Halt? ponny

ponnymother

Trådstartare
Hjälp! Köpte en ung bponny till den 10åriga dottern för ca 2 månader sen, jättemmysig häst!. Idag när vi kom hem efter hoppträningen skulle han skos. Eftersom han var nyskodd när vi köpte honom har vi inte skott honom förr och vet inte hur han brukar reagera, och han stod inte precis still! Enligt hovslagaren hade han ont (blev ju som böjprov!)Vi sprang dock inte med honom och kollade. På hoppträningen såg han inte halt ut. Hovis tyckte vi skulle ha på liniment och linda benen i några nätter, och endast skritta. Han går ju inte i form, och är lätt överviktig. Eftersom det inte syns att han är halt, kan man vänta med vet. och ta det lite lugnare ett tag, eller vad tycker ni?

Sv: Halt? ponny

Besiktigade ni ponnyn före köp?
Jag skulle inte vänta utan ta ponnyn till veterinär bums!

Jag håller med. Beställ tid för ny vetundersökning med böjprov och arbetsprov.

Ponnyn kan ju ha varit stel efter hoppträningen och därmed ha ont i musklerna tillfälligt. Men bäst att undersöka.

Är ni säkra på att ponnyn som du skriver är ung är färdig för sån typ av hoppträning? Hästen måste ha fysiska förutsättningar för sin uppgift, och att sätta en ung ponny som är överviktig i hoppträning är kanske inte det smartaste om man vill ha en ponny som håller i längden.

Hoppträning i detta fall är bommar och låga hinder, och på slutet av lektion rida bana med ca 4 hinder, max 40 cm hinder...

den absolut största skaderisken för hästar är just vid ryttarbyte!
så....det är mkt möjligt att ponnyn är överansträngd. det blir lätt så, man får en ny häst och sätter igång att tränar....

• antingen avgöra själv om ponnyn är halt, där efter ta och kontakta vet. vid behov.
  • kontakta vet. direkt, för att få sinnesro.

(visst är det bra att lyssna på andra mer erfarna människor, MEN... en hovslagare är en hovslagare och behöver inte direkt vara expert på ridhästar, deras träning och hältor.... bara så du vet)

Okej det låter helt ok, men det är mer ansträngande än man tror. Den kan ändå vara lite överansträngd om den tyckte det var jobbigt eller svårt, gick och spände sig eller bara belastade muskler den inte är van vid att använda. Träningsverk kan man få utan att hoppa högt.

Hjälp! Köpte en ung bponny till den 10åriga dottern för ca 2 månader sen, jättemmysig häst!. Idag när vi kom hem efter hoppträningen skulle han skos. Eftersom han var nyskodd när vi köpte honom har vi inte skott honom förr och vet inte hur han brukar reagera, och han stod inte precis still! Enligt hovslagaren hade han ont (blev ju som böjprov!)Vi sprang dock inte med honom och kollade. På hoppträningen såg han inte halt ut. Hovis tyckte vi skulle ha på liniment och linda benen i några nätter, och endast skritta. Han går ju inte i form, och är lätt överviktig. Eftersom det inte syns att han är halt, kan man vänta med vet. och ta det lite lugnare ett tag, eller vad tycker ni?

På vilket sätt kunde hovis bedömma att ponnyn hade ont?
Ponnyn kan ju "testa" den nya hovslagaren... kanske var trött och hungrig efter träningen?
Det är inte några fångsymptom på ponnyn? Har den en "släng" av fång så är det mycket jobbigt för den att bli skodd!
Är det inte fång skulle jag vänta till på måndag och då ringa till veterinären och rådgöra per telefon...

Ja,eftersom vi inte sett att den haltat, eller varit ovillig att gå, så är vi ju lite osäker på om han har ont/har fång, utan tänker att han kanske dummade sig vid skoningen bara, har nog inte skots så många gånger, tror förra ägaren sa att han gått barfota länge. Det var därför jag skrev här, man får så mycket bra svar, och kan även bli lugnad...Tror han får ta det lugnt och skritta i helgen, och ringer och hör med vet. på måndag.

Kolla att han inte har ökad puls vid karlederna (på var sida om-) och att kronranden inte "mjuknat"... det kan vara tidiga tecken på fång.

om hästen inte va halt före o efter skoningen så skulle ja nog tro hästen bara testade lite, eller att den helt enkelt är svår/jobbig att sko.

sen om hästen helt plötsligt blir jobbig att sko så kan man ju börja undra..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 609
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 973
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
28 154
Senast: Sirap
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka