halt ? ;((

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare nellyy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 409
N

nellyy

En dag då det hade åskat och regnat en massa hade hästarna varit ute och säkert varit lite oroliga. När jag skulle ta in min ponny så tyckte jag att han gick lite stappligt. Inne kollade jag benen noga, han var lite svullen i ett framben dock ingen fara men han gick inte rent så jag kylde det och lät honom vila, nästa dag var det lite svullet med så han fick vila igen, dagen efter det var svullnaden helt borta men han fick vila iaf i en extra dag.
Nu 5 dagar efter är det inte svullet eller varm om det har inte varit det häller på 3 dagar men han går ändå inte rent, vad kan det vara då? kan det vara att han är väldigt känslig av sig, för det är han..
Han hade ju mest troligt trampat lite snett. Men man ska väl inte rida när den inte går rent riktigt, eller det är lite dåochdå i traven, inget i skritten. Sen är han utan skor också men det har ju gått bra hela sommaren!
SVARA! :)

Sv: halt ? ;((

Om det inte blir bättre om några dagar så skulle jag boka tid på klinik för koll.

Vad som helst kan ha hänt så det går inte att gissa sig till vad det är via internetforum. Hoppas dock att det går bra för dig och att det inte är något allvarligt fel. Det är aldrig roligt med skadade hästar.

Om hästarna röjt runt och det varit halt är det ju inte helt osannolikt att det uppstått en vrickning. Åk in till klinik och låt dem ta reda på vad det är för fel. Att låta hästen gå och ha lite småont kan göra att den felbelastar sig och/eller rör sig så mycket att det blir problem på andra ställen också.

longerade idag bara för att se och han är halt, dock så är han mkt finare i benen än vad han brukar, kalla och fina ben. Har också undersökt benet noooga! hittade ingenting, ingen reaktion häller.. så det kanske är något i ryggen men han har ej ont i ryggen men något borde det ju vara.
Fast när jag släppte honom i hagen galopperade han omring och så såg han ok ut :) problemet är att han inte går att lasta (var med om en olycka förra året och han får panik så fort han ser en transport)
Men måste nog ringa vetrinären ;(

Du ska INTE låta hästen fara runt i hagen! I galopp ser man inte hälta om den inte är mycket svår, så det säger inte så mycket. Om hästen far omkring i hagen riskerar du att den blir sämre och svårare att få frisk. Håll den i sjukhage eller tillsammans med ett gäng som hjälper den att hålla sig lugn.

Att ta ut veterinären kommer inte att hjälpa dig, om de inte har röntgen etc. Och inte ens då vill jag gärna att de ska döva leder i stallmiljö, känns inte så hygiensiskt. En hältutredning är vad som behövs för att hjälpa hästen, och det är bäst på en klinik.

Det är för sådana här fall (och akuta grejor) det är SUPERVIKTIG att man lasttränar sin häst. Det går ju inte att skylla på att hästen inte går att lasta - den måste (om inte annat enligt lag) få den vård den behöver. Och en ordentlig hältutredning är det få veterinärer som gör ute på stall.

Dom är bara två på betet och dom är väldigt kära, han skulle stressa upp sig väldigt mkt om han skulle vara själv i en liten hage, men måste försöka hitta på något för man vill ju inte att det ska bli värre.
Och vid lastträning gör han bara illa sig mer, har lagt ner många tusen på bara skadorna som blivit och vi har tagit hjälp av mycket bra NH tränare men det har väl inte gett speciellt mkt, eller det går ju bättre och bättre men vi måste ta det lungt. Han har pajjat tre transporten och en var bara rakavägen till skroten.. Han har testat allt, först underbak bommen, har även "hoppat" sönder golvet och gått igenom framdörren trots att det varit en dom, men det känns inte så kul att prova lasta nu, det skulle säkert bara bli sämre, men tro mig vi jobbar på det och inget jättefarligt har hänt men det är ju mycket som kan hända.. men nu dom senaste gångerna har han stått på rampen utan att få panik osvosv.
Men benen är fortfarande bra också men han ska helvila över helgen om det inte blir sämre sen ska vi ta ut vetrinär, låter det helt fel? såklart ska vi ha uppsikt och jag ska försöka fixa en liten hage, kanske bygga en brevid sommarhagen?
Jag MÅSTE ju fixa något..

Han var inte svullen idag heller men kollade ingenting på plan, känns onödigt att tvinga honom trava om det gör ont ... ;((

När min häst var halt så byggde vi en sjukhage i sommarhagen så att hon skulle kunna gå med sin kompis ändå. Tänk bara på att se till så att det finns skugga där du bygger så att han inte står mitt i solen hela dagarna och inte kan komma undan.

Det har jag tänkt på! :P men om den som står i den stora hagen blir rädd och börjar skena vad gör den andra då? antagligen står han inte kvar..
Han är duktig på att hetsa upp sig..

Det kan vara precis vad som helst. Hovböld, vrickning, stukning, fraktur, ledinflammation - you name it. Utan en hältutredning är det ingen som vet och ingen som kan ge adekvata råd.

Ring ut en veterinär. Finns ingen anledning att stressa upp häststackaren med att lasta och köra till klinik innan en veterinär varit ute och kollat tycker inte jag och skulle då veterinären tycka att du måste åka in kanske du kan få hjälp att ge honom lugnande och sådär innan du lastar :idea:

Varför slösa pengar på en veterinär som kör ut (som för oss är betydligt dyrare än att åka till en klinik!) när det ändå inte kommer att ge något? Ingen veterinär har röntgensyn och kan göra en utredning på plats, utan i så fall krävs en veterinär med portabel röntgen, de växer ju inte direkt på träd.

tja det är väl bättre att få en veterinär dit i vilket fall som hellst för som TS berättar ska hästen absolut inte lastas i skadatskick för det kommer göra om den beteer sig som TS säger i transporten.

Med det finns ju faktiskt duktiga veterinärer som jobbar ute i fält, åtminstone där jag bor. En rutinerad hästveterinär kan ställa diagnos, eller utesluta vissa diagnoser utan att röntga hästen. Om en sådan veterinär anser att hästen behöver röntgas får man lösa det då, men det är ju faktiskt inte säkert att det är nödvändigt.

Håller med du! :)

Lovisaleonora_:
Visst det är klart att det är bra att åka till klinik men var ska man dra gränsen? Ska man åka dit såfort hästen går lite orent en dag och när ska man isåfall använda en vanlig veterinär duger de bara til vaccinering nu för tiden?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 642
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 820
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 066
Senast: Fazeem
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
989
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka