Halt var ???

Sv: Halt var ???

(svarar många ) han gick inte sådär när han blev friskförklard, var mer ett steg här och ett steg där då, lät på vet som att han atnagligen bara var stel och att det skulle försvinna av sej själv. så skrittade på han 1 vecka på rakt spår började sedan trava lite upptäckte då efter att ha travat två dagar att han blev jätte hoppig i hörnet i höger varv. Men gick helt rent i vänster varv, var flera st som kollade han i stallet (gick även rent i vänster varv när vet friskförklarade honom) tänkte därför att det kanske vart en rörelsestörning efterom han gick så olika i varven. Ringde då vår ET som tidigare har behandlat honom och hon tyckte i kunde skritta på honom. Sen när vår ET kom ut och vi skulle visa hur han rörde sej var han halt i båda varven på ytterfram (beroende på vilket varv) han skulle då vila några dagar så på torsdagen longerade vi han och tyckte då han såg annorlunda ut mot när ET var är. Fick iaf tag på vet igår har fått en tid 7/8 blir inte för den vet vi hade förut som friskförklarade honom, blir för en som vi inte hört så mkt om.
Den skada han hade innan var ett sår som vet trodde hade gått in till liggamnetsfästet, kom bara ut och kände på han och han var rejält öm, fick en 4 vid lågt böjprov, men var inte hlt på rakt spår bara på volt, gick typ som han går nu :crazy: han fick iaf vila 4 veckor och sen gjorde han böjprov visade ingeting på båda fram, men gick lite hoppigt i höger varv. Jag tror det är liggamentskadan som inte har läkt ordentligt :crazy: brukar ju ta betydigt längre tid än 4 veckor för sånt att läka, även om han inte fått någon alvarlig skada på liggamnetet.

Så nu står han och vilar i sin hage och har gjort i typ 1 ½ vecka.

Men lilla stumpelump Toker :cry: , det där ser inte så bra ut :( Även fast vi står i samma stall så ses vi aldrig - vart håller ni hus egentligen ;) Tror ni att det kan vara inflammationerna som kommit tillbaka efter att han blev utsläppt i den nya (elaka) flocken, det blev väl ett par svettiga dagar utan ro i kropp och sinne för honom då? Han ser då lugnare ut i hagen "där uppe" - inget spring vad vi har sett :banana: Upptäckte ni det här under helgen eller när ni red förra veckan, för visst upplevde ni honom bättre efter att ET var där eller minns jag fel? Som sagt, vi träffas ju aldrig :(Vad det gäller veterinärerna på kliniken

Dr Mc Dreamy - åter 18 aug . Dr Mc Horror har jag hört är sjukskriven för att han har slagit sig på tummen med hammare :rofl: Kvar blir den kvinnliga veterinären - henne har jag ingen erfarenhet av. Men jag tror att det finns vikarier på kliniken nu, de skolades in när vi var och röntgade sist - de såg trevliga ut.

Och så satt vi tydligen och skrev samtidigt :rofl::rofl: Vi är aldrig i stallet samtidigt men tydligen sitter vi vid datorn samma tid :rofl::rofl: Förlåt, för ett mycket onödigt inlägg :angel:

neä var ett tag sen vi sågs nu :angel:, jag tror det är liggamentsskdan som inte läkt :crazy: för när Li var här var han ju halt på ytterframbenen och nu tkr jag det ser ut som vänster fram hela tiden. Ja är ju inte så lätt att veta vad han har gjort men Li började ju prata om KS :crazy: även om hon inte trodde så mkt på den teorin då han inte ömmar i ryggen är bara spänd, han är ju oxå jätte spänd uppe vid manken/bogmusklen på vänster sida.
Ja jag tkr oxå han verkar lung i hagen nu :) föresten vicken av dom är Mc dreamy han som behadlade Toker på kliniken eller han som friskförklarde honom :mad: ska iaf ha den kvinnliga och har fått tid 7/8.

Dr Mc Dreamy är klinikchefen :grin: att du ens behövde fundera på det ;) (he he) och Dr Mc Horror är han, den där som kommer ut till stallet och kollar kusarna i stallet. Men oj...fick ni inte tid förrän den 7:e augusti :mad: Visserligen är det bara cirka två veckor dit och tiden brukar ju gå ganska fort.

Kanske har du lite lädergrejor som behöver smörjas :rofl::rofl: nu när du har lite tid över :rofl::rofl: ha ha...nu var jag roooooolig. Vi är i alla fall i stallet mellan 15-18 idag om du vill uppdatera dig själv med hur vi ser ut;)

jo jag misstänte det men var ju tvungen att fråga :p, ja jaghade tänkt att åka upp snart och ixa allt och sen åka och ta in han på kvällen, så vi ses kanske då ;)
Föresten har du något expert utlåtande om Tokers hälta ;)

Ha ha ----- :rofl::rofl: "Mitt Expert" utlåtande : Hb, Vf och något "litet" Hf. Uppmuntrande eller hur :rofl:Ha ha ha :rofl:Positivt är att jag inte sa alla fyra ben iaf. :cool:

Men jag måste säga att filmen visade en ytterst ovillig Toker, inte alls den pålle som vi är vana att se. Stumpen :(

Nu hoppas vi på att jag har fel i mitt "expert"utlåtande :D och att det bara är en liten sten i stället som fastnat i skon och som var svår att upptäcka ;)

ja inte är han spec villig inte, känns ju taskigt att "plåga" runt han men kan nog vara bra med lite dokumentation, nästa gång han blir riktigt friskförklarad ska jag ta och filma han så man vet hur han ska gå. Så nu är det väl bara att vänta på dommen igen då :crazy:

Ja är ju inte så lätt att veta vad han har gjort men Li började ju prata om KS :crazy: även om hon inte trodde så mkt på den teorin då han inte ömmar i ryggen är bara spänd, han är ju oxå jätte spänd uppe vid manken/bogmusklen på vänster sida.
Eftersom hästen ju verkar ha ont i minst ett ben, så skulle jag mera tro att spänningar i rygg/bog/manke beror på att hästen spänner sig för att försöka avlasta det onda benet. Min häst fick spänningar och ont i kropp/rygg pga kotledsinflammation/ligamentskada i ett framben.

ja det är det jag oxå tror , för han fick ju ingen behadling utan fick bara vila, annars kan jag tänka mej att de brukar få något antiflamatioriskt och säkert lite smärtstillande. för han var jätte öm vid såret man fick knappt ta på det.

När min (foder) häst vart halt första ggn, så kom hans riktiga ägare hem till oss och kollade igenom honom osv. Då berättade han även att det kunde vara lite lurigt att veta vilket ben det var för dem som inte fått lära sig det än, och då berättade han att det är alltid det friska benet dom sjunker ner på.

Senare, när hästen vart halt igen var vi in på klinik och alla dom ggr som han fick springa fram och tillbaka fick jag tydligt se att det stämde, att han sjönk ner på det friska benet.

:)

Har vart hos vet idag var iaf mkt bättre när han longerades än han är på filmen, men blev behandlad v.f kota och hovled. Var bara där han visade hälta. Så får nu börja skritta 15 min i 3 veckor...

Är inte så bra på det här emd hältor, tkr det är väldigt svårt att se vilket ben de haltar på och vart det sitter.
Vill nu ha hjälp av er bukefalister som kan sånt här!
Ska såklart ta han till en vet, men vill veta lite vart man ska börja kolla, har fått lite olika bud från vet och ET.

http://www.youtube.com/watch?v=rez0-ANzuVc

Jättesvårt. Redan i skritten i början tyckte jag det var höger bak. Sedan när hästen travade igång såg det ut som om det kunde vara fram med. När ni sedan bytte varv och hästen var så extremt ovillig att överhuvudtaget gå i höger varv och jag sedan såg hur den travade där så var jag tillbaka på höger bak.

Hur var det? Vad blev budet från veterinär? Kan som en del här säger tro att det kan vara så att hästen är halt på flera ben, men värst höger bak.

Hälsning Maja

Har vart hos vet idag var iaf mkt bättre när han longerades än han är på filmen, men blev behandlad v.f kota och hovled. Var bara där han visade hälta. Så får nu börja skritta 15 min i 3 veckor...

Aha...där var svaret.

Hälsning Maja

Bakbenshältor tycker jag man kan upptäcka om steglängden är olika, att de inte trampar under sig lika långt på det onda benet.

Fram ser man det på att de inte vilar lika länge på det onda benet!

Men jag tycker oxå det är VÄLDIGT svårt!!!

Det märker man om inte annat när man läser den här tråden med alla olika bud... :crazy:

Nu har du redan fått ditt svar från vet, men jag kan citera vad det står i "Förstå din ridhäst" av Schultz.

Hälta på ett framben visar sig genom att hästen nickar till med huvudet och halsen nedåt, när den sätter det friska benet i marken och kastar upp huvudet, när det sjuka benet sätts i marken. .... Hästen vill lägga vikten på det friska benet. Därför tar det sjuka benet ofta ett längre steg, när det friska benet är i marken, för hästen vill stötta så mycket som möjligt på det friska benet. Således tar det friska benet ett kortare steg, när det sjuka benet är i marken.

Hälta på ett bakben ses ofta tydligast bakifrån eftersom hästen sjunker ner mer i bäckenet på det sjuka benets sida och vilar längre på det friska benet. Den tar kortare steg med det friska benet.

Hur pass "riktigt" detta är har jag egentligen ingen aning om...

Din beskrivning är också den jag har fått lära mig. Men någon här påstod att det kudne variera vart hältan satt.. Jag har itne hört någonting om det, men om det är så kommer jag definitift få höra talas om det inom ett par år :)

Var lite sen med att upptäcka tråden...

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 479
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 397
Senast: Stergo
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 841
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka