Halt igen...

MissourisTopsanna

Trådstartare
Jag blir inte klok på detta. Tror det är tredje gången under ilos liv, han är 3år, som han blir halt på samma ben.. Han är tidigare röntgad, armbågar, bogarna, rygg höfter osv. Då han haltade höger fram. Man hittade inget, allt såg fint ut. Flera ortopeder har kolla på bilderna. Det har försvunnit med vila (detta var ett år sedan ungefär). Man tror att det är en gammal sträckning som rivits upp. Men hur undviker jag det ? Han haltar ej konstant, och det uppstår alltid när jag börjar konditionsträna honom, alltså joggande bredvid cykel längre sträckor. Hältan artar sig så att han går normalt, och så tappar han som fotfäste med högern, går normalt, och tappar fotfäste, alltså att musklerna typ ger vika när han stödjer på det ibland. Vad hade ni gjort? Uppsökt veterinär ännu en gång då dom ej hittat något föregående gånger?

I vintras när vi jobbat med drag har han ej visat någon hälst. Sista var det när vi hade intensivkurs i agility, och nu när jag börjat konditionsträna honom vid cykeln. Jag låter honom bara jogga, ej galoppera.

Vad hade ni gjort?

Ja
Jag blir inte klok på detta. Tror det är tredje gången under ilos liv, han är 3år, som han blir halt på samma ben.. Han är tidigare röntgad, armbågar, bogarna, rygg höfter osv. Då han haltade höger fram. Man hittade inget, allt såg fint ut. Flera ortopeder har kolla på bilderna. Det har försvunnit med vila (detta var ett år sedan ungefär). Man tror att det är en gammal sträckning som rivits upp. Men hur undviker jag det ? Han haltar ej konstant, och det uppstår alltid när jag börjar konditionsträna honom, alltså joggande bredvid cykel längre sträckor. Hältan artar sig så att han går normalt, och så tappar han som fotfäste med högern, går normalt, och tappar fotfäste, alltså att musklerna typ ger vika när han stödjer på det ibland. Vad hade ni gjort? Uppsökt veterinär ännu en gång då dom ej hittat något föregående gånger?

I vintras när vi jobbat med drag har han ej visat någon hälst. Sista var det när vi hade intensivkurs i agility, och nu när jag börjat konditionsträna honom vid cykeln. Jag låter honom bara jogga, ej galoppera.

Vad hade ni gjort?

Jag hade slutat med att konditionsträna bredvid cykeln om det är det som gör att han blir halt. Sen skulle jag höra med ortopeden om de kan rekommendera en bra fysioterapeut/sjukgymnast (många djursjukhus har ju sådana på djursjukhuset) och vad du kan göra för att stärka hans muskler.

Ja

Jag hade slutat med att konditionsträna bredvid cykeln om det är det som gör att han blir halt. Sen skulle jag höra med ortopeden om de kan rekommendera en bra fysioterapeut/sjukgymnast (många djursjukhus har ju sådana på djursjukhuset) och vad du kan göra för att stärka hans muskler.

Har varit i kontakt med sjukgymnast. Slutade med agility och började jogga han bredvid cyklen på grusväg istället för att galoppera bredvid cykeln. Gick vattentramp. Är inte allt för imponerad av sjukgymnasterna här... Har varit hos en ortoped i Finland som är väldigt duktig, han ska att jag ska stärka hunden genom att ha honom lös i skog och mark. Men det tycker jag inte räcker för att bygga upp konditionen inför vintern då han ska dra. Men jag får försöka få tag i en båt och hålla mig till simning då kanske. Men något är fel anser jag om jag ej kan jogga min hund bredvid cykeln utan att han ska bli halt ;/

Kan du inte cykla med honom lös i skogen? Det kanske blir för statiskt för honom att springa bredvid hela tiden? :)

Kan du inte cykla med honom lös i skogen? Det kanske blir för statiskt för honom att springa bredvid hela tiden? :)

Jo det brukar jag göra men han ser ju cykel som jobb, så han börjar ju automatiskt jogga bredvid cyklen även fast han är lös. Han är ingen hopp och lek gör som du vill hund, utan han vill göra det jag gör. Hoppar jag och busar ja då gör han det, men cyklar eller springer jag så joggar han statiskt bredvid framför eller bakom.

