halt,svullen,sår. när jag lastade ut min nya häst..

Sv: halt,svullen,sår. när jag lastade ut min nya häst..

Jag skulle ha ute den så mycket som möjligt för att svullnaden ska kunna gå ner när den rör sig. Det som är litet krångligt är ju att han är ny i flocken så ensam eller tillsammans med en mycket snäll häst som inte jagar honom. Blåspray mot flugorna...

Detta naturligtvis förutsatt att han stödjer på benet.

Men ofta blir hästarna mindre stela om de får gå ute dygnet runt och de blir dessutom lugnare och tokspringer inte.

men det är inte så det är.
han har troligtvis fått en spark av säljarens häst innan han skulle åka och det är det som orsakar skadan. hur skulle jag kunna vetat det.
Allt som händer hos säljaren innan han kliver på min transport är säljarens bord. sen att det visade sig efter 4.5 timme är inte kostigt då svullnader inte kommer direkt.
men visst är det en problematik med vem som är ansvarig för vad.
Om du köper en sterio med en liten reva i lacken som sen visar sig ha ett stort fel inuti pga att någon tappat den med, visst skulle du gå tillbaka till säljaren och kräva ersättning för att sterion inte funkar . eller???
det är så det är nu.
men jag väntar på vad säljaren ska svara. de kommer nog gå bra. känns så.

Om du köper en sterio med en liten reva i lacken som sen visar sig ha ett stort fel inuti pga att någon tappat den med, visst skulle du gå tillbaka till säljaren och kräva ersättning för att sterion inte funkar . eller???
det är så det är nu.
men jag väntar på vad säljaren ska svara. de kommer nog gå bra. känns så.

Det är inte alls självklart jag har som kund godtagit det skick varan var i när jag såg repan. Sedan blir upp till mig att bevisa att det är trasig för att någon tappade den innan jag köpte den. Säljaren kan percis lika gärna säga att jag tappat den när jag kom hem och finns det ingen garanti i välden som gäller. Möjligen en drulleförsäkring. Om det ska gälla så ska stereon provas i affären när repan upptäcks.

Om du ska kunna bevisa att hästen var sparkad innan lastningen och inte levt runt i transporten och slagit sig där. Så skulle du ha undersökt skadan innan lastningen. Gärna med veterinär på plats. Då hade du klart kunnat visa att skadan uppkom hos säljaren innan köp inte som det är nu.
En sak till som betydelse är om säljaren säljer som privatperson. Då finns inte garantier på samma sätt oavsett vad det är för vara. För då är man i en annan lagstiftning. Jämför med att köra stereon i en affär eller på blocket. Köper man på blocket måste man helt enkelt kotrollera/undersöka varan mycket mer än i affären.

Senast ändrad:

I VL hade jag nog oxå tagit hem hästen- trots sårskadan, men nämn ofrågat hur det hade uppstått.
Skulle oxå ha ringt direkt vid hemkomst o säga att det blivit värre.

Iom att hästen undersöktes flera ggr under första veckan så kan nog Vet. intyga av att skadan sannolikt kommer sig av såret som fanns vid köpet.

Hur låter säljaren?????
Om den är "normal" så säger den inte - köpt är köpt-punkt.

Det torde vara dolt fel iom att skadan var så färsk så att symptomen inte hade hunnit visa sig.

Senast ändrad:

men det är inte så det är.
han har troligtvis fått en spark av säljarens häst innan han skulle åka och det är det som orsakar skadan. hur skulle jag kunna vetat det.

Tyvärr så är det ju så att du har en undersökningsplikt. Du köpte en häst du visste hade ett sår. Om du undersökt det såret nogrannt innan köp, hade omfattningen av det upptäckts. Dvs det var/är inte ett dolt fel tyvärr.

Om du köper en häst som inte har sår/gallor/svullnader och inte är halt, men du veterinärbesiktigare den inte. Du får hem hästen och den blir halt efter ett litet tag. Du tar den till klinik där den reagerar kraftigt på böjprov på ena fram. Rtg visar en ful pålagring. Då är det INTE ett dolt fel, då det kunnat upptäckas med böjprov och rtg vid köpetillfället, även om defekten varit dold för ÖGAT. Men det räknas inte som dolt fel, för det kunde upptäckas vid rutinundersökning. Och eftersom du inte uppfyllt din undersökningsplikt saknar du rätt att häva köpet.

Dolt är alltså sådant som inte kunnat upptäckas vid en vanlig veterinärundersökning, med eller utan rtg beroend epå fall. Det är KÖPARENS skyldighet att noga undersöka varan som ska köpas.

Så, tyvärr, i ditt fall har du inte ens i närheten av dolt fel, då du i din undersökningsplikt skulle ha undersökt såret.

Allt som händer hos säljaren innan han kliver på min transport är säljarens bord. sen att det visade sig efter 4.5 timme är inte kostigt då svullnader inte kommer direkt.

Saken är att du måste kunna bevisa att inte något under transporten förvärrade om du ska använda de argumenten. Hästen kan ha slagit i mot bommen/del i släpet, vilket slagit upp såret och gett svullnaden t ex.

Och det som är den springande punkten är att du köpte och lastade en häst med ett sår, dvs du var medveten om problemet och det var inte dolt. Så även om det är något som hade hänt oavsett (dvsinte orsakat/förvärrat av transporten), så du VISSTE det.

Sen, jag förstår om du är ledsen och så, det är fullt begripligt. TYvärr så juridiken tar ingen hänsyn till känslor eller liknande, och juridisk har du inte så goda chanser att häva köpet. Sen kan ju t ex säljaren göra en överenskommelse med dig ändå. Men OM säljaren tycker 'jaha synd för dig då' och inte vill häva köpet fast du vill det t ex, så har du rent juridiskt inte så stora chanser. Tyvärr.

m
en visst är det en problematik med vem som är ansvarig för vad.

Om du köper en stereo med en reva i lacken så förutsätter jag att du ser till att stereon inte är defekt INNAN du köper den? Sen är jmf med en stereo lite haltande, för en stereo har EN funktion - den ska spela musik. Undersökningsplikten när man köper en ny stereo är ganska liten med. MEN, om du köper en begagnad stereo av mig, med en repa i lacken, och den fungerar när du köper den av mig, sen åker du hem med den i bilen och när du kommer hem är stereon stendöd. Du lämnar in den, och får svaret att 'den här har ju tappats i golvet, den är helt paj inuti' så kan du INTE kräva mig på pengarna för stereon om du inte kan bevisa att jag LJÖG om att stereon fungerade, och visste att den var död. Detta kan du inte, eftersom du inte bett mig provspela den när du köpte den. Dvs du får helt sonika se pengarna som kastade, och köpa en annan stereo.

Däremot, om du kan bevisa att jag visste att stereon inte fungerade, och ljög, då kan du kräva pengarna tillbaka för stereon, kostnaden för verkstaden etc.

Hänger du med?

detta är inte ett doltfel och det har jag aldrig sakt. dock så var det så kallade såret en rispa på 1.5 cm långt och såg ut som att han kliat sig mot något som han troligen också gjort.Ingen av er hade nog struntat i att ta hem honom för ett litet skrap sår.
Jag och säljare vet båda två att hästen står som ett ljus i transporten och det har även säljaren sakt själv att det inte kommer därifrån. och med tanke på at två vet samt strömsholms veterinärer sakt att hältan kommer av såret och av det ev slaget som han fått.
rent jurideskt sätt så menar den advokaten jag pratat med att det inte skulle vara några problem att häva köpet..jag har filmat honom hela tiden. min man gjorde det när han steg ur transporten och det är då det började synas. inte för att jag vill häva köpet , men det går. Med tanke på att det är en reva på bogbenet.Som är ett dolt fel och han inte hade det på besiktningen som gjordes innan jag köpte honom
jag och säljaren har en väldigt bra kontakt och det här kommer nog att lösa sig. det var inte därför jag skrev in det här innlägget utan bara för att få råd.
han ska hem på måndag och mår mycke bättre nu knapt 1 g hälta fram från att vara blockhalt.
Jag tycker inte att det är mycke begärt att få självrisk summan för allt som har hänt under 1 veckas tid hyrning av transporter, bensin,veterinärer och mediciner(som jag får tilbaka sen men ligger ute med en massa pengar). Jag vill hästens bästa och det vet säljaren därför tror jag de kommer betala den biten. Hoppas för annars blir det fattigt i kassan..

Om du nu inte vill betala för det här själv, för det kostar faktiskt att ha häst, så borde du inte tagit hem hästen innan den var frisk. Eller så skulle du ha bett säljaren redan från börja om vara med vid veterinärbeskök m m. INte agera själv och sedan komma och vilja ha betalt. Du ahr gjort allt i väldigt fel ordning.
Tillbaka till stereon. Om den är trasig så ska den direkt tillbaka till affären, även om det i slut ändan kan bli så att du får betala själv om du orsakat felet. Inte går du till en reparatör och får den laga för att sedan begära att säljaren ska betala. Gaanterat att säljaren velat se den innan.

detta är inte ett doltfel och det har jag aldrig sakt. dock så var det så kallade såret en rispa på 1.5 cm långt och såg ut som att han kliat sig mot något som han troligen också gjort.Ingen av er hade nog struntat i att ta hem honom för ett litet skrap sår.

Jag hade sett till att det skrevs in i kontraktet att hästen hade ett skrapsår, och att direkta följder/komplikationer av detta är säljarens ansvar och kostnad.

Men en liten rispa på 1½ cm har jag VÄLDIGT svårt att få till den ska 'sparkskadan' som innebar vätska in till skelettet. Då är jag mer beredd att tro att hästen gjort något i transporten?

Men, jag har sett tillräckligt mycket som ser 'äsch' ut men varit långt från äsch för att jag utan åtgärd skulle ha tagit hem den, faktiskt. Men det har jag lärt mig den hårda vägen.

rent jurideskt sätt så menar den advokaten jag pratat med att det inte skulle vara några problem att häva köpet..jag har filmat honom hela tiden. min man gjorde det när han steg ur transporten och det är då det började synas. inte för att jag vill häva köpet , men det går. Med tanke på att det är en reva på bogbenet.Som är ett dolt fel och han inte hade det på besiktningen som gjordes innan jag köpte honom

Du köpte en häst med ett sår, det är inte dolt. Sen, en 1½ cm rispa kan INTE ge revor på SKELETTET. Utan endera var det inte bara en rispa, eller så är det inga revor på bogbenet, eller så har ngt hänt i släpet. För att få rispor i skelettet måste det som perforerar huden gå in till bogbenet. Så nu börjar det kännas lätt skumt hela såret??

han ska hem på måndag och mår mycke bättre nu knapt 1 g hälta fram från att vara blockhalt.
Jag tycker inte att det är mycke begärt att få självrisk summan för allt som har hänt under 1 veckas tid hyrning av transporter, bensin,veterinärer och mediciner(som jag får tilbaka sen men ligger ute med en massa pengar). Jag vill hästens bästa och det vet säljaren därför tror jag de kommer betala den biten. Hoppas för annars blir det fattigt i kassan..

Skönt att han är bättre, och jag hoppas också du når en uppgörelse med säljaren. Men som sagt, vad man tycker och vad som är juridiskt är inte samma sak.

Min valack köptes med dolt fel. Upptäcktes efter 1½ år. Jag ville sätta ner köpesumman men behålla hästen, och inte kräva någon ersättning för de merkostnader felet innebar. Man kan tycka att säljaren borde slagit frivolter åt det, och säljaren tyckte att hästen hade det så bra den kunde få det hos mig, och tyckte helt sonika jag kunde få hästen (dvs strök hela köpesumman). MEN, jag hade inte haft en chans juridiskt att få igenom det om säljaren tyckt 'nej, ingen prisnedsättning, då tar jag tillbaka hästen och ersätter dig med köpesumman + extra utlägg du haft'. Det jag menar med att juridiken inte tar hänsyn till känslor och vad man 'tycker är det mest rimliga'.

Och innan man ger sig in i en rättslig tvist är det bra att veta vad man har för chanser rent juridiskt. Men det bästa är naturligtvis om man kan lösa saker och ting utanför rättssalen, vilket det ju verkar som ni kan.

Kapar tråden lite bara... En fråga generellt om detta med besiktning!

För att dolda fel ska gälla, måste man göra en klinikbes med röntgen? Räcker det inte med vanlig besiktning på stallplan?

Kapar tråden lite bara... En fråga generellt om detta med besiktning!

För att dolda fel ska gälla, måste man göra en klinikbes med röntgen? Räcker det inte med vanlig besiktning på stallplan?

Det är lite beroende från fall till fall. Det beror på inköpspris, ras osv.

Rent generellt så en fullständig gårdsbesiktning är lika mycket värd som en klinikbesiktning utan rtg. Däremot om hästen t ex har böjprovsreaktioner, så bör du kolla upp det ordentligt (ie på klinik) och inte bara anta att den te x vrickat sig.

Det är dessutom större krav på undersökningsplikten om det är en häst som säljs för stora summor, t ex vad gäller röntgen. Dessutom så är det lite kopplat till ras med, och vad rasen är predisponerad för.

Men rent generellt så duger en fullständig gårdsbesiktning lika bra som en klinikdito utan röntgen.

Däremot vid minsta misstanke om att något inte är riktigt okej, så bör du röntga. Och vid gårdbesiktning, se till att det finns plats att göra en vettig besiktning. Att springa på en ojämn grusväg är ju inte lika bra som att springa på en löpargång.

Köper du en islandshäst så är det högre krav på att friröntga för spatt än om du köper en ras med mindre problem med spatt etc. Exakt var gränsen går finns inga klara riktlinjer för, så är ma minsta osäker är det alltid bättre att ta det säkra före det osäkra.

Det de flesta misstar sig på ang dolda fel är att de tror att allt som inte syns på utsidan är dolt fel. Men dolt fel är fel som inte kunnat upptäckas. Och t ex spatt kan upptäckas på röntgen utan större problem.

Och vart tror du gränsen går för "dyrare" häst? Det känns ju lite dumt att dra dit en vet för gårdsbes. och sedan inse att man ändå behöver klinikbes. Är detta något man bör prata med försäkringsbolaget om först?

Så om jag fattat rätt så om gårdsbesiktningen går prima och hästen inte visar några som helst problem, så ska den gälla? Och om den visar problem så bör man röntga, eller avstå från köp?

När det gäller dolda fel har det ingen betydelse vilken typ av besiktning man gör.
Ett enkelt sätt att få en riktlinje för hur omfattande en undersökning bör vara är att kolla med försäkringsbolag vad de kräver för typ för att ta hästen i fullvärde.

Jag kan ge exepel på ett dolt fel. En av mina hästar skulle idag gå igenom utan anmärkning på en mycket omfattande klinikbesiktning med till och med hela hästen röntgad. Har det direkt från Helsingborgs Djursjukhus att det stämmer. Lika väl skulle han inte gå att rida fullt ut som tvälinhshäst efter någon tid. För han har en skada i muskelfäste som inte syns utan scint och UL och duktigt veterinär. Tog månader att hitta det vid utredningen. Nu finns chansen att han kommer att läka ihop när det väl har hittats och han kan få rätt behandling. Men detta är ett dolt fel. Där om han sålts kanske direkt efter t ex bete varken säljare, köpare eller veterinär hade sett eller vetat om det. Det hade visat sig först efter en tids träning och då varit mycket svårt att identifiera.

Och vart tror du gränsen går för "dyrare" häst? Det känns ju lite dumt att dra dit en vet för gårdsbes. och sedan inse att man ändå behöver klinikbes. Är detta något man bör prata med försäkringsbolaget om först?

Så om jag fattat rätt så om gårdsbesiktningen går prima och hästen inte visar några som helst problem, så ska den gälla? Och om den visar problem så bör man röntga, eller avstå från köp?

Försäkringsmässigt så över 100 K är det röntgenkrav i de flesta fall/bolag.

Däremot så bolagen garderar sig ALLTID mot dolda fel. T ex mitt fbl nu, köpt som treåring, vetbesiktad UA, ingen rtg. Köpt för 15 000 kr, kommer från banan. Hon är A1-försäkrad utan reservationer. Men allt som fanns, synligt eller ej, upptäckt eller ej, innan jag köpte täcker de inte. Så visar hon sig om 5 år ha en lös benbit som går att datera till innan jag köpte henne, så betalar de inte.

Så där kan det ju vara väldigt bra att röntga ändå, för att slippa ev framtida problem. MEN, det finns en baksida med allt. Om du rtg inför köp, och rtg visar sådana där fynd som mest troligt aldrig kommer ge problem, men garantera kan man ju alltid, så kan du åka på reservationer på det benet och motstående ben.

Så, det finns eg inga klara svar, mer än att ska du helgardera dig så klinikbesiktiga och röntga oavsett prislapp, och köp inget som inte är helt UA på rtg :devil:

I verkliga livet får man gå på känsla och förnuft i lagom dos. Min dam besiktigades UA av otroligt pipig veterinär, och jag valde att inte röntga. Men är medveten om vad det KAN kosta mig i framtiden. Hade hon haft minsta böjreaktion, om så bara en markering, eller varit gallig någonstans eller liknande - då hade jag röntgat.

:bow:Tänk vad många frågor man har i huvudet som bara vill få ett svar! Tackar Tackar Masse och Alexandra_W!! :bow:

Jag har massa mer frågor - men jag antar att jag borde lämna tillbaka tråden till TS.. :o:crazy:

Tack för lånet:angel::bow:

tyvärr tror jag att när hästen satt alla hovarna i transporten så är allt som händer därefter köparens ansvar, och även om hästen hade ett sår innan så var den ju inte halt/illa däran när ni lastade i....jag hoppas jag har fel.

allt har ordnat sig.
det var en böld som låg nära benet och gjorde honom halt då han fick stå så länge i transporten.
det var säljarens skada och hon betalade självrisken på försäkringen.
Nu är han så frisk och vi är igång med skritten

tyvär fick jag inga pengar och är nu uppe i rätten mot henne för detta samt en gammal skada som vi fick reda på av gammla ägaren:mad:
tyvär kan det gå illa..

åh vad jobbigt för er! hoppas att allt löser sej....

Jag håller tummarna för att allt löser sig.

Tråkigt när sånt händer. Har varit med om det själv, kan fortfarande inte rida min häst ordentligt efter 2 år, då hon inte var så säker och utbildad som dom sa. Dessutom var hon överansträngd när jag fick hem henne så hon fick 4 månaders vila nä jag fick hem henne.
Säljaren vägrade ta tillbaka henne och jag orkade inte dra det till rätten.

Men i dag har jag en underbar häst. Dock med mycke arbete kvar, men det går framåt.

LYCKA TILL och hoppas du får rätt mot din säljare

Liknande trådar

Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
2 134
Senast: Bluefish
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 701
Senast: bellala
·
Hästvård Hej har ett litet problem som jag hoppas kunna få lite åsikter och tankar om.. För 6 veckor sen tog jag hem en ny häst, 2 veckor efter...
Svar
7
· Visningar
2 077
Senast: nullo-modo
·
Hästvård I lördags kom min häst in med ett sår på bakbenet, på insidan vid hasen. ( tänker att det omöjligt är en spark utan att han rivit sig på... 2
Svar
20
· Visningar
4 661
Senast: ylvali2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka