Halt var ???

Tuvisen

Trådstartare
Är inte så bra på det här emd hältor, tkr det är väldigt svårt att se vilket ben de haltar på och vart det sitter.
Vill nu ha hjälp av er bukefalister som kan sånt här!
Ska såklart ta han till en vet, men vill veta lite vart man ska börja kolla, har fått lite olika bud från vet och ET.

http://www.youtube.com/watch?v=rez0-ANzuVc

Sv: Halt var ???

vet inte, är inte så duktig på att se sånt men jag tycker de ser ut som höger bak.

Höger fram. Har ni låtit hovslagaren tittat på hästen?

Kan ju lugnt säga att det är fram beroende på den klassiska huvudnicken. och jag vill säga att han är halt vänster fram. i båda varven.
Men vad för hälta kan inte jag svara på om jag inte ser hästen själv. Du kan bara försöka lokalisera skadan genom att leta efter värme, puls, svullnader o.s.v. finns inte detta och hästen fortfarande är halt kan detta vara någonting i hoven. men åk så fort det går till en veterinär så inget förvärras, du får helt enkelt "hoppas" på en hovböld eller något annat lätt så ni slipper lång konvalicens.
Lycka till!

Han har gått ojämt i typ 3 veckor nu, gick även ojämt när han blev friskförklarad av vet, men vet sa att inte var halt, (jag skulle ha kallat det halt) hade ut en ET ca två veckor efter och visade då hur han gick och hon tyckte då han såg halt ut på ytter frambenet bereonde på vilket varv han gick i. Det som är filmat är 4 dagar efter hennes behandling och han går inte på samma sätt. Jag har mina misstankar om vad det är, men vill gärna höra fler åsikter.
Vart omskodd för mindre än 2 veckor sedan och gick sådär innan skoningen.

Höger fram tkr jag han ser ut att vara halt på, då han tydligt sjunker ner på vänster framben.

Fast det beror väl på vart i benet hältan sitter? Den sjunker ner när vikten sätts på benet, när den ska skjuta ifrån med vänster fram så höjs halsen för att hjälpa v. fram lyfta. (Tänker du att det är tvärtom- att det är när höger fram sätts ner som halsen lyfts?)
Å andra sidan känns det som att frambenshältor ofta är sekundära.

ibörjan när han börjar trava i vänster varv så tkr jag det ser ut som att han tar ut steget mer och då haltar till ordentligt, tkr annars han tar kortare steg med vänster hela tiden.

Jättesvårt, men jag tycker höger fram.
Ser ut som om den vill ha i h.fram så lite som möjligt och använder v.fram istället. Men som sagt, svårt.
Jag skulle varit på kliniken för längesen om det var min häst. :eek:

Fast det beror väl på vart i benet hältan sitter? Den sjunker ner när vikten sätts på benet, när den ska skjuta ifrån med vänster fram så höjs halsen för att hjälpa v. fram lyfta. (Tänker du att det är tvärtom- att det är när höger fram sätts ner som halsen lyfts?)
Å andra sidan känns det som att frambenshältor ofta är sekundära.

Man ska inte stirra sig blind på halsen. Och det du skriver stämmer tyvärr inte.
Hästen sjunker ner på det friska benet.

Jättesvårt, men jag tycker höger fram.
Ser ut som om den vill ha i h.fram så lite som möjligt och använder v.fram istället. Men som sagt, svårt.
Jag skulle varit på kliniken för längesen om det var min häst. :eek:

Precis! Hästen belastar ju det halta benet mindre vilket gör att det friska benet sjunker ner mer.

som jag har skrivit längre upp så gick han även ojämt i höger varv när han blev friskförklarad av Vet för ca 3 veckor sedan, vi skulle rida på och efter typ 1 ½ vecka när vi travade på banan märkte vi att han hoppade i hörnen väldigt mkt, bestämde oss för att ta ut en ET då han gick helt normalt i vänster varv då. hon kom ut efter ca 1 vecka och fick då behandling har longerat 1 gång efter det för att se om det blev bättre, ser ändå bättre ut än sen ¨år ET var ute, men är ju helt klart inte bra. Vi har föröskt fått tag på kliniken mende har stängt :crazy: och på den kliniken jobbar tre vet 1 som vi typ inte vet nånting om, 1 som friskförklarade honom och vi känner oss väldigt skeptiska till han och den 3 som vi vill ha och som tidiagre behndlat våran häst är ledig har vi hört :crazy: så vet inte vilken vet det blir :crazy:

Ja du ser du skulle kunna få hur många varianter på svar på din fråga då du vänder dej till lekmän.
Skulle inte rida eller arbeta din häst med tanke på hur halt han är innan jag undersökt den ordentligt på klinik.
Den veterinär som tittat på hästen måste varit blind.
Av min erfarenhet av hältor som en ET kan fixa till är oftast när den har ett låst bäcken, och jag tycker inte att det ser så ut på din häst.
Det ser ut som en belastningshälta och inte en rörelsestörning.
Lycka till

Om en vet på kliniken friskförklarat denna häst så skulle jag omgående byta klinik för det känns inte alls tryggt.

Den hästen har ont i alla fyra och är halt runt om, det är därför det ser så diffust ut och du får så många olika svar.

Är fång och fästingsjukdom kollat och uteslutet?

tycker det ser ut som diagonalt h.f och v.b.

hur kan en veterinär friskförklara en så pass oren häst utan vidare utredning??

Dom kan inte friskförklara din häst som han beter sig idag!
Alternativ veterinärvård i alla ära men denna hästen är halt. åk tillbaka till stationen och kräv en ny veterinär då den förre helt klart gjort ett fel!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 478
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 397
Senast: Stergo
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 841
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka