Halt på asfalt?

lillsyrran

Trådstartare
Hur stor är risken att hästen tappar fästet i branta asfaltsbackar ( på barmark, alltså)?

Där min häst står går det inte att undvika att köra i branta backar och det händer ju ibland när man rider (speciellt långt in på skoperioden) att hon halkar till. Jag har kört med tyngre rockard och det är inget problem, kan jag då räkna med att det går bra även med en gammal gigg? (Funderar på att köpa en sån istället för rockard).

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Halt på asfalt?

Många hästar som går på asfalt mkt brukar ha hakar på skorna eller korta broddar( tex beridna högvaktens hästar har jag hört har det) , kanske värt att kolla på? När skon är mer sliten eller lite fuktig om man rider över från gräs brukar det kunna bli lite halt. Vet du att du ska köra mkt på väldigt fin asfalt (dvs inte så skrovlig) kan du ju titta lite efter kortare broddar. vet inte om det är en speciell sort eller om man löder fast lite hakar på skorna.

Många hästar som går på asfalt mkt brukar ha hakar på skorna eller korta broddar( tex beridna högvaktens hästar har jag hört har det) , kanske värt att kolla på? När skon är mer sliten eller lite fuktig om man rider över från gräs brukar det kunna bli lite halt. Vet du att du ska köra mkt på väldigt fin asfalt (dvs inte så skrovlig) kan du ju titta lite efter kortare broddar. vet inte om det är en speciell sort eller om man löder fast lite hakar på skorna.

Tack! Har också funderat på ngn typ av lägre broddar.Men bör man då ha fyrbroddat ( för att undvika snedbelastning) och hur blir i så fall påfrestningen på benen?

Jag skulle helt klart ha fyra broddar så hästen slipper gå på tå, den går ju på asfalt och brodden kommer inte sjunka ner alls. Jag tror att de kortare isbroddarna skulle kunna funka, men jag vet inte om det är det man brukar använda. Vet några som har låtit löda fast lite metalldubbar under skon, men detta var vintertid. Du skulle ju kunna höra med din hovis nästa gång han är ute vad han skulle rekommendera. Om du har tur stulle han säkert kunna fixa nåt åt dig.

Du har tur. Min gamla halkade rejält en gång. Inget fäste alls hade han utan slirade ner på knä och halkade flera gånger innan han tog sig upp. Två rejält uppskrapade knän blev det. Men det var i slutet av skoperioden och jag kom upp från fuktigt gräs till slät asfalt. Så normalt sett ska det ju gå bra att rida på afsalt.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 246
Senast: Vallmo
·
Hästvård Hej! Idag när jag skulle hämta min häst från hagen så var han ordentligt halt.. Han går på ett stort sommarbete med 6 stycken andra...
Svar
7
· Visningar
1 125
Senast: Saaagaaa
·
Körning Jag skulle vilja ha lite tips och råd inför körning i snö, om det ens är att rekommendera på de vägar som jag har tillgång till. Jag har...
Svar
2
· Visningar
1 592
Senast: lillsyrran
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar