Halt, men bara i trav.

mimmipigg

Trådstartare
Vårt halvblod har blivit halt, det kommer och går men är alltid bara i trav.
Han är inte svullen eller öm, han är masserad och palperad från golvet och upp i bogen ingenstans markerar han det minsta obehag. Han är inte öm i hovarna skoddes idag och har jättefina hovar, något låg i trakterna fram.
Han är stor och grov i kroppen.
I skritt markerar han inte det minsta varken på slätt underlag eller grusväg.
I trav markerar han rejält men i galoppen är han ohalt.
Vi lyckas inte bestämma vilket framben han markerar på (vi är många som kollat).
På måndag får vi ut vetrinären igen, men är det nån här som har nån hypotes vi skulle kunna arbeta utifrån?

Då skall ni kolla på bakbenen, företrädesvis det diagonala bakbenet så hittar ni säkert något där.

Det var ungefär så vår häst hade det. Vid klinikbesöket konstaterades hovledsinflammation.

Hon var en smula varm i den framhoven, men inte mycket. Ömmade ingenstans.

Jag tippar också på någon ledinflammation. När min häst hade hovledsinflammation så hittade jag ingenting. Ohalt i skritt och ½ grad i trav.
Hittar man inga yttre symptom så brukar jag ringa till en klinik eftersom veterinärer som kommer till stallet inte hittar så mycket mer.

Tack för svaren!
Jag håller också med om att det är svårt för distriktsvetrinären att ge en diagnos men provar det först eftersom vi har 30 mil enkel resa till närmsta klinik :crazy: så man drar sig i det längsta...

Min systers häst har varit halt till och från under en lång period. Han kan vara rejält halt en dag för att sedan vara ohalt i flera veckor, halt i en timme, sedan ohalt osv.

Första klinikbesöket gav inget, då hade han nämligen blivit ohalt igen och regarerade inte heller på böjprov.

Vid ett nytt försök var han ordentligt halt och då visade röntgen att han hade förbroskning vid två halskotor, och dessa förbroskningar trycker ibland på nerver som gör att han får ont.

Detta fenomen är tydligen dock ganska ovanligt, så vi får väl hoppas att det inte är något sådant din häst har. Men det behöver ju alltså inte sitta i benen (e. bog el. kors)bara för att han visar hälta.

Rent allmänt så är det nog svårt för en distriktsvet. att hitta något, det låter ju som att ni skulle behöva tillgång till de hjälpmedel som finns på en klinik. Men med tanke på avståndet kan jag ju förstå att ni vill prova hemmaveterinären först.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 613
Senast: bellala
·
Hästvård Min älskade häst har varit halt nu ett bra tag och trots stort förtroende för min veterinär hade det varit skönt att höra andra...
Svar
8
· Visningar
2 248
Senast: lett
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 678
Senast: Karminnie
·
Hästvård Skall försöka få med allt rätt här (kommer nog bli långt) :) Jag fick ett fullblod förra året i april, han är nu 9år. Han har har haft...
Svar
18
· Visningar
2 802

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka