halt på böjt spår..........

P

Pretty_Fly

visste inte var jag skulle lägga denna tråden men provar här.........
jag har en häst som jag för x antal månader sen satte igång efter vilande hit och dit, vi hann komma till trav och höll på med det ett tag tills jag en dag skulle longera henne, då var hon ganska så halt i vä. varv..... jag la ju av direkt så klart och har låtit henne vila nu ett tag igen :crazy: har åter börjat skritta igång, och det känns bra i skritten. hamnade i läget häromdagen igen att jag longerade och hästen haltar. men nu har jag fortsatt och skritta för jag tänker lite att det kanske är för att hon stått så mycket och liksom behöver "lírkas" upp eller så........ så vi kör mycket mjukgörande :idea: idag slängde jag upp ungen bara för o se hur det går i trav under ryttare, men hon försöker slå sig fri med huvudet och börjar skutta för att komma undan (gick något bättre när hon längde tyglarna lite).

Nu till min fråga: Vad hade ni gjort? Åkt till klinik? Tagit ut någon fysioterapeut (hur fan stavas det?)? Hon har ju vilat så mer vila lär ju knappast ge resultat................
 
Sv: halt på böjt spår..........

har inte haft ute vet. då jag anser att det är utkastade pengar eftersom de i princip konstaterar att hästen är halt och hänvisar sen till klinik! så jag tänkte i så fall ta kontakt med klinik direkt, det här är inget en "vanlig" vet. kan lösa ändå
 
Sv: halt på böjt spår..........

Eftersom det är en återkommande hälta hade jag tagit kontakt med klinik... vila hjälper ju uppenbarligen inte problemet så då behöver pållen säkert behandling av något slag....
 
Sv: halt på böjt spår..........

Min medryttarhäst har samma problem. Vet inte exakt hur det började men hon har varit halt i traven och framförallt på böjt spår.
Ägaren tog henne till ultuna där de utredde saken, det var hovledsinflammation på bägge fram, nu är hon skodd på ett speciellt vis. (hon är quarter och har därför väldigt små hovar, därav kom problemen).
Hon är skodd med skor som ser ut som ett D ungefär... och dessutom är de uppbyggda så att hon går på "högklackat" alltså som kilar... svårt att beskriva... :crazy:
Tycker absolut att du ska kontakta veterinär. Min medryttar häst har fortfarande problem med hovarna ända sen i april tror jag.... först var det vila i flera veckor sen började vi skritta henne och nyligen har vi börjat med jogg...
Ju tidigare man åtgärdar desto tidigare blir nog hästen bra.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 454
Senast: tuaphua
·
Träning Just nu går min ponny på sommarbete med sin kompis i en väldigt stor hage. Förra veckan fick han vila ungefär en vecka. Nu är det mycket...
Svar
1
· Visningar
621
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp