Halt på alla fyra.. (långt- hoppas ngn orkar läsa...)

H

Häst 2004

Var med min häst på ännu ett klinik besök igår. Har tidigare behandlats för hovledsinflammation hö bak, sprutades då 3 ggr i hovleden m cortizon. Bytte klinik eftersom hon inte svarade på behandlingarna. Men när vi väl kom till den "nya" kliniken var hon ej halt längre. Fick klartecken att sätta igång henne gjort en försiktig ingångsättning m skritt 5 veckor-ridit mkt i skogen end skritt o trav rakt fram, ökade succesivt på , men fortf ridit "lättare pass", travat cavaletti också då detta ska vara bra för att bygga upp henne igen.
Har från och till känt att hon varit stel , men absolut inte halt, och har tänkt att det inte är konstigt att hon är stel efter c:a 4 månaders konvalecens. För c:a 2 veckor sedan kände jag däremot att hon började korta steget m höger bak igen... Longerade henne o kollade men kunde inte se ngn hälta. Tränare tittade när jag red o kunde ej se ngn hälta... Fortsatte rida, tog det mkt lugnare... Men hon blev riktigt halt på höger bak för c:a 2 veckor sedan. Slutade rida omgående o beställde tid på kliniken. Var där igår och fick då efter en grundlig hältutredning följande besked: kotledsinflammation båda fram,knäledsinflammation båda bak, glidledsinflammation hb.
Samt inflammation o ömhet i ryggen. Samt att vet på röntgen kunde se början till pålagringar i båda bakknäna, samt antydan till spatt i bägge bak. Skulle ställt mkt fler frågor till vet men var helt slut o chockad efter beskedet så jag kom inte på alla frågetecken då!
Vet tyckte dock att vi skulle behandla och hon är nu behandlad i kotor fram, knäleder bak samt glidleden i hasen hb.
Vet tror att allt börjat i hö bakknäet , hon har då istället (på första kliniken) blivit behandlad i hovleden istället !? el kan det varit så att det också suttit i hovleden...!? Känner mig fruktansvärd som har ridit på henne - hon har ju ont i princip överallt:cry:
Hon är endast 7, blir 8 till sommaren. Jag har aldrig ridit henne hårt-försökt variera ridningen o ridit mkt i skogen mm, hon är inriden ganska sent (vid ca 4) jag köpte henne som 5-åring och hon var då knappt grundriden. Har alltid varit svårt att rida i rätt form eftersom hon har exteriören emot sig och är överbyggd o framtung. Nu frågar jag mig om det finns ngn chans att hon kan bli ok igen? ??? Kommer hon ngnsin att fungera som ridhäst??? Ngn som har ngn liknande historia???

Sv: Halt på alla fyra.. (långt- hoppas ngn orkar läsa...)

Hej på dig!!! Usch vad jobbigt, har följt dig en del innan och vet hur glad du blev när hon blev friskförklarad. Min pålle behandlas just nu för hovledsinflam. hf med adequanin som verkar funka ganska bra. Han har stått i sjukhage nu ett tag men det funkade inte längre då han smet och vantrivdes i den. Nu går han i en liten plan hage med sin bäste kompis. Han har sprutats med detta medel för kortisonet ej hjälpte has problem. Han står på box två dagar efter behandling och peppar peppar går det framåt. Om två veckor skall jag in på återbesök och hoppas att han blivit bättre. Skulle han bli friskförklarad kommer jag änd att låta honom gå hela sommaren och bli tjock och ev skritta lite (mest promenader).

Nu vill jag fråga dig just när det gäller hovleder, min blev kolckren i gången när de bedövade bort hovleden, blev din också det.
Jag vill berätta för dig att min pålle hade hovleden på båda och en knäled bak men de försvann ganska fort, ibland sitter det på fleraben p.g.a felbelastning.
Jag har även hört att det här med sjukhage inte är så bra för en del hästar bara för en tid då medlet verkar. Många hästar står ofta och spänner sig och spänningarna kan göra att det blir ondhet på andra ställen. Har du henne i sjukahage nu?????
Jag tycker du skall testa att behandla sedan kan jag inte säga hur utvägen kommer att bli, hoppas på det bästa! Lyckokramar....jag vet vilket h*lvete det är att ha en dålig pålle!!!!!
:mad: :cry: :crazy: :love:

Jag kan inte säga att hon blev klockren efter bedövning i hovled hö bak, hon var fortf stel o visade redan då hälta på vä bak istället...Fast enl den vet jag hade då skulle vi inte bry oss om den hältan i vä benet eftersom det kunde vara en belastningshälta... Kan säga att nu med facit i hand så gick hon stelt med båda bakbenen redan då (aug 06) :crazy:

Men tack för svar! Vad skönt att det går framåt för dig, har också följt din historia och vad du kämpat! Önskar dig lycka till på återbesöket!!!

Det verkar vara aj! på nästan hela din häst.

Ingen lätt situation, samtidigt så beskriver du en häst som är extremt svår att ens sätta igång som konvalcent i o m att den är otacksamt byggd.

Jag har faktiskt fått en häst utdömd med motiveringen att hästens kroppsbyggnad faktiskt talade mot den som ridhäst. Behandlade i många år och kom bara till en viss punkt, sedan var det tillbaka i kot- eller hovledsinflammation igen. I det här fallet var det också många små saker som samverkade, från början handlade det nog om att hästen hade svårt att bygga muskler över länden och bakåt (kanske p g a kraftiga maskangrepp som ung). Detta i samspel med ett lite knackigt bakknä gjorde att det var svårt att rida i en bra form.

Till slut gick det inte, hästen kunde inte göra något och blev våldsamt sämre av att släppas på bete. Då fick jag nog och tog bort. Det visade sig att det även fanns lindriga röntgenförändringar vid det laget, om det varit isolerade faktorer så hade det nog gått att arbeta vidare, men allt var m e m emot oss.

Vad tror du själv? Går det att rida igång den här hästen? Har den chans till ett vettigt liv?

Jag tycker det är oseriöst av en vetrinär att behandla så många leder samtidigt. När en häst har ont på fler ställen än två behandlar vi aldrig någon led. Men vet ju inte riktigt vad som är sekundär hälta ju. Vi låter den hästen få vila i hage i några veckor med butta eller liknande. Sen återbesök, då har oftast sekundär hältorna försvunnit. Man bedövar och behandlar, ofta är det bara en eller högst två ställen den haltar på då. Sen blir det lugn motion på detta så återbesök. Är den fortfarande halt på samma ställe blir det röntken. Visar inte det något överväger vi att behandla igen.
lycka till ialla fall
gulan

Tack för era svar!

Jag tvivlar själv på att hon ska fungera som ridhäst igen:( och det känns hemskt för det känns som jag sviker henne:cry:
Hon har hela tiden varit extremt svårriden och hur ska jag sätta igång henne efter ännu en konvalecens utan att belasta varken knän el kotor el rygg för mkt---???
Men jag vet inte hur jag ska göra i denna situationen ? Om veterinären tror att det är ide att behandla måste jag ju lita på det!?
Jag trodde inte heller att man behandlade på så många ställen samtidigt, hon får även fenylbutazon morgon o kväll. Jag ska på återbesök om 3 veckor o hoppas ju på att hon svarar på behandlingarna-men tyvärr säger min magkänsla ngt annat-hoppas på att den har fel...

Nu säger jag absolut inte att man ska gå emot om en vetrinär vill/anser att en häst behöver en viss behandling. MEN man kan fråga tex varför och som i ditt fall fråga om det verkligen är försvarsbart att behandla så många leder på en gång. Jag förstår din desperation och att du är ledsen, Men jag tycker du ska förbereda dig på en avlivning. :cry: Du har alldeles rätt i dina funderingar ochså. Din häst har aldrig ens kommit igång. Hon är fortfarande ung och jag som håller på med trav tycker att hon är helt "otagen" Vi har 5 åringar som har fått mindre sprutor än din häst, och då tävlar och tränas de regelbundet.
Tänk på det nu vid återbesöket. Låt inte din vetrinär sticka henne hejvillt, utan ifrågasätt och fråga vad denne sprutar med.
lycka till gulan

Jag har hela tiden varit rädd för att hon skulle belasta sina framben för mkt och få just kotledsinflammation, har därför jobbat mycket för att få henne i rätt form, det har tagit lång tid för mig att få henne dit, men i våras började det äntligen vända... Det som då i stället hände var att hon fick problem med bakknäna:crazy: Det känns som en ond cirkel:(
Men jag får avvakta o se hur hon svarar på behandlingarna o verkligen fråga vet ( om jag kan, känns så hemskt att det är jag som ska påverka utgången...!???) om utgången av alla behandlingarna, och det verkligen finns ngn chans...

Först vill jag beklaga och säga at jag håller tummarna för din häst. Men jag har lite frågor också:

*Vad är mer röntgat än bakknän och haser? Är övriga leder röntgade? Både låga leder bak samt frambenen?

*Är hästen kollad med equiatriker/kiropraktor eller liknande? hur är hästen i musklerna? (Spändhet, ömhet osv).

*Hur länge har hon vilat från ridningen nu innan det här besöket?

*Hur är exteriören i övrigt, vinklar etc? Skoningen?

Ofta kan det vara rena detektivarbetet att hitta GRUNDorsaken, och det gäller att leta vidare tills man hittar den, eller iaf tills man inser att man inte hittar den. Under tiden får man symptombehandla, men vara medveten om att man just symptombehandlar.

Mitt ungsto blev ju sned efter en vurpa i hagen, vilket vi inte uptäckte då. Istället ägnade vi ett år åt att behandla ledinflammationer. Väl medveten om att det var symptombehandling (men det var inte ett alternativ att inte behandla, vi provade det med men då blev det bara än värre). Hon sparade ena bak, blev halt kotleder fram i första skedet och sen bak med. När det var som värst var hon halt runtom både högt och lågt vid böjprov, och initial diagonalhälta VB - HF. När vi väl upptäckte snedheten och rättade den försvann ledinflammationerna. (Dock återkom de när hon blev sned igen).

Tyvärr har hästen nu rtgförändringar fram lågt (strålben och hovbrosk), om detta är något som skulle kommit ändå, eller om det beror på att hon så länge gick och överbelastade framdelen (pga sned och ont bak samt växte och var överbyggd) vet ju ingen.

För henne när det väl varit igångsättningsdags så har en 'snabbare' igångsättning fungerat bättre än 'skritta igång långsamt'. Ju snabbare man kunnat komam till ordentligt jobb, i form, och flytta bak vikten och hon bär sig korrekt dessto bättre. Så hon har ganska snart i igångsättningen fått börja trava och galoppera, i gengäld då korta pass. Dock så det fungerar fint på vissa hästar, medan det på andra blir ren katastrof. Samma med vila, vissa hästar mår bäst av lång hagvila, andra kan gå från ohalta och fräscha till knackiga överallt av vila, det beror helt på vad det är som felas dem etc. (Jag har en T-märkt herre som totalt rasar ihop av vila, han mår absolut bäst av att gå kontinuerligt, men på en anpassad nivå)

Ang behandla flera leder så anser jag att i ett sådant fall som ditt så är det berättigat, däremot kan man ju diskutera med vet om att exvis spruta i blodet istället, om det är lämpligt. Men man ska vara medveten om att det är symptombehandling, men det är ju tyvärr så att ibland måste man behandla just symptom medan man letar grunden, och man måste ofta behandla sig igenom symptomen för att hitta grunden. I min dams fall hade vi ett tag hyperkort period mellan behandling och ÅB, för att se var det 'föll först' t ex. Säg att du behandlar, efter 1 månad är hästen lika halt som innan behandling. Svarade den inte på behandling, eller svarade den men blev halt igen? Det kan vara intressant att veta, samt var hältan först visar sig. Så då kan man t ex lägga ÅB 2 v efter behandling istället.

Sen, du själv tror inte det kommer gå, men tycker samtidigt att tror veterinären det går att behandla måste man ju tro på det. Det ska MYCKET till innan veterinären själv tar upp det här med utdömning, om inte djurägaren själv väcker frågan och öppnar dörren. Så förklara hur du känner och tänker för veterinären!

Frambenen är röntgade, men hu nu blir jag osäker, tror inte låga leder bak är röntgade...

Hon är kollad av equterapeut i sept-06, hon kunde ej då hitta ngt som tydde på låsningar/spänningar utan tyckte allt pekade mot bakknä o haserna ( vilket jag försökte säga när jag var på första klinikbesöket, men de var helt inriktade på hovleden hö bak)
Hade equterapeut ute precis nu innan klinikbesök och hon såg ju förändringen fr förra besöket, öm i hela ländryggen, magrat av, och pekade fortf på att det kom fr knä el has.
Hon har också fått massage under igångsättningen och hon kunde ej hitta ngn ömhet el spänning i musklerna.
Hon har vilat c:a 1 och en halv vecka fr ridning innan besöket- ringde direkt o bokade tid då hon blev halt hö bak igen...

Jag är kanske för negativ:crazy: Men som jag skrivit tidigare så är hon så svår o rida och med tanke på att hon fr början var stel i hela bakänden - svårt att jobba under sig, haft lätt att komma i korsgalopp ... Om jag ska vara ärlig har det känts som om jag plågar henne när jag ber henne om att gå i rätt form:(

Tack för att du orkar engagera dig - behöver alla råd jag kan få!

Kunde ni släcka all hälta nu på senaste besöket? Vilka leder bedövades då? (Dvs kunde ni säga om det kom från knäet eller hasen?) Att jag undrar är för att jag tre ggr behandlat bakknäna på valacken, utan större resultat.

Han rullade fast i boxen ioktober och fick en senskada på djupa böjsenan VB. Han reagerade dock även högt samt någonstans i mjukdelarna i kotan. Vi släckte först senskadan, ingen skillnad. Då släckte vi från kotleden och ner och viss förbättring men fortfarande halt, enligt vet såg det ut som typisk bakknähälta. Så vi släckte vä bakknä och hältan försvann. Vä bakknä behandlades. På ÅB var han halt på höger bakknä. Vi bedövade och hältan försvann. Hö bakknä behandlades. På återbesöket reagerade han i vä bakknä igen, och när vi bedövade den slog det igenom en hälta på VB istället. Ingen börjprovshälta utan allt rörelsehälta vid longering. Den här gången behandlade vi båda bakknäna.

På återbesöket tvärhalt VB, hästen hade också varit halt hemma i hagen, samt stått för sig själv mkt och varit deppig. Vet tyckte redan när jag berättade att 'det där låter mer som has än knä.

Vi släckte vänster hasled, och hästen ohalt, liten hälta slog igenom HF dock. Rtg av vä hasled visade ganska ordentligt spatt som inte funnits vid tidigare rtg. Den visad eäven tecken på yttre trauma, och mest troligt är att han i samband med fastrullningen fick ett slag mot hasleden, som triggade igång spatten. Att han varit helt ohalt från hasleden tidigare besök berodde helt enkelt på att han avlastat hasen på knäna (vet förklarade hur de genom att 'hänga' på knäna effektivt kan avlasta hasleden) och på så sätt kunnat hålla hasen såpass 'bra' att den inte bekymrade honom (han har en HÖG smärttöskel). Dvs att hasen är anledningen till att han reagerat i knäna innan, och även anledningen till varför det inte hjälpt behandla knäna.

Han behandlades i båda haslederna, och vi får se på ÅB om han svarat på behandlingen, annars är det godnatt tyvärr.

Men där pekade ju ALLT på knäna, och han blev ohalt när knäna bedövades, men det var inte knäna som var problemet egentligen, utan hasen. Men det tog ett tag med symptombehandling för att det skulle visa sig.

Vet egentligen inte riktigt om vet helt säkert kunde säga var hältan kom ifrån, men jag uppfattade det som om den kom ifrån knäna. Hon blev ju behandlad i hö has också, och det är det benet som hon har varit mest halt på hela tiden... När bedövning lagts i båda bakknäna i 2 leder ( vågar inte säga vilka = okunnighet...) böjde hon igenom i hasen o knäet som jag aldrig sett tidigare, fattade rätt galopp i båda varven och kom ej i ngn korsgalopp...

Men det kan kanske likväl vara i haserna, hon såg ju en tendens till spatt förändring på röntgen i båda haserna , men trodde inte att det var orsaken..

Du har gått igenom mycket med din valack! Hoppas det går bra för er!!!

Okej, du får fråga nogrannare på ÅB om han inte är bättre då (fast det hopaps jag såklart!). Lite förvånad att inte båda haserna behandlades, men veterinären kanske hade en anledning till det som inte framkommit här.

Fortsätt gärna rapportera hur det går!

om de nu är så att din häst blir bättre (vilket ja hoppas innerligt) så tycker ja att du bara ska jobba med markarbete en väldigt lång tid framöver, då slipper hästen få en ytterligare tyngd på sig! och att du ser hennes ben och hur hur sätter hovarna, för de är ju lättare att se än att känna enligt mig.
ja är en stor stödjare till markarbete därför att ja också tycker att ja kan vara mer noggrann med vart dom ska sätta fötterna och så, de blir mer intensivt för hästen att träna på "rätt sätt"
hoppas du fatta va ja mena och så, de blev lite grötigt =)=)

tusen lyckoönskningar till dig och din vän

En liten tanke - vilken är hästens bästa gångart, trav eller galopp?

Ja om hon blir bättre så blir det ju att jobba henne fr marken först-det kommer att ta tid att bygga upp henne efter allt detta...

Tror traven är bättre än galoppen, men svårt o säga.. Hon har ett väldigt stort steg i alla gångarterna...

Visst är det intressant att försöka bena ut problemet, men i slutet på dagen är ändå frågan; hur mycket orkar du? Hur många gånger kan man försöka sätta igång en trasig häst utan att gå sönder själv?

Man MÅSTE faktiskt inte orka. En sak som är säker: en död häst lider inte. Jag var mot slutet väldigt osäker i några veckor, när kamelen sedan inte ens kunde gå på bete, trots behandling, då var det ett lätt beslut.

Men då hade jag själv redan hittat min botten.

Tanken på att försöka sätta igång henne ( om hon blir bättre) känns förfärlig, hur ska jag veta att hon inte har ont ngnstans , hon måste ju ha en väldigt hög smärttröskel...
Men är det verkligen så att jag måste fråga vet ang vidare behandling? Är det inte de som ska ta avgörandet när de ej kan behandla mer ???

Tanken på att försöka sätta igång henne ( om hon blir bättre) känns förfärlig, hur ska jag veta att hon inte har ont ngnstans , hon måste ju ha en väldigt hög smärttröskel...
Men är det verkligen så att jag måste fråga vet ang vidare behandling? Är det inte de som ska ta avgörandet när de ej kan behandla mer ???

Veterinären har ingen skyldighet att säga stopp förrän det är ett djurskyddsärende, dvs att det inte är förenligt med svenskt djurskydd att fortsätta. T ex att hästen kommer ha höggradig smärta resten av sitt liv eller liknande.

Men hela jäkla gråzonen fram till dess har de ingen skyldighet att säga till djurägaren att 'det här är bara att lägga ner'. Vissa veterinärer gör det ändå, många gör det inte utan väntar på djurägarens initiativ innan de säger något. Tänk på att veterinärer inte är psykologer, de måste alltid fungera lite som sådana, men många drar sig för att tala om för en djurägare att det är dags att ta beslutet om att avliva ett älskat djur, för djurägarreaktionen kan bli så kraftig.

Två exempel:

1. Sto med autoimmun sjukdom, led väldigt och det gick bara utför. Jag ringde och pratade med vet och gav rapport om helgens händelser och utveckling. Vet tyckte att ' ja då är det nog bara att köra henne med djurambulans till Ultuna och så får hon stå på intensivvård där och så får de ta ett bukpunktat etc'. Jag svarade med att 'jag vill att du pratar med försäkringsbolaget, det räcker nu, prognosen är skit, hon lider och det går ju bara utför'. Vets svar: Jo jag tycker också att det är det bästa att låta henne slippa, men jag vill inte ta upp det för jag visste inte hur du skulle reagera. (Försäkringsbolagets chefsvet gav 4 h senare via telefon tillstånd till omedelbar nödslakt av djurskyddsskäl).

2. 14 år gammal hund, oförsäkrad. Sedan 3½ år tillbaka diagnosticerad med njursvikt, fick då ett halvår kvar att leva. Har dock varit helt symptomfri på medicinskt foder. Kommer in akut och är mkt medtagen. Hunden har förutom njursvikten väldigt mycket godartade tumörer som dock kraftigt ökar i omfång och antal. Blodprov tas och njurvärdet är så skyhögt att mätaren inte klarar av att mäta det utan slåt i taket.
Veterinären kommer in och meddelar att njurarna har kollapsat helt, och delger provresultatet. Och säger sen, om än ganska tveksamt 'Man kan ju prova att behandla, lägga in henne och lägga henne på dropp och medicinera'. Matte tycker 'nej, stopp, ingen behandling. Hon har haft 14 goda år, och hon förtjänar att få somna in snabbt och smärtfritt'. veterinären drar en hörbar suck av lättnad och tycker att 'du fattar helt rätt beslut, även om de blir bra av behandling så är det månader man köper dem, och det finns ingen garanti att det blir bra. Det som är bäst för henne är att hon får somna in nu'. Hunden avlivas tio minuter senare.

men där ser du hur otroligt LÅNGT inne det sitter för dem att själva ta upp det.

Just därför är jag närmast avlivningsfanatisk ibland och snudd på TJATAR på veterinären om 'är det verkligen någon ide?' i tveksamma fall..

Råkade ut för något liknande på min valack för ca 10 år sen, då han var 13-14 år. Han blev halt och behandlades i kotleden på ATG-klinik, han blev först bättre men sedan sämre igen (utan att ha blivit igångsatt). Behandlades i ytterligare två omgångar(sprutades med både tuppkam och cortison) med samma resultat.

Då han inte blev bättre bestämde jag mig för att få honom utredd ordentligt och åkte ner till Ultuna (det var 60 mil enkel resa, annars hade jag åkt tidigare). Veterinären kunde först inte se att hästen var halt (tyckte att han var lite stel, men inte mer än man kunde förvänta sig i den åldern), men när han började böja igenom var han halt inte bara på alla fyra, utan i varenda led vet. böjde...

Han scintades och visade då reaktion i kotlederna runt om, framknän, hasar och tom. i svansen (och nej, jag tror inte att han hade suttit på den). Veterinären var väldigt bra, och talade direkt om att det inte var någon idé att behandla och att prognosen som brukshäst var väldigt osäker. MEN han sa också att man inte ska underskatta naturens egen läkeförmåga, och rekommenderade mig att "släppa hästen i en hage i ett halvår" (om jag hade möjlighet) och "se vad som hände".

Sex månader senare var hästen som ny igen, sattes igång, kollades igenom av chiropraktor och veterinär och blev helt friskförklarad. Han är nu 24 och fortfarande fräsch.

Något säker diagnos kunde inte ställas, så jag vet inte vad det var han drabbades av, men den troligaste hypotesen är att det var ett virus som satte sig i lederna, och att det hela utlöstes av en muskelskada han drog på sig, strax innan hältorna kom.

Det är förstås inte alls säkert att din häst lider av något liknande, men kanske värt att höra sig för med din veterinär? Ibland kan det vara värt att ge dem en rejäl chans att läka själva istället för att behandla för mycket (givetvis i samförstånd med veterinären!). Jag hoppas att det går bra för er!

(Ledsen att inlägget blev lite långt, det kunde inte hjälpas...)

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
922
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 687
Senast: Sirap
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 220
Senast: Unhappy
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 264
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar