Halt vid skoning !!

T

Toktjejen

Fick hem en travare idag som ja ska skola om, han blev nyskodd i förrgår och då sa ägaren att han hade verkat för mkt på vänster framben så de blödde lite, när jag släppte han i paddocken för ja ville kolla om han var halt efter hans skoning, Vilket han då var, igår visa han inget tecken på hälta när ja va där o hälsa på. Hm hm ja har aldrig råkat ut för att en häst blir halt efter en skoning....

Va har ni för tips o ideer kring detta och har nån av er råkat ut för detta och va ska ja göra ???? :crazy:
PS: Han är varm om vänster framhov / kota

Sv: Halt vid skoning !!

Jag ska ringa till stallets hovis i morron tänkte jag !!! O höra om han kan komma ut och kolla så de inte är nån söm eller något sådant som spökar...

Ja men det har jag sett flera av, halt efter 4-7 dagar pga sömtryck. I nuläget måste du söka en hovis med rätt behörighet, annars är det veterinär som gäller.

Stallets hovslagare ska tydligen super bra :idea:

Kanske det, men det innebär inte att personen har rätt behörighet för att hjälpa en häst som är halt, då måste de vara godkända av jordbruksverket.

Va det inte så att stallets hovis skodde den halt???

Nej nu ser jag,, det va ju säljaren som själv hade skott den så att det började blöda..

Vad säger jordbruksverket om det??? Jo den är skodd på ägarens ansvar.

Jag avråder stark en annan hovis att ens befatta sig med denna häst förän den är skohalt fri.

Jag avråder stark en annan hovis att ens befatta sig med denna häst förän den är skohalt fri.

Fast vem ska förbarma sig över häststackaren då? Den kan väl inte hjälpa att den är felskodd/felverkad/eller vad nu felet är? Det finns ägare som gör andra saker helt på eget bevåg (finns till och med relativt färska trådar här på buke) och inte blir vägrade vård av vare sig hovslagare eller veterinärer. Missförstå mig inte, jag tycker inte att det är rätt att folk "fixar" lite hemma, men i slutänden måste ju hästen få den hjälp den behöver ändå. Eller?

Fast vem ska förbarma sig över häststackaren då? Den kan väl inte hjälpa att den är felskodd/felverkad/eller vad nu felet är? Det finns ägare som gör andra saker helt på eget bevåg (finns till och med relativt färska trådar här på buke) och inte blir vägrade vård av vare sig hovslagare eller veterinärer. Missförstå mig inte, jag tycker inte att det är rätt att folk "fixar" lite hemma, men i slutänden måste ju hästen få den hjälp den behöver ändå. Eller?

Det likna mer en "CATCH 22" djurskydds lagen där ägern ska vårda djuren men så fört nåt gå gället då kan man inte uppfylla vård krav för dom som har behörighet gå inte att få ta på och dom som kan har inte behörighet, då för djuren lyda tack vara non skriv bords byrokrat;
Och där bryts den första djursydds lagen,
DJUREN SKA INTE LYDA :grin:

Man kan ringa veterinär, men kruxet är ju egentligen det att om någon annan befattar sig med det här nu så kan de bli dom som får ta smällen i slutändan om hästen får andra problem också. Och det kan jag ju förstå att det inte är så kul, när man inte vet vad personen har för kunskap och hur den har skott och varför.

Verkat för mycket? Det låter ju illa, men frågade du mer?

Tar man en gnutta för mycket kan det bli blodvite, har hästen tunna sulor kan det råka komma en droppe blod etc men det är inget som behöver påverka alls.
Fråga ägaren exakt vad som var "för mycket" :)

Har du kollat sömmen? Sitter någon för högt upp? Känner du värme vid nån söm?

Hästen haltade första dan skrev du, ja det ömmade väl. Andra dan var den inte halt men varm.
Har du jämfört värmen i bägge benen? Vet du om hästen brukar vara varm? Det är ju alldeles ny bekantskap för dig.

Prata med ägaren och hör vad h*n säger.

Man kan ringa veterinär, men kruxet är ju egentligen det att om någon annan befattar sig med det här nu så kan de bli dom som får ta smällen i slutändan om hästen får andra problem också. Och det kan jag ju förstå att det inte är så kul, när man inte vet vad personen har för kunskap och hur den har skott och varför.

Men det är väl ändå självklart att någon måste befatta sig med en skadad häst även om det är en eventuellt (vi vet ju inte egentligen) outbildad person som har skott + verkat den? Godkända hovslagare måste föra journal. Då har ju hon/han all möjlighet i världen att beskriva i både ord och bild hur hovarnas skick var när hästen började behandlas. Och varför inte begära att en veterinär medverkar också, om det är en allvarligare skada. Då finns det ju även ett vittne till att hästen hade problem INNAN den nya hovslagaren påbörjade sitt arbete.

Jag undrar fortfarande vem som ska befatta sig med hästen? I praktiken har jag svårt för att tro att de flesta hovslagare skulle vägra att ta sig an en häst som behövde hjälp...

KL

Personligen finner jag det högst märkligt att man som hästägare lämpar över en häst som är ofräsh på den nya fodervärden/ägaren om hästen precis innan överlämnande konstateras ofräsh. Trådskaparen: detta är hästägarens puck att ta, du ska inte sitta och rodda i en lånad hästs hälta eller problem en dag efter att du fått den, det kan sluta illa om hästägaren sen vänder på en femöring och anser att hästen blivit illa skött/åtgärdad i din vård.

Ja ska man följa den normala gången så är det den som har skott och ställt till hästen nu som också ska åtgärda de problem som dök upp.

Kollade hästen igen:

* Endast varm på vänster fram på hoven och kotan
* Ej varm på övriga ben
* Ej feber
* Markerar i trav i paddock samt hage på Vänster fram
* Ej svullen i kotan

Jag flyttade in i detta stall i helgen och är helt ny där, stallets ägare säger att deras hovis är jätte bra och att ja ska ringa honom.

Travtränarna skor / verkar sina hästar själva utan utbildning !! Tyvärr är det så, men ja vet ingen som har skott en häst ååå den har blivit halt efter att travfolk som har skott om eller verkat den. Detta är mitt första fall. :crazy:

Jag får inget svar av denna karl !"! Han säger bara att han verkade för mkt på ett ställe. :crazy:

Dessutom har han gått ner sig i hullet rätt mycket efter jag var uppe sist och träffade honom.... hur fasiken kan hästen ha gått ner sig så mycket på så kort tid, de försår inte jag, sen att dom andra hästarna va feta men han själv va mager, så nu ska jag dessutom ge han bra fodergiva för att få upp hans hull på detta.....

Senast ändrad av en moderator:

Tycker det låter vettigt att du låter någon annan kika på hästen. Om du har tur är det kanske så enkelt att hästen bara behöver få på en hård sula så att det som ev. har blivit verkat för mycket blir skyddat under tiden hoven växer. Kan du, om du undersöker hoven, se något som ser tokigt ut?

I så fall förstår jag inte varför du startade tråden.:crazy:

Fast, det är väl därför vi är här- på ett diskussionsforum? Man kan väl behöva lite input även om man har en bra hovis/whatever i närheten?

Själv har jag folk IRL jag vänder mig till om jag har frågor om hovar/veterinärvård osv, men alla har ju inte den möjligheten utan får vänta till ordinarie öppettider och då kanske man är orolig och vill bolla tankar med någon ändå. :)

TS: du har träffat hästen förut ett par gånger eller? Så att inte ägaren drar en fuling med dig och påstår att det är skoningen som gjort hästen tillfälligt halt? Och den kanske varit halt länge?
Jag börjar bli så luttrad att jag inte tror något är omöjligt längre.

Jag har en gång fått en häst skodd halt, den hovslagaren satte inte foten i vårt stall igen. Nu skulle jag aldrig släppt in honom öht, han var inte utbildad utan självlärd, men som 18åring så var jag inte lika informerad om saker och ting. (det är ju snart (:eek:) 20 år sen)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 404
Senast: kolblakkur
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 453
Senast: mackan
·
Hästvård Hej har ett litet problem som jag hoppas kunna få lite åsikter och tankar om.. För 6 veckor sen tog jag hem en ny häst, 2 veckor efter...
Svar
7
· Visningar
2 044
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 048
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka