Halt valp...

Fibusen

Trådstartare
Usch,känner mig så himla ledsen nu,lill-killen är halt... :cry: I går var det jättebra,vi gick en liten promenad,sen var vi hemma och fixade ute på gården,och han var då lös och sprang och busade. Vi gick in sen och låg och kollade lite på tv,när jag sen skulle ta ut han på kvällskisset så var han JÄTTE halt! När han "skrittar" så synns det lite lite,det är i "traven" han är så halt så han riktigt nickar till i varje steg med huvudet,i "galoppen" synns det inget alls... Vi har gått igenom tassen,men det verkar inte sitta något i den,och han gillar inte direkt när jag håller i den tassen heller,antagligen pga att han har ont.

Han och våran gammling busade också i går (som vanligt) och vi märkte inget speciellt som hände,utan som sagt,dom lekte bara som vanligt.

Vi har varit försiktiga med att inte gå så himla mycket,utan tar det lugnt tills han har kommit över den värsta växtperioden.

Hur som helst,är ena frambenet han haltar på,verkar inte gilla när man tar på tassen,pigg annars och busar på,men märker att när han sitter ibland så liksom skjuter han fram det benet lite längre fram,för att avlasta kanske? Hältan är dessutom konstig,ibland ser han ren ut,och sen så blir han halt igen och nickar när han "travar",och som sagt,i "skritten" ser man endast liiiite lite.

Är ett framben alltså,hältan visar sig nästan bara i traven,kommer och går,han är 6 månader precis och är renrasig staffordshire bullterrier.

I fall det inte går över på ett par dagar så kontaktar jag veterinären,eller bör jag redan nu göra det?

Sv: Halt valp...

I och med att han var jättehalt efter vila så skulle jag ringa vet omgående, jag hade samma förlopp med våran och det visade sig vara en lös benbit i bogleden. Det blev operation inom 14 dagar och sedan lång rehab... Ju tidigare man gör något åt det, desto bättre. Dra ner promenaderna till kissoch bajs på 5 min tills vet har fått sagt sitt.

Nu har han varit helt bra hela kvällen,har varit med mig lite ute på gården och hjälpt mig gräva i rabatterna (på gott och ont...:grin: ) och sen har dom legat och vilat ganska mycket för vi har hållt på att bygga för fullt,men nu så låg jag och klappade honom,då kände jag att chippet har åkt ner i armhålan nästan! :eek: Känner det klart och tydligt där,i samma ben där han haltar,kan det vara att det vandrat ner där och sitter och "skaver"? Som kanske åker lite fram och tillbaka,och i bland ligger det bra,och i bland dåligt? Kan det vara så enkelt???

Ska ringa veterinären i morgon och höra! Om han får lov att chippas om (gör man ens det?) ,får man ett helt nytt chipp nr på han då?

Jag vet inte hur det är med chipet, men som sagt, ta kontakt med vet och se till att få komma in så snart som möjligt. Att de inte visar hälta hela tiden innebär inte att de inte har ont hela tiden, men jag hoppas för eran skulle att det bara är chippet. För det var inte roligt under perioden då jag skulle hålla honom helt stilla och sedan enbart skritta osv..

Om du menar ID chip så blir det ett nytt nr.
Så länge chippet kan avläsas så behövs inget nytt, Leons sitter i bogen, dom gör så i Österrike. Inget problem att läsa av om man berätter var det sitter så de slipper leta över hela hunden.

Jag hade faktiskt inte ens väntat till dagen efter om valpen var halt och det var vardag.

Sen får man ju gå lite på känsla också, vi kan ju inte avgöra hur mycket hunden haltar hos dig, såklart ;), men det kan alltid ligga något bakom och man ska vara medveten att om de väl börjar kan det komma tillbaka efter mer ansträngning.

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 057
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 248
Senast: Hermelin
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 812
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 554
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka