Sv: Halt i en månad
Även till andra:
Att ta ut en vet om hästen varit halt i 2-3 dagar tycker jag är att överdriva, naturligtvis beroende på hur allvarlig hältan är och vad den beror på. En överkotning eller vrickning läker ut av sig själv, men känns och syns i några veckor, då man självklart låter hästen vila (i hagen om den håller sig lugn, annars i box). Om ingen förbättring syns då är det dags att åka till veterinären. Är hästen svullen, varm, ömmar odyl kontaktar man naturligtvis vet genast, men så var det ju inte i det här fallet.
Till TS:
Att börja prata om att ta bort en häst för att den visat hälta i en gångart i en månad är ganska överdrivet. Jag utgår från att hästen vilat sedan du upptäckte hältan, och den har ändå inte blivit bättre. Visst är det bra att det kommer ut en vet till dig, men en hältutredning behöver göras på en klinik. Ingen vet vill stå och spruta i leder i ett stall eller på en gårdsplan, infektionsrisken är alldeles för hög. Och när man då lokaliserat hältan vill man ändå röntga för att se vad som finns i leden. Vila har du ju redan provat, så då tycker jag att gårdsveterinären har spelat ut sin roll redan.
Min gamla häst blev halt som 25-åring. Hältutredningen gav till slut att hon hade artros i sina bakknän, vilket var åldersrelaterat och ganska normalt. Trots detta svarade hon bra på behandling, blev ohalt och kunde ridas och tränas i ytterligare några år. Hon fick då tillskott av glukosamin, och för henne räckte det. Det jag vill säga är att en utredning alltid lönar sig, då får man svar och kan agera därefter. Jag visste att min hästs artros inte gick att bota, och att den skulle bli värre, men det dröjde några år innan det blev dags att ta bort hästen, och då var det andra anledningar inblandade också.