Halt i vändningarna?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare cillaozantos
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 3 729
C

cillaozantos

Är förtvivlad över min pålle! Allt började med en hovböld som inte ville ge med sig, åkte till klinik och de tömde den. Hästen var fortfarande halt i vändningarna, så vi åkte tillbaka till kliniken, de röntgade och bedövade hoven. Det visade sig att det var en liten kanal upp till kötthoven som gjordes ren. Fortfarande halt i vändningarna.
Sen skoddes han med en sula och de blev bättre. Sen trampade han av den skon och en ny slogs på, och blev halt nu igen men bara när jag vänder hästen inte på rakt spår.
Är det någon som haft liknande problem? Kliniken tycker jag ska ge det tid men för guds skull det har hållt på i 3 månader nu snart!! Tre besök på klinik som inte gett något och olika hovslagare har tittat på han. Hopplöst!!

Sv: Halt i vändningarna?

Är hoven röntgad? Min häst hade hovbensinflammation, antagligen orsakad av en hovböld. Detta såg de på röntgen. Nu hade min iofs en knäskada också så han var svårt att diagnostisera.

De tog fem plåtar på hoven och det enda som syntes var den lilla kanalen upp. Dock var han okej när de bedövande honom! Fast han var ju bra nyligen men blev dålig nu igen...

Tack för svaret!

Men när togs de senaste plåtarna? Hur länge sedan konstaterades kanalen?
Kanske den behövs tömmas igen?

Om hästen nyligen tappade skon, hade jag behandlat det som en hovböld igen (ta av skon - våtvarmt omslag ett par dagar), annars hade jag bytt klinik eller veterinär. Hur länge är det sen skon slogs på igen?

Reagerar hästen på visitertång? Är den mer halt i något av varven? Värme/puls?
För min häst har det kunnat dröja upp till 2 v från tappsko till att symptom börjar synas, och då har det fortfarande tagit ett par dar med våtvarmt omslag innan hästen blivit bättre. Då har hon inte heller haft värme/puls, endast rörelsestörning i vändning åt ena hållet ibland, och inte känslig för visitertång, så hovbölder kan vara ordentligt luriga. Om det var länge sedan hästen tappade en sko hade jag åkt in för att röntga igen.

En häst som jag haft fick en hovböld som tömdes ett par gånger, hon fick hovbeslag, hon var halt och mer el mindre svullen varje dag.
Efter 2-3 månader var det inte bättre åkte in till AGT klin för 5e gången, då konstaterades att hon troligtvis hade hovinflammation, den satt i 2 månader!! Jag höll på att bli galen.
Från oktober-februari, i början av mars red vi igång henne (på vetrinärens order fast man såg en liten rörelsestörning) - visade sig i slutet av mars hade blivit halt på det andra frambenet pga. hon överansträngt det iomed att hon belastat det extra på den friska sidan i 5 månader. Sen fick vi nog av vår "ATG klinik "granne" - bokade tid till på SLU i Uppsala 40 mil dit o lika långt hem.. En lång historia där oxå... Nu är vår mkt fina tävlingshäst ett avelsto:) med det som började som hovböld:(

De tog fem plåtar på hoven och det enda som syntes var den lilla kanalen upp. Dock var han okej när de bedövande honom! Fast han var ju bra nyligen men blev dålig nu igen..

Du bör främst bena ut hur lång tid det tog innan den blev halt i vändningarna efter att den nya skon sattes på. D bör oxå bena ut hur lång tid det tog från det att den tappade skon med sula tills den nya kom på.

Försök alltid att delge allt så utifrån historik så noga som möjligt, sedan förstår jag inte vilken klinik som fortfarande anser att endast röntgen ska anses som fullvärdig utredning.. Mjukdelar,ligament och senapparatur går inte att utreda via röntgen.

En stilla undran, var sitter denna skada och på vilken hov, vilket varv är den halt i vändningarna?

Då ska vi se så jag får med allt. Det är vänster fram och det är i vänster vändning han visar ömhet (alltså när belastningen drabbar hoven). Kliniken har uteslutit allt annat och påvisat att det kommer från hoven. 5 plåtar tog de på hoven och det var en liten kanal från hovbölden.
Sista besöket en månad sen kom han hem halt igen från kliniken och då sattes det på en sko med sula och 90% av ömheten vid vändingarna försvann. Sen trampade han av sig skon efter 12 dagar, gick utan i 2 dagar. Skon slogs på utan sula och hästen halt igen i vändningarna. Skon togs bort 4dagar efter det och slogs på igen med sula och där är vi idag!
Han har ett stort hål efter bölden och de verkade ganska mycket där på kliniken för att avbelasta hoven från tryck men det är ju ett tag sen nu. Han är inte varm i hoven och går bra på rakt spår. Dock verkade han ha svårt för att lägga sig ner när han skulle rulla sig när han hade den hoven längs fram, han försökte flera gånger men något tog emot. Tack alla för era svar!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 953
Senast: Missemus
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: animalasia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
569
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka