Halt i en månad

N

NickDaloy

Min 22 åriga häst har varit halt i en månad, vet inte vad det är. Hon haltar i trav, men inte skritt. Inte öm eller svullen. Är olycklig pga detta, vill inte ta bort henne. Hon har aldrig haft problem innan. Är orolig att hon fått atros eller vad det heter.
Vet ska komma och vaccinera snart, så han kommer ändå.

Sv: Halt i en månad

Hade jag varit du hade jag ringt ut vet. omgående!

Du borde ställt den frågan till en veterinär för flera veckor sen. Dvs att du har väntat alldeles för länge med att kontakta vetten...

Du borde tagit ut denne omgående och passat på att vaccinera samtidigt istället för att som nu göra tvärt om :cool:

Min 22 åriga häst har varit halt i en månad, vet inte vad det är. Hon haltar i trav, men inte skritt. Inte öm eller svullen. Är olycklig pga detta, vill inte ta bort henne. Hon har aldrig haft problem innan. Är orolig att hon fått atros eller vad det heter.

det kan vara precis vad som helst. det kan bara en veterinär, inte vi, ta reda på. ju längre hon går på hältan, desto större risk är att det blir något riktigt allvarligt.

Som alla redan skrivit är det bara en veterinär som kan avgöra vad det är, inte ett forum på internet.
En tumregel är att ringa veterinär om hästen haltat ca 2-3 dagar.
Om hästen däremot är blockhalt eller hopar på 3 ben är det mer akut än så & vet ska tillkallas omedelbums.
Att hästen varit halt en månad gr ingen bra prognos, det hade kanske kunnat undvikas om du hade tillkallat vet tidigare.

Hon var inte halt när han var här sist, fick ta en ny grundvaccination pga av att passen inte kommit i tid. Hon blev halt dagen efter vaccinationen. Han ska komma igen nästa vecka. Trodde det var en rejäl stukning först. Hon är 22 år och gått på ridskola minst sedan hon var 6 år gammal.

Sprickor i hovarna eller sulorna? Kan vara det som spökar i så fall. Då behöver det inte bli värme eller svullnad. Synd att du inte kikade med vet tidigt, men det är lätt att vara efterklok. Som plåster på såren kan jag säga att min häst blev halt på samma sätt som din (inte i skritt men i trav) Veterinären ordinerade vila/skrota i hagen i tre veckor och sedan kolla igen, och det verkar du ju gjort i alla fall. Nä be vet kolla när h*n kommer ut. Håller tummarna för att det inte är något värre problem....

Även till andra:
Att ta ut en vet om hästen varit halt i 2-3 dagar tycker jag är att överdriva, naturligtvis beroende på hur allvarlig hältan är och vad den beror på. En överkotning eller vrickning läker ut av sig själv, men känns och syns i några veckor, då man självklart låter hästen vila (i hagen om den håller sig lugn, annars i box). Om ingen förbättring syns då är det dags att åka till veterinären. Är hästen svullen, varm, ömmar odyl kontaktar man naturligtvis vet genast, men så var det ju inte i det här fallet.

Till TS:
Att börja prata om att ta bort en häst för att den visat hälta i en gångart i en månad är ganska överdrivet. Jag utgår från att hästen vilat sedan du upptäckte hältan, och den har ändå inte blivit bättre. Visst är det bra att det kommer ut en vet till dig, men en hältutredning behöver göras på en klinik. Ingen vet vill stå och spruta i leder i ett stall eller på en gårdsplan, infektionsrisken är alldeles för hög. Och när man då lokaliserat hältan vill man ändå röntga för att se vad som finns i leden. Vila har du ju redan provat, så då tycker jag att gårdsveterinären har spelat ut sin roll redan.

Min gamla häst blev halt som 25-åring. Hältutredningen gav till slut att hon hade artros i sina bakknän, vilket var åldersrelaterat och ganska normalt. Trots detta svarade hon bra på behandling, blev ohalt och kunde ridas och tränas i ytterligare några år. Hon fick då tillskott av glukosamin, och för henne räckte det. Det jag vill säga är att en utredning alltid lönar sig, då får man svar och kan agera därefter. Jag visste att min hästs artros inte gick att bota, och att den skulle bli värre, men det dröjde några år innan det blev dags att ta bort hästen, och då var det andra anledningar inblandade också.

jag håller med dig. men samtidgt beror det ju på hur duktig hästägaren är på skador. om man kan skilja på vad som behöver behandlas och vad som blir bra med lite vila.

och det är förmodligen vad veterinären skulle säga till ts också... är du orolig för att hästen har artros så måste du åka till en klinik med den för att röntga, det är inget som en vanlig distriktare kan se.

Även till andra:
Att ta ut en vet om hästen varit halt i 2-3 dagar tycker jag är att överdriva, naturligtvis beroende på hur allvarlig hältan är och vad den beror på. En överkotning eller vrickning läker ut av sig själv, men känns och syns i några veckor, då man självklart låter hästen vila (i hagen om den håller sig lugn, annars i box). Om ingen förbättring syns då är det dags att åka till veterinären. Är hästen svullen, varm, ömmar odyl kontaktar man naturligtvis vet genast, men så var det ju inte i det här fallet.

jag tycker att vrickningar osv kan va ganska så allvarligt, man vet aldrig om senorna har drabbats eller va som helst..de är inte bara en vrickning tycker inte jag.

min häst haltade bara i några dagar utan varken svullnad eller värme men jag åkte in iallafall och dom kolla med UL och senan va skadad.

så ja tycker inte man ska säga att de bara är en vrickning, min vrickade häst blev inte frisk på 5 månader.

Vet har tittat på henne och hittar inget fel, bara att hon skulle verkas. Hovis kommer nästa vecka, få se om han hittar nåt. Vet sa inget om att jag inte fick rida henne heller.

Min häst vart halt februari mars nångång, och var halt en månad. Troligtvis en vrickning. Hade honom lindad på nätterna, och han var bättre och bättre för varje vecka. Han markerade endast bara i trav.

hej ! ville bara säga det att min 21 åriga häst som ja har haft i 15 år plötsligt bara blev halt syntes som sagt inget i skritt.upptäckte det när ja började trava.hoppade genast av hittade inga svullnander eller något.kollar jämt upp min häst innan ja rider så inget e fel.ringde vet direkt för han hade en rejäl hälta hb.visade sej vara knäinflammation i höger bak knä. han har nu vilat 6 månader o mår bra igen nu.bör tilläggas att hästen e väldigt noggrant riden,sadlarna e kollade varje år,rider på blandat underlag,mycket skritt i mina ridpass.det finns olika teorier om varför knäinflammationer uppkommer,det räcker att en häst "snavar" till i hagen som kan bli som ett litet inre blåmärke,men sedan vid belastning så blir det bara värre o värre.kan även vara slitage att hästen börjar bli gammal,den orkar o fungerar inte som den ska längre.min häst var innan detta väldigt bra o fint musklad i bakpartiet. det var hans "starka sida"om man säger så.lätt för samling osv. men hur man än rider o månar om sin häst så händer det tyvärr nåt förr eller senare.ta ut en vet snarast för att få en diagnos på just din häst.oftast när det händer nått med hästens rörelser/störning så e det inflammationer av något slag när man ej kan se sår,svullnader. o att säga att den bara e halt i trav o inte i skritt e tyvärr inget att komma med.det e aldrig bra.den får ett annat "påskjut"när den travar.tänk bara när man själv har skoskav.du har lättare för att gå än,att springa.kanske inte en rättvis jämförelse men försök tänka logiskt.mvh roze

Be din vet ta med sig röntgenutrustning (numera har dem tillgång till flyttbar utrustning) när hon kommer.

Min 23-åriga gubbe visade samma symptom, ej halt i skritt men i trav. Ingen svullnad och ingen värme. Det var en spricka i benet, som ledde till att han helt enkelt bröt benet och jag förlorade min älskling sedan 10 år tillbaka. Man får aldrig ta lätt på sånt där! Jag trodde att det inte var någon direkt fara eftersom han bara haltade i traven men det var precis tvärtom.

Vill inte skrämma dig utan bara se till så att du och din vet gör vad ni kan!

Hon är inte halt längre. Det tog ytterligare två veckor sedan var hon frisk. Tur att hon är en klok häst, hon tog det lugnt och vilade mycket så hon behövde inte stå uppbunden inne i ligghallen.

Skönt att hon är ohalt nu, jobbigt när äldre hästar blir det, hoppar i taket varje gång själv och tror att slutet är nära:)

En tumregel är att ringa veterinär om hästen haltat ca 2-3 dagar.
Om hästen däremot är blockhalt eller hopar på 3 ben är det mer akut än så & vet ska tillkallas omedelbums.

Nja håller inte med där, min häst hoppade på 3 ben en dag, ringde aldrig veterinären då vi va 99% att det var hovböld. Pållen fick stå i box & i paddock i 3 dagar innan hovis kunde komma, visade sig att det var en hovböld. Så tycker att man inte ska vara allt för snabb med att ringa vet heller. Har varit de gånger jag ringt så har dom bara sagt att man ska avakta 3-4 dagar. Men visst nu vet jag inte hur mycket TS haltar i traven, kan ju vara allt från makering till att den inte belastar benet.

Hon hoppade aldrig på tre ben. Markering bara i traven, i skritt gick hon som vanligt.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
721
Senast: tara
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
673
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
350
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka