Glimm
Trådstartare
Strax efter unghästens inridning börjat blev han diffust halt och först hade jag en veterinär ute som konstaterade dubbel knäledsinflammation fram som han behandlades för. Ingen reaktion bak på böjprov men hästen har en gammal muskelskada i baklåret som jag inte har en aning om vad som hänt för hästen har gått hos uppfödaren på hingstbete och hon påstår hon inte märkt något. Men mycket ärrvävnad. På åb var hästen fortfarande halt hf men veterinären lyckades inte släcka hältan så remiterade till klinik för att kontrollera bogen. Den veterinären hittade en massa gammal ärrvävnad i bogen men också ett skadat retinakel och en svullen karpaltunnel i vänster framknä. Hästen vilades från september till mars för att retinaklet skulle läka och för att vi skulle försöka undvika operation av karpaltunneln. Vid åb var hästen ohalt på rakt spår, men fortfarande en aning halt på böjt men mycket bättre. Ultraljudet visade att retinaklet var så gott som läkt och karpaltunneln var inte längre svullet. Hästen skulle nu sättas igång för att se om han höll för ridning annars skulle det kanske bli operation av tunneln. Nu har vi skrittat en månad ungefär men hästen har inte känts helt ren, blir bättre efter typ 10-15 minuter men han är snubblig fram och har gått ner på knäna ett par gånger, han tappar ena bakbenet också i början på ridturen. Tror nu att det kanske är bak det huvudsakliga problemet sitter och att knäproblemen fram är sekundära. Skadan de hittade är en överansträngningsskada enligt vet och han förstår inte hur en häst som är riden några veckor kan ha fått den. Har nu lyckats fånga på film när han liksom släpar vänster bakben efter sig och det känns som han trampar ner i en djup grop när det händer. Hästen är inte kollad bak överhuvudtaget eftersom han inte reagerar på böjprov bak, har bara varit fokus på hf knä. Är ganska uppgiven att han aldrig blir bra, han är 5 nu och i princip bara insutten och har varit halt sedan dess och nu börjar jag tro han är körd för all framtid. Ska ringa kliniken efter påsk men tror att operationen kanske är onödig om vet inte hittat det verkliga felet. Han tar enligt equiterapeuten kortare steg med vänster bakben men vet viftade bort det helt. Jag tycker han är stel i hela bakpartiet.