Halt med sitsen

L

Lord Peel

Hur lär man en häst på bästa sätt att göra halt men enbart sitsen.. tränar en del på det, men vet inte om jag gör rätt..

mvh Emelie

Sv: Halt med sitsen

Jag brukar luta mig bakåt och sluta följa hästens rörelse. DÅ brukar det funka för mig. FAst ajg rider bara barbacka.

Att luta sig bakåt har jag fått lära mig är framåtdrivande då¨man lägger över vikten på "bakbenen". Däremot när man rätar upp sig (någon millimeter framåt) är det lättare för hästen att veta vad den ska göra efter som att det stoppar rörelsen. Jag har inte heller ridit för en tränare som sagt, luta dig bakåt när jag ska göra helt heller ;) Sen stämmer det bra in med tankte på hästens anatomi och rörelse mönster. :D

Jag brukar lägga till skänklarna så att hästen får under bakbenen och luta mej lätt tillbaka och stänga handen nätt. Gör det ett par gånge så lär hästen sig. Låter lite dumt att lägga till skänklarna med det säger min tränare och hon har tränat svenska landslaget för häst. Så hon kan...

För att kunna göra en bra halt endast med sitsen måste hästen givetvis först vara väl genomarbetad och trampa in under sig, men det ser jag som självklart.:idea:

När jag gör halt med sitsen, gör jag först någon "halvhalt" genom att knipa med rumpan uppåt en aning (pincha), jag tenderar alltså att lätta ur sadeln. Sedan gör jag det en gång till kraftigare samtidigt som jag stannar upp i mitt bäcken och slutar följa med i hästens rörelser, givetvis håller jag hela tiden om lätt med benen. Detta tycker jag fungerar på alla hästar, men de kan behöva göra det några gånger om dom är vana att bli ridna endast för skänkel och hand.

Du gör så klart halter "med hjälp av handen" först, tänk på hur du sitter och hur du inverkar med hjälperna. Gör många halter, och gör många tempoväxlingar och övergångar, för det hela handlar om "timing", där det är viktigt att du vet vad du gör med dina hjälper. För det är bara när du vet vad, när hur, och varför du ska göra som ska göra för atrt få en reaktion i hästen, och framförallt hur du ska göra det bättre. Förr eller senare kan du plocka bort de grova handhjälperna och "bara sluta om och tänka halt"...

tack för tipsen :D ska testa allt.. det är bara det att jag tycker att olika hästar, (redan tränade av andra) är så olika inlärda. en islandshäst jag red en gång stannade direkt när man lutade sig en aning framåt, hon var väldigt känslig för det. och det fungerade jättebra. sedan så red jag ett rätt långt utbildat halvblod och hon saktade av direkt man satte sig bakåt en aning i sadeln. så det är därför jag är lite fundersan över vad som egentligen är rätt.. jag tycker iofs att det där med att luta sig en aning frammåt är en bra lösninge eftersom som du skrev att det hämmar rörelsen..
och nu när jag tränar en ny häst vill jag lära in rätt grej. :)

Två tips som båda fungerar utifrån att ditt mellangärde stannar hästen :p -

Jag tänker att jag har ett energicentrum en liten snutt nedanför naveln. I en framåtmarscherande skritt så "strålar" det ur detta centrum i en bred energistråle (ungefär som i ett trubbigt V dock - dvs en ganska smal "tratt "vid magen, bredare ju längre ut från kroppen man kommer).
Vill jag göra en halvhalt så kniper jag igen energistrålen litegrann. Hästar som i sej själva är energiska brukar tycka om att få en "förvarning" om att de ska göra halt - en "halvhalt" kan vara på sin plats där. När jag gör halt så stänger jag helt igen energistrålen, suger in all energi i magen och behåller den där.

Viktigt är dock att använda sej av sin andning och att bibehålla en låg tyngdpunkt - det funkar inte om man samtidigt drar upp andningen i halsgropen.

Nästa tips kombineras med det övre eller görs för sej -
jag tänker att jag trycker händerna mot en tänkt vägg (får samma effekt i mellangärdet som om man ska skita :p ) samtidigt som jag eventuellt suger in hästens rygg inunder rumpan, eller eventuellt "gömmer svansen" under rumpan.

Vettigt är att använda sej konstruktivt av andningen och se till att släppa ut magen vid inandning och låta magmusklerna dra ihop vid utandning (samtidigt som man tänker låg tyngdpunkt och fjädring i fötterna) - tids nog kan det räcka med en utandning för att göra halt!

Jag hade en häst som någon "nogsamt" hade tutat i att all tygelverkan innebar "Lägga sej på och springa fort som fasiken!" - då blev jag pinsamt medveten om hur handikappad jag var utan handen när det gällde halterna.

När man lutar sej framåt "låser" man sin SI-led/SL-led (förhindrar rörelse) = stoppar upp bäckenet så det är fullt logiskt att det fungerar :D
Men på många hästar fungerar inte detta automagiskt eftersom de är lärda att jaga ikapp tyngdpunkten när deras ryttare lutar sej framåt - det går bara fortare och fortare.

Senast ändrad:

när min häst var skadad och endast fick skrittas blev vår nya träning att kunna göra halt för sitsen istället :)

jag gjorde många haltero ch igångsättningar, och såg till att hon var framme för skänkeln för det första, samt svarade bra på halt "för handen"
därefter (eller ja, gjorde så hela tiden) gick jag över till att börja me att ge signal genom att krama om med överskänklarna (från strax över knäet, upp till mellangärdet) och räta upp mig, bli "stilla" i rörelsen.
i början funkade ju inte det, men jag började alltid med det för att sen ge handhjälpen.
sen satte jag igång i skritt med sätet igen (skänkel om hon inte tog sätet i början) och upprepade. MYCKET! och var noga med beröm så fort hästen gör det minsta rätt.

måste säga att efter ett par veckor blev min häst riktigt duktig, och det var en bra uppmärksamhetsövning när man var ute is kogen etc, för att hon inte skulle gå och stirra med en massa annat... :smirk:

vad jag har förståt av centrerad ridning, så ska man tänka att man ska dra "in svansen". Man lutar bäckenbenet lite bakåt, vilket ska få hästen att trampa under sig och bli mer samlad i avbrottet/halten. Det funkar för mig iallfall:)

Liknande trådar

Träning Hej! Ni som bor i norrland. Hur gör ni med broddar? Vi har jätte ojämt väder ute just nu. Men har varit uppehåll på halkan på ca 1,5...
Svar
4
· Visningar
256
Senast: Jeps
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
797
Hemmet Ska göra årets tråkigaste inköp, en ny toalett! Men jag blev osäker på om man får med allt man behöver när man köper toalett eller ska...
2
Svar
30
· Visningar
2 172
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?