Halt hund som vill trava

marytwice

Trådstartare
Upptäckte i dag när jag hämtade hunden på dagis att han var halt på höger fram. Det märks mest när han skrittar, vilket han inte vill göra utan han driver upp tempot så att han kommer upp i trav.
Han verkar ha mindre ont när han får upp farten.

Min plan är att han ska få ta det lugnt den här veckan och att vi håller koll på hur han mår.
Om han blir sämre eller inte blir bättre på en vecka kommer vi att ta oss till Vet.

Det jag funderar på nu är om jag ska låta honom trava så som han vill eller om jag ska "tvinga" honom att gå sakta.

Någon som har någon erfarenhet av liknande?
/M

Sv: Halt hund som vill trava

Värmer den ur hältan?

Luffsar-trav skulle jag låta den gå i, det är ju ändå hundens naturligaste gångart. Men inte lubba-järnet-trav, då är det koppel på.

Han verkar få upp värmen och blir lite bättre men hältan syns tydligt när man drar ner på tempot igen.
Då tänker du i samma banor som jag, att han får "välja" gångart själv, men att det hålls på en lugn nivå, då han verkar mindre påverkad i lite lätt lufsartrav
Tack!

Jag skulle se till att ha koppel på hela tiden, men inte tvinga hunden att skritta. När mina hundar har varit halta har vi helt enkelt tagit det lungt och jag har haft koppel på för att hindra dem att skutta eller göra plötsliga oväntade rörelser. Man går ändå inga långa svängar med halta hundar så då skulle jag inom rimliga gränser låta hunden röra sig på ett sätt den är bekväm med

Det låter som en bra idé, då vi bor i stan är han i princip alltid kopplad om vi inte tränar något, så där blir det som vanligt.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
709
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 584
Senast: fixi
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 801

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka