflex - då den just reagerat med "stopp" på spöt i en annan övning - stanna och får då bekräftelse på att det var precis vad du ville. Med tiden kommer du bara behöva röra med spöet för att hästen ska reagera och till slut kan du använda hand - och sen endast stanna.

Det låter som en lång process, för att jag är så noga med alla steg, men det kan nog gå rätt fort. För en del kanske man kan strunta i den grundligaste delen av "inlärningen" och börja med pisk redan vid vanligt stopp - alltså när du går framför. Dete beror på hur hästen reagerar på pisk innan. Jag tror att min häst skulle klara av det på högst 5 minuter. Men så har vi redan 'kommunikation från olika positioner' avklarat så att träna från en annan position är inget nytt för honom. Och han vet också hur jag vill att han ska reagera på pisken, han är van att jag använder den. Det gäller att ha en bra grund, då är det oftast inga problem att ta itu med problem eller svårare delar.

hade inget rep ;) :p

Senast ändrad av en moderator:

jo, får testa.

Och ja, hästen reagerar på spön av alla slag, problemet är att han oftast reagerar genom att stressa upp sig,bli springig och orolig.
har dock blivit bättre på sista tiden.

Om hästen är känslig kan det räcka med att vifta med grimskafted bakom dej så hästen får det på sej om den kommer för nära. Eller göra stora vågrörelser med grimskaftet om den mer troligt lyssnar på det. Min kuse lyssnar på den andra varianten men inte det första, de flesta andra pållar har varit tvärtom.

Det är inte så konstigt att hästen reagerar så, med tanke på hur spön används i dagens 'ridsport'. :smirk:
Min häst tyckte verkligen inte om spön från början. Man får se till att ändra deras uppfattning. Sluta slå med det och börja använda det i positiva situationer där hästen måste använda sig av det själv, på ett vänligt sätt. Tex. i relation med klickerträning som jag gjorde med min häst.

När jag sa "veta hur den ska reagera på spöet" så mnade jag att den ska reagera på det precis som om det vore din hand. Alltså inte jaga upp sig eller vilja framåt. Den ska även våga gå MOT spöet - med och utan fysisk kontakt - om man så vill.

Min häst tyckte verkligen inte om spön från början. Man får se till att ändra deras uppfattning. Sluta slå med det

du har rätt i det du skriver men bara en liten sak. Jag har aldrig slagit honom med spöet, hur ska jag då kunna sluta slå honom med det? :devil: :smirk: jag har inte ens ridit honom med spö alls första året, inte fören senaste tiden vi börjat med det (och då bara hoppspö för att han inte ska stressa upp sig så mkt), och när jag rider med spö använder jag det nästan inte. Max en pet på baken när han inte vill flytta rumpan. Och med pet menas pet.
har antagligen råkat ut för något tidigare i livet.

Har redan lyckats härda en spörädd häst så överdrivet att han jagar spöt för att "leka" med det eller nåt :D tycker det är jätteintressant iaf men bryr sej inte mycket om det när man rider.
Hmm.. det var iofs inte med flit han blev så kär i spöt, hur han har lyckats med det vet jag inte. Hade som vana att alltid rida med dressyrspö på den hästen för att han är lite lat i psyket och lätt blir lat om man är minsta lilla inkonsekvent. Det var en sorts försäkring för hästen att den inte skulle bli sparkad i magen skulle man kunna säga *hrrm* :o

Men känner man att spöt inte funkar på rätt sätt kan man från början lika gärna använda ett rep/grimskaftet. Och bara vänja hästen och sej själv vid att man håller spöt under träningen för att sen lägga till det lite smått, kanske göra lite "friendly game" med spöt mitt under träningspasset.

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Jag har ett "litet" problem. Eller kanske snarare, Herr Häst har ett "litet" problem. Han är livrädd för vildsvin, och allt som har med...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 499
Senast: Ginne
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 389
Senast: Karminnie
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 269
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30