Jag tänkte jag bara tar koppelpromenader nu i två veckor och finslipar på de lugna lydnadsmomenten. Sen börjar jag om med fysen och kör endast simning och långpromenader i skog och mark då han slutat halta. Men det ligger ju och gnager i bakhuvudet då han blir så lätt halt och alltid i samma ben. Men veterinärerna har verkligen gått igenom hela hunden. Eventuellt om det kommer tillbaka igen att jag åker till Strömsholm och låter dom göra en ny koll och se ifall dom kan hitta något. Dom har ju kollat på hans plåtar. Men dom är ju bättre generellt sett med hältundersökningar upplevde jag när jag åkte dit med ynken.

Jag förstår, då blir det ju svårt…
Är tårna röntgade på honom?
Min kompis jämte gick med en diffus hälta som kom och gick, och det visade sig vara ett brott i tån som låg dumt och som gick upp vid hårdare ansträning.

Jag förstår, då blir det ju svårt…
Är tårna röntgade på honom?
Min kompis jämte gick med en diffus hälta som kom och gick, och det visade sig vara ett brott i tån som låg dumt och som gick upp vid hårdare ansträning.

Strömsholm låter väl som en bra idé då de har både CT och MR. Många skador syns till exempel inte på vanlig röntgen. Någon orsak finns det ju, hittar man inte den får man väl medicinera och nöja sig med att hunden är smärtfri?

Tårna är inte röntgade.. Det är nog det enda stället vi missat med röntgen så det är väl där det ska sitta då ;) Ynk hade ju en fraktur i sesambenet i tåleden, tyckte inte det artade sig på samma sätt men men vet ju inte! Jag är väldigt emot att medicinera före jag fått utrett vad jag medicinerar mot. Men jag, vi får väl se vart det leder. Något måste göras :) Jag ska börja med att ge det två veckors vila nu och sätta igång honom försiktigt. Men önskar dom ville tala om exakt vart dom har ont.

@MissourisTopsanna Ja, det kan nog vara idé då :) Är det ett brott som lätt går upp kan det ju i så fall vara läge att amputera en tå. Om det inte är det kanske det kan vara värt att kolla upp en bra fysioterapeut?

@Migo Inte helt ovanligt på de ställande jakthundarna heller.. Det blir en del tvära kast när man skäller älg i flera timmar:p

Eftersom han drar på vintern så skulle han ju kunna dra även på sommaren. Weightpulling som fysträning är bra. Det man ska tänka på är att aldrig dra på asfalt/betong eller liknande. Man skaffar en weightpullsele och låter hunden dra max 10% av sin vikt de första gångerna. Väger hunden t ex 20 kg så är det max 2 kg. Sen ökar man på lite i taget tills det blir lagom tungt, så att hunden får ta i lite men inte så den går o stretar. Man går en vanlig koppelpromenad med hunden på grus/gräs i cirka 15-30 minuter. 1-3 gånger per vecka kan man göra detta, men aldrig 2 dagar i rad. Om man går i mjuk sand ibland, så måste man minska vikten lite. Man kan även dra i vatten vid strandkanten.

Nu när jag tänker på det.. I lydnaden har han alltid haft pallnitande ställanden i inkallning, alltså han har sprungit full fart och stannat på stället. Hur mycket jag än försöker få fram dem igen är det som att han har börjat sakta in i ställandena för att slippa pallnita. Det kan ju ha med detta att göra? Att det helt enkelt ont att göra sådana ställanden.

Han har i alla fall gått koppelpromenader igår och idag, och hältan är som bortblåst på den här korta stunden. :confused:

Jag förstår inte vad du menar?
Tomas har tom hjälpt hundar som har varit utdömda av vet. Han har en otrolig kunskap och som sagt, jag skulle absolut ge det ett försök.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Malinois hane på 2.5år var ute ihop med två av dom andra hundarna varav ena är en schäfer på 36kg och han själv väger väll en...
Svar
10
· Visningar
2 612
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 475
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 367
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 115
Senast: Janni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur