Halt var ???

Sv: Halt var ???

Hästen är 4 gradigt halt i bägge varv, jag tycker det är vänster fram i bägge varv.

sluta definitivt longera runt den - longera inte ens för att checka av den, utan åk in till kliniken omgående. Är det fullbokat på din klinik, åk till en annan. Ju längre hästen får gå med en sån grav hälta, desto större blir problemen i resten av kroppen på den. Det blir som ett plockepinn i kroppen och veterinären får svårt att både avgöra initial felet och att behandla den fullständigt.

Nu har du redan fått ditt svar från vet, men jag kan citera vad det står i "Förstå din ridhäst" av Schultz.

Hälta på ett framben visar sig genom att hästen nickar till med huvudet och halsen nedåt, när den sätter det friska benet i marken och kastar upp huvudet, när det sjuka benet sätts i marken. .... Hästen vill lägga vikten på det friska benet. Därför tar det sjuka benet ofta ett längre steg, när det friska benet är i marken, för hästen vill stötta så mycket som möjligt på det friska benet. Således tar det friska benet ett kortare steg, när det sjuka benet är i marken.

Hälta på ett bakben ses ofta tydligast bakifrån eftersom hästen sjunker ner mer i bäckenet på det sjuka benets sida och vilar längre på det friska benet. Den tar kortare steg med det friska benet.

Hur pass "riktigt" detta är har jag egentligen ingen aning om...

*suck* Tvärtom mot min "teori" alltså...

hmm har fått höra att det är det ben som de tar kortare steg med som är halta på, men är ju jätte svårt, tror det är svårt att säga något spec sätt som stämmer på alla hästar och beror nog på om hältan kmr från benet eller rygg, bog oxå.

Min vet nämnde att man oftast ser låga hältor när det skadade benet är innerben, och höga hältor när det skadade benet är ytterben när man longerar. Det låter logiskt för mig, vid låga hältor är det ju oftast kotledsinflammation, och det inre benet belastas mer. Och vid höga hältor får hästen svårare att föra fram det skadade benet.

Naturligtvis finns det inga regler utan undantag. och det finns många olika orsaker till låga och höga hältor, men för en första uppskattning tror jag det stämmer.

hmm har fått höra att det är det ben som de tar kortare steg med som är halta på, men är ju jätte svårt, tror det är svårt att säga något spec sätt som stämmer på alla hästar och beror nog på om hältan kmr från benet eller rygg, bog oxå.

Jag tror som du, att de tar kortare steg med det onda benet??? Däremot verkar det logiskt att de kör upp huvudet när de sätter i det onda benet.

I bak tycker jag man t ex kan se att de trampar över sämre med det onda benet.

Min vet nämnde att man oftast ser låga hältor när det skadade benet är innerben, och höga hältor när det skadade benet är ytterben när man longerar. Det låter logiskt för mig, vid låga hältor är det ju oftast kotledsinflammation, och det inre benet belastas mer. Och vid höga hältor får hästen svårare att föra fram det skadade benet.

Naturligtvis finns det inga regler utan undantag. och det finns många olika orsaker till låga och höga hältor, men för en första uppskattning tror jag det stämmer.

Tycker det låter väldigt logiskt det vet sa!

Hästen är 4 gradigt halt i bägge varv, jag tycker det är vänster fram i bägge varv.

sluta definitivt longera runt den - longera inte ens för att checka av den, utan åk in till kliniken omgående. Är det fullbokat på din klinik, åk till en annan. Ju längre hästen får gå med en sån grav hälta, desto större blir problemen i resten av kroppen på den. Det blir som ett plockepinn i kroppen och veterinären får svårt att både avgöra initial felet och att behandla den fullständigt.

Jag håller med..

Några 4 grader är det inte, men dock tillräckligt för att inte testlongera utan åka till klinik. Vilket väl är avklarat nu.

Nog för att jag ogillar att upprepa när jag redan sett att någon kommenterat ditt inlägg. Men, om du tolkar det där som 4 graders hälta, då är jag ju mycket skeptiskt till ditt kunnande i ämnet!

Kan dock hålla med om att hältan är för stor för att "testas" hursomhelst

ja FY och skäms på mig som är så okunnig :angel:

rättelse:
Hästen är gravt halt, om än inte bokstavligen blockhalt och det gör mig upprörd att se den longeras varv på varv när den är så tydligt gravt halt.

duger 3 grader för experterna? :angel:

jodå, som sagt.. Håller helt med om att den inte borde longeras sådär. Borde inte gå ute i någon större hage heller, men nu vet vi ju inte hur den gick innan.

Blockhalt är ju som du vet att den inte stödjer på benet överhuvudtaget. 4 grader går den med mycket ovilja framåt och med stor hälta redan i skritt.
Om man nu ska bedömma det här i grader hade jag nog velat säga 2,5, men då grundar jag bara det på tidigare erfarenheter av vad veterinärer har sagt. Ingenting vi kommit till i utbildningen ännu.
Efter böjprov däremot, då kanske hältan hade varit uppemot 3-4 grader!

Expert? Nej, inte än, men pluggar för fullt för att bli ;)

Nu har du redan fått ditt svar från vet, men jag kan citera vad det står i "Förstå din ridhäst" av Schultz.

Hälta på ett framben visar sig genom att hästen nickar till med huvudet och halsen nedåt, när den sätter det friska benet i marken och kastar upp huvudet, när det sjuka benet sätts i marken. .... Hästen vill lägga vikten på det friska benet. Därför tar det sjuka benet ofta ett längre steg, när det friska benet är i marken, för hästen vill stötta så mycket som möjligt på det friska benet. Således tar det friska benet ett kortare steg, när det sjuka benet är i marken.

Hälta på ett bakben ses ofta tydligast bakifrån eftersom hästen sjunker ner mer i bäckenet på det sjuka benets sida och vilar längre på det friska benet. Den tar kortare steg med det friska benet.

Hur pass "riktigt" detta är har jag egentligen ingen aning om...
Jag upplever tvärtom- att hästen tar kortare steg bak med det sjuka benet- att den drar sig fram med det friska.
Att hästen ställer så mkt utåt är oxå signifikativt. Det blir ju lite olika beroende på vilket varv man longerar i.

Har faktiskt varit inne o undersökt fel ben:angel:
Inte ens Vet. tänkte rätt.
Fick åka in igen:rofl:

Den var skumt halt på v f.
Vid longering var den halt bara i hö. varv.

Mjukdelsskada i bogen.

Senast ändrad:

Jag upplever tvärtom- att hästen tar kortare steg bak med det sjuka benet- att den drar sig fram med det friska.
Att hästen ställer så mkt utåt är oxå signifikativt. Det blir ju lite olika beroende på vilket varv man longerar i.

Har faktiskt varit inne o undersökt fel ben:angel:
Inte ens Vet. tänkte rätt.
Fick åka in igen:rofl:

Den var skumt halt på v f.
Vid longering var den halt bara i hö. varv.

Mjukdelsskada i bogen.

Då stämde ju det som står längre upp i tråden som jag tyckte verkar vettigt!

Låga hältor ser man på innerben och höga hältor syns på ytterben! :)

Jag tycker också att hästen ör oren i skritt, men det är inte liktydigt med 4 graders hälta. Å andra sidan är det ju inte så petigt det där med graderna. Som du säger är hästen rejält halt. Graderingen av hälta kan dessutom skilja sig åt mellan olika personer. Det viktiga är att man själv alltid hålelr sig till samma skala. På min skala är hästen 3 grader halt och jag skulle tro att den hade varit 4 snudd på 5 efter böjprov. Det ser ut som en sån som hade hoppat på tre ben de första stegen efter böjning! Men det är bara spekulationer.

Senast ändrad:

det låter som vi är rätt överrens trots allt.

TS: vill du inte berätta nu när hästen varit på kliniken, vad utkomsten och bedömningen av det hela blev? vore intressant.

Som TS redan skrivit så gick hästen mycket bättre vid veterinärbesöket än på filmen (med såklart gick han inte bra), men blev behandlad v.f. i kota och hovled, och det "bara" var där han visade hälta.
Ska nu skrittas 15minuter/dag i 3veckor.
Tror gradtalet efter böjprov låg på 2-3grader?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 478
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 397
Senast: Stergo
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 841
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka