Sv: Halt med sitsen
Två tips som båda fungerar utifrån att ditt mellangärde stannar hästen
-
Jag tänker att jag har ett energicentrum en liten snutt nedanför naveln. I en framåtmarscherande skritt så "strålar" det ur detta centrum i en bred energistråle (ungefär som i ett trubbigt V dock - dvs en ganska smal "tratt "vid magen, bredare ju längre ut från kroppen man kommer).
Vill jag göra en halvhalt så kniper jag igen energistrålen litegrann. Hästar som i sej själva är energiska brukar tycka om att få en "förvarning" om att de ska göra halt - en "halvhalt" kan vara på sin plats där. När jag gör halt så stänger jag helt igen energistrålen, suger in all energi i magen och behåller den där.
Viktigt är dock att använda sej av sin andning och att bibehålla en låg tyngdpunkt - det funkar inte om man samtidigt drar upp andningen i halsgropen.
Nästa tips kombineras med det övre eller görs för sej -
jag tänker att jag trycker händerna mot en tänkt vägg (får samma effekt i mellangärdet som om man ska skita
) samtidigt som jag eventuellt suger in hästens rygg inunder rumpan, eller eventuellt "gömmer svansen" under rumpan.
Vettigt är att använda sej konstruktivt av andningen och se till att släppa ut magen vid inandning och låta magmusklerna dra ihop vid utandning (samtidigt som man tänker låg tyngdpunkt och fjädring i fötterna) - tids nog kan det räcka med en utandning för att göra halt!
Jag hade en häst som någon "nogsamt" hade tutat i att all tygelverkan innebar "Lägga sej på och springa fort som fasiken!" - då blev jag pinsamt medveten om hur handikappad jag var utan handen när det gällde halterna.