halt ? ;((

Sv: halt ? ;((

Fast de kan röntga och fixa på fält numera, inte överallt och inte annan men det finns möjlighet.
Däremot tycker jag att TS ska ställa in sin häst innan den blir sämre och åtminstonde ringa ut en vet.

Alla säger olika. Endel säger att man ska ta till veterinär direkt, andra att man ska fortsätta rida och andra att dom ska vila fyra veckor, men skulle aldrig kunna rida en halt häst.. blir iaf att ringa veterinär imorgon ska se vad dom säger.
Han har iaf ingen feber och han ser ut att må bättre än någonsin!
Pigg och glad. När jag har haft honom inne i stallet och när jag har kollat benet och fixat så ska jag gå ut till hagen då måste jag gå förbi planen och då drar han dit, han verkar vilja jobba, annars är han inte den som älskar planen men nu är han nog less på att vila..
Och fortfarande ser benet prima bra ut..
Aja hoppas att veterinär en har tid imorgon :)

Då tar man dit veterinären för att sedera eller ännu hellre djurambulansen för frakt.

Men herregud! Djurambulansen för en häst som är lite oren i traven till och från? Hur överlevde hästarna förr i tiden?

Tycker inte det låter som en bra idé att försöka lasta den. Sannolikheten att den skadar sig ännu mer är stor.

Är den bara lite oren så kan man, eventuellt genom att dela av hagen så att den inte kan springa så mycket, låta den ta det lugnt ett tag. En mindre vrickning/sträckning kan ju faktiskt läka alldeles av sig själv. Blir det inte bättre får man ringa veterinären. Är hästen rejält halt får man naturligtvis ringa veterinären direkt.

Så länge den går orent ska du inte rida på den.

Ja det låter bra, bättre att ta ut vet först och rådfråga och om denna nu tycker en trip till klinik är ett måste så kan du ju som sagt få hjälp med lugnande innanavresan så inte din lilla häst skadar sig mer under transporten :)

Men herregud! Djurambulansen för en häst som är lite oren i traven till och från? Hur överlevde hästarna förr i tiden?

Tycker inte det låter som en bra idé att försöka lasta den. Sannolikheten att den skadar sig ännu mer är stor.

Är den bara lite oren så kan man, eventuellt genom att dela av hagen så att den inte kan springa så mycket, låta den ta det lugnt ett tag. En mindre vrickning/sträckning kan ju faktiskt läka alldeles av sig själv. Blir det inte bättre får man ringa veterinären. Är hästen rejält halt får man naturligtvis ringa veterinären direkt.

Så länge den går orent ska du inte rida på den.

Håller med, förr i tiden läkte dom ju oftast själv, då röntgade dom minsann inte ;p
Men att ringa ut veterinär på en gång tycker jag inte att man behöver om inte det är farligt, han är ju väldigt lite halt men nu har det ju gått en vecka så nu är det ju verkligen dags..
Sen under dagarna står dom någon timme i box där dom får vila ut ordentligt.
Antagligen är det ju en vrickning och då kan man ju inte göra så speciellt mkt om den inte är svullen..

Nu verkar det som du är väldigt långt ute och flyter.

En vrickning syns m e m ALDRIG. Ingen svullnad, ingen värme. En ledinflammation är så gott som osynlig förutom hältan, d v s ingen värme, ingen svullnad. Går hästen med detta (hage, rids, obehandlad) blir det värre. Man kan vila och sätta igång till förbannelse, det enda som händer är att man nöter på hästen som till slut har snedbelastat sig och är halt och har ont överallt.

Ta hästarna på allvar. Att inte ens bry sig om att ta ut veterinär när hästen varit halt en vecka, låta den springa runt och rejsa i hagen full fart - är det seriöst hästägande?

Ring åtminstone till veterinären och rådfråga istället för att sitta här och spekulera om varför din häst haltar ibland och ibland inte, bara för att det inte syns något på benet så behöver det inte vara helt ok för det, hade det varit det så hade den ju inte haltat, eller hur!!

Idag så ringde jag ut vererinären, hon kunde komma nästan direkt.
Sen när hon ville se om han var halt så gick han helt rent!!! :D
Men såg inte ens lite att han var ojämn och pigg var han! helt galen :P
Så hon kunde ju inte göra speciellt mycket när han inte visade men hon kollade igenom om hon såg någonting, men det gjorde hon inte, hon tyckte han var väldigt fin, han bjöd på riktigt fin trav.
Ska iaf vila han vecka ut och sen bara skritta ett tag och sedan börja trava försiktigt och om han visar minsta lilla täcken ska jag ringa igen.
Hon ville inte börja ge något om man inte vet men ska ju absolut inte börja rida som vanligt.
Hon trodde det var en liten stukning och att det skulle läka av sig sjäv, hennes hade varit precis likadan förra sommaren och det gick bort efter en vecka..
Så jag litar väl på henne.. och hoppas att det är bra!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 793
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Fazeem
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
975
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka