Halt och svajig häst.

TwiggyM

Trådstartare
När jag kom ned till stallet i morse för att släppa ut hästarna hade mitt ena sto ett mkt konstigt beteende.
Till en början trodde jag det var en "vanlig" hälta. Hon ville inte stödja på höger bak utan liksom hoppade fram om man vände henne. Kände igenom ben och ovar utan att hitta någonting.
När jag väl ledde ut henne ur stallet var hon fortfarande ovillig att lägga tyngd på höger bak men hon gick nu mer på den än innan.
Däremot är hon nu svajig i hela bakstället!
Det är som om båda bakbenen fungerar dåligt, svårt att beskriva då jag aldrig sett ngt liknande förr.

Efter någon timme i en plan och hyfsat torr hage går hon bättre. Hon är piggg och travar lite grann samt äter som hon skall dock stödjer hon inte helt på höger bak och när hon går ser det ut som om hon går i djup lera. (Kan inte beskriva det bättre än så.)

Någon som har någon aning???
Skall självklart kontakta vet. men avvaktar en stund.

Bakgrund: Det är ett PRE sto, i Sverige sen sommar -06.
Vi håller på med inridningen så hon tränas väldigt försiktigt, igår gick hon bara i hage.

Mina egna funderingar går från allt till korsförlamning till någon form av konstig allergichock till butolism (stavning?)-har ingen aning om hur det senare yttrar sig dock, var bara en tanke.

Om någon har tankar kring detta- SKRIV!

Sv: Halt och svajig häst.

hej! min syster gick omkull med sin häst för en vecka sedan och då blev han precis så som du beskriver att din är. hästen kan ju ha gått omkull i hagen utan din vetskap1
men nu säger jag ju inte att det är samma problem din häst har men de har samma "symtom" och på våran häst blev bättre och bättre varge dag och nu märks det ingenting på honom.
mvh

det kan vara allt möjligt. min häst fick precis dom symptomen då han fick fång, det började på ena bakbenet..

En häst i vårat stall hade liknande symtom, hon gick knasigt med bakbenen, som att hon trampade vatten. satte ner hoven och drog bak den igen. Men det är bara på hårt underlag. i hagen och ridhuset går hon normalit. Vet trodde de kunde vara en nervskada som satt centralt i korset på henne, orsakat av ngt hon ätit. hon blir bättre å bättre.

De kan se väldigt svajiga ut om de har rejält ont också, av tex en hovböld. Kan se ut som om de inte kan hålla balansen.

Det kan som sagt vara vad som helst.
Tycker du borde kontakta en veterinär, åtminstonde rådfråga vad det skulle kunna vara - om det inte kommer tillbaka.

Korsförlamning är inte säkert, då brukar hästarna visa ett stort obehag, eftersom det gör ont.
Min häst, världens snällaste, hade en väldigt lindrig korsförlamning och hon låg-reste sig-låg osv plus att hon bet mig för att hon hade så ont :crazy:
Däremot hade hon itne problem att gå. (förutom stelhet)

Otäckt. Det värsta är att om du avvaktar, så kommer problemet säkerligen gå över och du kommer inte få reda på orsaken till problemet. Kanske kommer din häst kringgå problemet genom att (över)belasta andra muskler, såsmåningom får du andra följdproblem med hästen.

Min ena häst hade för några år sedan svajjig bakdel. Vi fick aldrig reda på vad det berodde på. När vi efter två veckors fick tid för en neurologisk undersökning på SLU var hästen symptomfri. Men han gick ofta och tappade baken och var obalanserad.

En annan häst var plötsligt blockhalt i hagen, fick henne inte därifrån. Tillslut fick vi "dra" loss henne till stallet. När veterinären kom var hon OK och efter några dagar tränade vi som vanligt.

Märkligt. MEn det kan vara tillfälliga trauman eller kramper? Växtvärk? Ang. botulism så analyserades hösilaget av veterinär..inget fel med käket. Jättesvårt och diffusa problem, undersök allt möjligt som kan va fel. Om hästen blir bra/normal är det bara å köra på och hålla tummarna. :smirk:

...om det inte framgick så tycker jag att du ska kontakta veterinär!!!

Hon har nu gått i hagen under dagen med ordentlig tillsyn. Svajigheten är borta och nu är det bara som en vanlig hälta i bak. Hon vill inte vätta ned höger bak ordentligt. Vi har snackat här hemma och misstänker sträckning?

För ett par dar sen bytte hon hage till en lite backogare variant, med vädret som varit är det ju inte omöjligt att hon halkat och sträckt sig.
Har inte ringt eftersom de enda som går att få tag på är distriktarna och min erfarenhet av dom är att jag själv kan mer :mad:

Ringer vår ordinarie hästklinik i morgon bitti oavsett om det är borta eller inte.
Tack för svaren. Uppdaterar imorrn. Mystiskt iallafall.

Idag kom veterinäre ut och konstaterade det jag redan trodde mig veta.
Troligtvis en sträckning högt upp ovanför knät, dvs i bakdelen någonstans. Lugna promenader samt haggående för att se om det blir bättre under veckan.
Svårt det här medf att ta ut veterinär. Jag själv hade ordinerat exakt samma sak till hästen men bara för säkerhetsskull tar man ut vet. o betalar...jaja gjort och klart. Hoppas hon blir bra snabbt.

Hur har det gått? Är hon OK nu?
Ja, det är surt att ta ut veterinär "för ingenting", man vill ju att dennes expertis ska tillföra något!
Vet du något om värmekamera? Det kanske fungerar, att lokalisera ett skadat sena/muskelområde, men jag vet inte hur djupt man kan "se" med kameran..?

Hon går i hage och är fortfarande halt på ena bak. Dock går hon bättre på det nu. Fortfarande ingen feber, pigg och glad o äter bra. Hon rör sig bättre efter lite uppvärmning. Det går åt rätt håll så vi avvaktar.

Jag tänker också, liksom någon annan här, på fång. I många fall ser det just ut som om hästen är svag i baken vid ett fånganfall. Det att hästen vänder konstigt är också ett fångsymptom.

Hoppas innerligt för din och hästens skull att det är något annat!

Känns inte som fång. Har två stora hästar som haft (har)fång, tillfrisknade men jag har gett dom betesförbud på livstid,de har inte varit samma symtom. Dock är det ett roligt litet helvete :(

Veterinär klämde på hovarna. Visade ingen smärta samt har ingen puls.

Mitt PRE-sto som kom hit i höstas var en riktig snubbelfia i hagen ibörjan. Våra hagar är också kuperade med en del små bergknallar här och var, men mina halvblod har gått i dessa hagar sedan 2002 och aldrig skadat sig. När spanjorskan kom delade jag av hagen och hägnade ut de värsta bergknallarna, men hon lyckades i alla fall göra ett par praktvurpor med lindrig sträckning som följd under den första månaden. Nu verkar hon dock ha lärt sig och tar det lite lugnare. Får uppfattningen att hon inte alls är så van vid bergig och kuperad terräng som jag trodde (hon kommer från en liten bergsby i norra Spanien). :crazy: Hoppas din häst blir bättre snart!

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 068
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 084
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 385
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka