Halt ponny/ försäkrings problem

F

Flourens

Hej jag har en 16 årig ponny, han har sedan nyligen varit tävlings ponny i både hoppning och dressyr. Som nyligen vid veterinär besiktning visade sig vara halt på båda fram, han fick 3:or på båda och en etta på ena bak benet. Han har problem med släm hosta och vi har nyligen gjort en hältutredning, som bekräftade detta. Han har tidigare varit behandlad för glidledsinflamation i bakbenet och kotledsinflamation i båda fram. Han har pålagringar i båda fram sen 2 år och nu nyligen då vi rönkade såg dom värre ut.
Våran veterinär på ATG i mantorp föreslog att vi skulle avliva hästen eller att den eventuelt kan bli skritt häst.
Men försäkrings bolagets veterinär (som inte har sett hästen) vill att vi ska behandla igen, men vi vet att det inte fungera då det inte gjorde det innan och hästen har uppenbart ont.
Vad ska vi göra? Vi vill inte ha en häst som mår dåligt och har ont. :eek:

Sv: Halt ponny/ försäkrings problem

Väkommen i försäkringskarusellen ! Ni får nog snällt lyda och fortsätta behandla tills bolaget säger stopp, om ni inte väljer att avstå liversättningen.

Men varför vill försäkringsbolaget att ni ska fortsätta behandla,när det tillomed är pålagringar .Vår ponny med pålagringar var inga problem att triangelmärka.Men hon var inte så högt försäkrad,kanske därför.Är det en ponny/häst som är högt försäkrad så blir det ju en högre utbetalning för försäkringsbolaget...eller? kan dom vara så snåla och korkade??? vad har dom för påstående för att fortsätta behandla än att dömmaut/triangelmärka?

Ja, på måndag ska han på behandling. Men det jobbiga är att vi inte kan ha kvar hästen och OM han skulle bli "frisk" vad gör man med honom då? Han har ju varit en mycket framgångsrik tävlings ponny och vi hade ju tänkt, sälja honom till ngn lite flicka som vill ha en första ponny. Men ju är han ju så man knapps kan ge bort honom, då han haft tidigare oidentifierad infektion och det skulle bara bli dyrt för dom nya ägarna.

Försäkrings bolaget tror på att han kan bli ridbar igen efter en behandling.
Vad var det med eran ponny som blev triangel märkt? Vilket försäkrings bolag har ni och vilken typ av försäkring?

Försäkrings bolaget tror på att han kan bli ridbar igen efter en behandling.
Vad var det med eran ponny som blev triangel märkt? Vilket försäkrings bolag har ni och vilken typ av försäkring?
vår ponny hade pålagringar runt om,var fullt ridbar i dressyren men skulle inte hoppa så mkt eller högt.Hon skulle aldrig hålla för att tävla.vi hade folksam till han.Med pålagringar eller andra röntgenfynd så visar väl ändå hästen att den ev. inte är hållbar för hårdare ridning.Har ni pratat med er veterinär om att försäkringsbolaget inte vill dömma ut er ponny,och vad anser han/hon?

Ja tyvärr så är det bara att lyda försäkringsbolaget. Vilket bolag har ni?

Min D-ponny blev halt 4 ggr under lite mer än ett år och vi hittade aldrig orsaken till detta, alla gånger på båda framkotorna och höger bak mellan 1 och 3 grader. Jag gjorde verkligen allt för att få henne att hålla, behandlingar, stretchövningar, jättelugna och igenomtänkta igångsättningar + träna mindre men inget gick.

Vårt försäkringsbolag sa att vi fick välja mellan att T-märkning och avlivning, det var alltså inget problem med det även fast vi inte hittade någon orsak till problemen (annat än en "fel"ställning i hovleden som kanske kanske kunde ha gjort att steget blev stummare) så jag förstår verkligen inte varför ert försäkringsbolag tycker att ni ska behandla igen då ponnyn till och med har pålagringar :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Förstår ditt problem då jag varit med om liknande själv, dock utan pålagringar på min häst. Det kommer att bli svårt att sälja ponnyn för ett marknadsmässigt pris eftersom den varit skadad flera gånger. Inte heller är det rätt mot en ev. köpare att sälja ponnyn till fullt pris och tro att den ska hålla för träning och tävling. Min rekomendation är att ni t-märker hästen och därmed plockar ut en större del av försäkringsbeloppet (livförsäkringen) och sedan säljer ponnyn som promenadhäst. Börja behandla hästen men ansök samtidigt om triangelmärkning.

Fast bolaget har ju sagt nej, att det ska behandlas mer innan den döms ut. Och triangelmärkning görs ju på utdömd häst.

Mitt tips är att du ber din veterinär tala med bolagets veterinär, så du är säker på att bolaget har hela bilden. Anser veterinären att bästa scenariot är att den 'eventuellt blir skritthäst' ska det inte vara ngt problem med utdömning.

Jag skulle inte triangelmärka den ponnyn, men det är jag det.

Men, be din vet prata med bolaget om han inte redan gjort det. Annars är det tyvärr bara att endera behandla vidare, eller ta bort utan att använda försäkringen.

Lycka till.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 426
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 603
Senast: Stereo
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 173
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar